ویتامین D در فصل پاییز

Vitamin D که کلسیفرول هم نامش است،از ویتامین های ضروری برای بدن انسان میباشد و استخوان ها با تغذیه از این ویتامین رشد میکنند و محکم تر میشوند.اگر از این ویتامین به مقدار کافی استفاده نشود،در کنهسالی پوکی استخوان به سراغ انسان می آید.ویتامین D سبب پیشگیری از بیماری های استئومالاسی در بزرگسالان،راشیتیسم در کودکان و پوکی استخوان در کهنسالی میشود.

بدن ما روزانه به 800 تا 1000 واحد ویتامین دی نیازمند است. این مقدار برای افراد بالای 50 سال، به 2000 واحد در روز نیز می ‌رسد. بنابراین لازم است راه‌های دریافت این مقدار ویتامین دی را بدانیم تا بتوانیم آن را برای بدن مان تامین کنیم.

در روزهای سرد وقتی که نور آفتاب به ندرت به بدنمان می‌خورد و خیلی کم از خانه خارج می‌شویم و هنگام خارج شدن نیز لباس‌های کلفت می ‌پوشیم، پوست ما این شانس را ندارد که از نور آفتاب استفاده کرده و تولید ویتامین دی کند.

افرادی که مدت طولانی بیرون نمی ‌روند، غالبا از کمبود ویتامین دی رنج می ‌برند و این روند به استخوان ‌های آنها صدمه می ‌زند. ویتامین دی باعث می ‌شود که کلسیم در روده جذب شده و بلافاصله در استخوان‌ ها استفاده شود.

یکی از مهمترین راه‌های دریافت ویتامین دی، بهره بردن از نور خورشید است. 15 تا 20 دقیقه آفتاب تابستانی برای فردی با پوست روشن، می ‌تواند ویتامین دی مورد نیاز روزانه بدن او را تامین کند. این زمان برای افرادی با پوست سبزه یا تیره، کمی بیشتر است.

در عین حال، راه‌های دیگری نیز برای جذب ویتامین دی در این فصل سرد وجود دارد:

در روزهای آفتابی سعی کنید مدت بیشتری بیرون از خانه باشید.

همانطور که گفته شد، نور خورشید بهترین منبع تامین ویتامین دی در بدن ماست. با توجه به اینکه در روزهای سرد خورشید با زاویه‌ ای تندتر نسبت به تابستان به ما می ‌رسد، توصیه می ‌شود در روزهای آفتابی برای زمانی حدود 30 دقیقه یا بیشتر در معرض نور خورشید باشید. می ‌توانید جایی در پارک محل بنشینید یا نرمش‌ های سبک انجام داده و به پیاده‌ روی بپردازید.

از مواد غذایی حاوی ویتامین دی تغذیه کنید.

بسیاری از غذاهای دریایی از منابع مقادیر کافی ویتامین دی برای بدن ما به حساب می ‌آیند. ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد، تن و قزل آلا و … از این جمله ‌اند. به‌علاوه موادغذایی مانند قارچ، تخم مرغ، شیر و … نیز از منابع ویتامین دی هستند.

مکمل‌ های ویتامین را از یاد نبرید.

به عقیده کارشناسان، بسیاری از موادغذایی که ما مصرف می‌ کنیم، می‌ توانند ویتامین ‌های مورد نیاز بدن ما را تامین کنند، اما در بسیاری مواقع، استفاده از مکمل‌ های غذایی می‌تواند به دریافت بهتر و بیشتر ویتامین در بدن ما کمک کند.

در مورد ویتامین دی نیز همینطور است. قرص‌ ها و کپسول‌ های زیادی به عنوان مکمل ویتامین دی وجود دارند. توصیه می‌ شود با مراجعه به پزشک، از او بخواهید در صورت لزوم به مصرف مکمل ویتامین دی، به شما بهترین گزینه را از میان گزینه‌ های موجود پیشنهاد دهد.

منبع : بهترین ها

ارسال شده در 6 آبان 1395 توسط سلمان آرین با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • چگونه برای یوگا و ورزش, مت بخریم
  • مضرترین تنقلات برای سنین پایین
  • عوامل زمینه ساز آپنه خواب را بشناسید
  • عیب و ایراد غذاهای لطیف با غیرلطیف در چیست
  • اشتهاآور بودن دوغ کفیر،درست یا غلط؟
  • روانشنناسی عشق خودتان را مشخص کنید
  • یک بستنی خانگی برای رفع عطش افراد روزه دار
  • دانستنی های جالب در رابطه با ویتامین B12
  • پرخوری دوره‌ای ریسک بیماری دیابت را زیاد میکند
  • تربیت بهیار سبب سوءاستفاده از اسم پرستار می شود
  • کنترل اختلاف نظر و عقیده بین مادر و دختر
  • یک لاک خوب چه مشخصاتی باید داشته باشد
  • چه میزان درباره این میوه اطلاع دارید
  • دوره های مختلف افسردگی
  • اصول و نحوه نگهداری وزن نرمال کودکان
  • محبوبترین ها

  • هر آنچه درمورد تغذیه و سلامت کودک باید بدانید
  • راه حلی برای کابوس های شبانه کودک
  • شناسایی هر گونه آلرژی های غذایی در کودک
  • پیشگیری از بر زبان آوردن کلمات رکیک توسط خردسالان
  • هرآنچه درباره خواب کودک باید بدانید
  • پیشگیری از زال شدن فرزند
  • بی تابی های پیاپی کودکان را جدی بگیرید
  • اهمیت نظارت والدین بر رفتار بچه
  • نوزادی با معده ای غیرطبیعی
  • بهترین لیست ناشتا برای اطفال
  • مهد فرستادن خردسالان
  • نشانه های آشفتگی ذهنی کودک
  • مهارت های اطفال در این رنج سنی
  • نوزادم چه ویتامین هایی می خواهد
  • شیر مادر از لحاظ تغذیه ای بهترین غذا و کاملترین غذاهاست
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است