ما باید مسئولیت غلبه بر چالش‌هایی را که خود به وجود می‌آوریم و زندگی شلوغی را که ساخته‌ایم، به عهده بگیریم زیرا در غیر این صورت استرس می‌تواند سلامت و کارایی ما را تحت تاثیر خود قرار دهد.نشانه‌های استرس شامل موارد زیر هستند: خستگی، فقدان خواب کافی، اضطراب، نداشتن انگیزه و افسردگی.

خوشبختانه شمار زیادی از تکنیک‌های ساده و موثر وجود دارند که می‌توان به سرعت آن‌ها را یاد گرفت و به کار بست:
1. انجام یوگای سبک
یوگا یک سرگرمی و ورزش با جوانب گوناگونی است که می‌تواند شامل وضعیت‌ها و کشش‌های حرکتی متنوعی باشد. این روش برای بهبود انعطاف‌پذیری، نرمش و تمرکز ذهنی طراحی‌ شده است. با یادگیری مجموعه‌ای از وضعیت‌ها و تمرین آن‌ها به شکل روزانه (بین 15 تا 20 دقیقه) شما می‌توانید به شکلی فعال استرس خود را کاهش دهید و در عین حال ذهن شفاف و روشن خود را حفظ کنید.
2. نفس عمیق بکشید
تنفس عمیق یک وضعیت اصولی در یوگا به شمار می‌رود و می‌تواند میزان کورتیزول را پایین بیاورد و اضطراب را کاهش دهد. کلید این کار این است که به آسانی و از طریق بینی و از مرکز ثقل بدن‌تان تنفس کنید تا بتوانید به بهترین نتایج دست یابید.
3. مرتب بخندید
خنده آزاد کننده هورمون اندروفین در مغز است که عملی در تقابل با میزان بالای استرس و هجوم خستگی است. شما می‌توانید با همراهی دوستانتان یا با استفاده از تماشای یک فیلم کمدی به مدت 10 تا 30 دقیقه در روز یا هر زمانی که فرصت آن پیش می‌آید، استفاده کنید.
4. از چای سیاه به طور مرتب استفاده کنید
یک مطالعه که به تازگی انجام شده حاکی از آن است که مصرف چای سیاه به شدت میزان کورتیزول بعد از استرس را در بدن کاهش می‌دهد در حالی‌که فرد را آرام می‌کند و به او ثبات احساسی می‌بخشد. نوشیدن چای سیاه را به عادتی روزمره در زندگی تبدیل کنید و از مزایای آن لذت ببرید.
5. از تصویرسازی‌ هدایت شده بهره بگیرید
موفق ترین افراد دنیا از تصویرسازی هدایت شده برای رسیدن به اهداف خود بهره می‌گیرند؛ بدین معنی که آنها در ذهن خود، آنچه را می‌خواهند، می‌بینند. از این رو می‌توان گفت که تصویرسازی خلاق می‌تواند بر ذهن ناخودآگاه شما فرمانروایی کند و به همین دلیل هم در دستیابی به اهداف بسیار موثر است. درواقع، تصویرسازی هدایت شده، ذهن ناخودآگاه شما را به فعالیت وا می‌دارد، بنابراین این بخش ذهن برای دستیابی به راه حل، بیش از گذشته و با قدرتی فوق‌العاده تلاش خواهد کرد و و سریع‌تر به نتیجه خواهد رسید. مطابق نظرات کارشناسان خواب، تصویرسازی هدایت شده، تکنیکی است که استرس را از طریق واکنش آرام‌سازی در ماهیچه‌های بدن کاهش می‌دهد. خیلی ساده و آرام به پشت دراز بکشید یا بر یک صندلی راحت تکیه دهید و سپس به تصویرسازی یک صحنه آرامش‌بخش بپردازید؛ هراه با تنفس کنترل شده این کار می‌تواند مانع ورود اندیشه‌های منفی شود و تنش را از بدن دور سازد.
6. تکنیک‌های خودهیپنوتیزمی
تکنیک‌های مشابه دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند به وضعیت خودهیپنوتیزمی منجر شوند. این تکنیک‌ها از مراقبه و ذهن ناخودآگاه برای کمک به رفع استرس بهره می‌گیرند. شما به مکانی آرام و بدون مزاحمت نیاز دارید تا ذهن خود را به تدریج از چیزهایی که حواس شما را پرت می‌کند و اندیشه‌های منفی منحرف سازید.
7. به نیروی خلاقانه خود بپردازید
وقتی ما خود را درگیر بخش خلاقانه مغز می‌کنیم، در واقع نیروی ذهنی خود را معطوف به چیزهای سازنده می‌کنیم. این کار مغز ما را از اندیشه‌های مخرب خالی و به نوعی با خودیاری درمانی (Self-help therapy) به ما کمک می‌کند. تحقیقات حاکی از آن است که این وضعیت‌ها با کاهش استرس همراه هستند؛ بنابراین ابزارهای مخصوص به خود را برای اعمال خلاقانه پیدا کنید و پروژه‌ای را شروع کنید که دست‌کم برای چند دقیقه‌ای می‌توانید روی آن وقت بگذارید.
8. با افراد مورد علاقه خود تماس داشته باشید
برقراری تماس با عزیزانمان نه تنها موجب می‌شود احساس تنهایی نکنیم بلکه این لطفی است که ما می‌توانیم در طی کارهای روزانه در حق خود انجام دهیم.

منبع : الو دکتر

5 1000
ارسال شده در 6 آبان 1395 توسط با موضوع روانشناسی | 593 بازدید
دیدگاه خود را ارسال کنید ( 2 دیدگاه )

تایید کنید که ربات نیستید !!!

  • سلآم
    خدا قوت
    از زمانی که به یا میارم زمانی که قصد ارئه مطلبی در جمع رو دارم استرسی کشنده مانع عملکرد ایده آلم میشه به رفع مشکلم به اینجا هدایت شدم و خوشحالم چون تاثیرشو دیدم
    از زحماتتون صمیمانه سپاس گزار:)

    • سلام
      Social phobia فوبیای اجتماعی ترس غیر منطقی از موقعیت های اجتماعی مانند صحبت کردن در جمع، غذا خوردن در جمع، کنفرانس دادن و..، است که معمولا در اواخر نوجوانی بروز میکند و ترس در روبرو شدن با افراد نا اشنا روی میدهد و فرد میترسد عملی انجام دهد که مورد تمسخر یا تحقیر دیگران قرار گیردو از قرآر گرفتن در چنین موقعیت هایی اجتناب میکند و یا پیش از ان دچار علایم اضطرابی میشود.
      درمان این مشکل با داروهای بتا بلاکر ( پروپرانولول) به صورت یک دوز مستقل یک ساعت پیش از سخنرانی یا در موارد شدید تر استفاده از بنزودیازپین ها میباشد
      همچنین درمان های روان شناختی انطباق هم موثر است .

  • پیشنهاد سردبیر

  • آلوپسی بیماری مرموز این دختر
  • در مورد مسمومیتها این موارد را بدانید
  • اینفوگرافی و خواص فوق العاده چای سبز
  • مزاج رنگ‌ ها در زندگی چه نقشی دارد؟
  • استفاده از داروی Avandia
  • توصیه های مختلف در مورد شیر مادر
  • ارتباط چاقی و اختلالات پروستات
  • مزایای رژیم‌ های سرشار از پروتئین گیاهی چیست؟
  • محبوبترین ها

  • شاید شما هم کمبود ویتامین D داشته باشید
  • 10 خاصیت بی نظیر موز
  • هر آنچه درمورد کیک و کلوچه باید بدانید
  • اگر صبحانه کامل نمی خورید ، بخوانید
  • 6 ماده غذایی طبیعی برای جوان شدن
  • شایعات تغذیه ای راجع به آجیل و کاهش وزن
  • تنظیم خورد و خوراک قبل و بعد از تمرینات ورزشی
  • زیاد شکر خوردن برای پدرها چه زیانهایی در پی دارد؟
  • رپورتاژ

  • چشمانی زیبا و گیرا با پپتیدها!
  • خداوند متعال مو را برای زیبایی بندگانش قرار داده است
  • بهترین و کم هزینه ترین گزینه لیپوماتیک
  • معرفی تمام محصولات سان‌سی در نمایشگاه بین‌المللی (25 تا 28 اردیبهشت‌ماه)
  • آزمایش ژن‌های مرتبط با چاقی (بروز شده)
  • الو دکتر

    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس
    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما