پاکسازی کبد

یکی از اجزای بدن که در سوخت و سازهای از جمله گوارش نقش مفید و موثری دارد،کبد یا همان جگر میباشد.بزرگترین غده در بدن انسان کبد است که همه مواد جذب شده بدن محل عبورشان از کبد است.همچنین کبد سموم را به دام می اندازد و آن ها را تصفیه میکند.از دیگر نقش های کبد میتوان به بر عهده داشتن متابولیسم داروها،مقاوم بودن در برابر عفونت ها،ذخیره کردن آهن و … اشاره کرد.

موقعیت‌های استرس‌زا به ترشح هورمون‌ها و اندورفین در جریان خون منجر می‌شوند که به نوبه خود، رسوب سموم در کبد و کند کردن عملکرد این اندام را به همراه دارد.

کبد دومین اندام بزرگ در بدن انسان و یکی از مهم‌ترین آنها محسوب می‌شود زیرا وظیفه پالایش سموم مضر را از جریان خون بر عهده دارد.

برنامه‌های پزشکی برای سم زدایی کبد وجود دارند اما چندین تغییر سبک زندگی ساده و طبیعی نیز می‌توانند به پاکسازی کبد و ارتقا سلامت آن کمک کنند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.

از استرس در زندگی خود دوری کنید

موقعیت‌های استرس‌زا به ترشح هورمون‌ها و اندورفین در جریان خون منجر می‌شوند که به نوبه خود، رسوب سموم در کبد و کند کردن عملکرد این اندام را به همراه دارد. تا حد ممکن در زندگی خود از استرس به دور باشید. بر همین اساس، می‌توانید انجام فعالیت‌هایی مانند یوگا و مدیتیشن را مد نظر قرار دهید.

گریپ فروت بخورید

گریپ فروت سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌هاست که هر دو به شکل گیری کبد پاک و سالم کمک می‌کنند. گریپ فروت آنزیم‌های سم زدایی در کبد را افزایش می‌دهد و دارای یک ترکیب فلاوونوئید به نام «نارینجنین» است که به کبد در سوزاندن چربی به جای ذخیره آن کمک می‌کند. با این وجود، باید توجه داشته باشید مصرف زیاد گریپ فروت می‌تواند یک آنزیم کبدی به نام سیتوکروم P۴۵۰ را مهار کند که می‌تواند روی شیوه تجزیه مواد غذایی و داروها در بدن تاثیرگذار باشد.

از محصولات پاک کننده طبیعی استفاده کنید

هنگامی که در معرض مواد شیمیایی قرار می‌گیرید، کبد باید تلاش بیشتری برای حفظ سلامتی شما انجام دهد. بر همین اساس، استفاده از مواد شوینده و پاک کننده دارای مواد ارگانیک می‌تواند مواجهه شما با مواد شیمیایی را کاهش دهد.

آب فراوان بنوشید

با نوشیدن آب فراوان – حداقل دو لیتر – در طول روز می‌توانید به سم زدایی و خروج سموم از کبد و بدن خود کمک کنید. نوشیدن آب فراوان بدن را هیدارته نگه می‌دارد که به طور طبیعی بازسازی سلولی را تشویق می‌کند. همچنین، این کار به کبد اجازه می‌دهد سموم بیشتری را پالایش کند و سرعت بیشتر کارکرد آن را به همراه دارد، و سطح انرژی شما نیز افزایش می‌یابد.لیمو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. آب لیمو تازه را در آب یا چای بریزید و یک بار در روز این نوشیدنی را مصرف کنید.

موادغذایی فراوری شده مصرف نکنید

از مصرف مواد غذایی که به کبد آسیب وارد می‌کنند، پرهیز کنید. مواد غذایی فرآوری شده و حاوی مقادیر زیاد مواد نگهدارنده، چربی‌ها و کلسترول می‌توانند با تجمع چربی در کبد این اندام را تحت تاثیر قرار دهند. با پرهیز از مصرف این قبیل مواد غذایی به کبد خود اجازه می‌دهید تا خود را احیا کرده و بازسازی سلولی آغاز شود.

تا حد امکان ورزش کنید

ورزش کردن به حفظ وزن سالم بدن کمک می‌کند که به نوبه خود، خطر بیماری کبد چرب را کاهش می‌دهد. همچنین، ورزش کردن عملکرد آنزیم‌های کبدی را بهبود می‌بخشد. با این وجود، کار با وزنه شدید با افزایش آنزیم‌های کبدی مرتبط است و از این رو، ۴۸ ساعت پیش از آزمایش عملکرد کبد نباید ورزش کنید.

چای سبز بنوشید

چای سبز سرشار از کاتچین‌ها، یک نوع آنتی اکسیدان گیاهی، است که عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد و به کاهش ذخیره چربی در این اندام کمک می‌کند.

گردو بخورید

گردو دارای سطوح بالایی از ال آرژنین (یک اسید آمینه) و اسیدهای چرب امگا-۳ است که به پاکسازی کبد از آمونیاک بیماری‌زا کمک می‌کند.

سیر بخورید

ترکیبات گوگردی موجود در سیر آنزیم‌های کبدی که به خروج سموم کمک می‌کنند را فعال می‌سازند. همچنین، سیر حاوی آلیسین و سلنیم است. این دو ماده مغذی از کبد در برابر آسیب‌های ناشی از سموم محافظت می‌کنند. آلیسین و سلنیم به فرایند سم زدایی نیز کمک می‌کنند. اگر بو و مزه سیر را دوست ندارید می‌توانید از مکمل‌های سیر استفاده کنید.

سبزیجات مصرف کنید

برخی سبزیجات مشخص حاوی مواد مغذی مانند بتا کاروتن هستند که موجب تحریک سلول‌های کبدی شده و از کبد در برابر سموم محافظت می‌کنند. سبزیجات برگ دار و تیره مانند اسفناج رشد سلولی را تشویق می‌کنند و کبد را تحریک می‌کنند، در شرایطی که سبزیجاتی مانند چغندر از مجرای صفراوی در کبد در برابر آسیب سم محافظت می‌کنند. مصرف پنج وعده سبزیجات در روز را هدف گذاری کرده و از نمونه‌هایی که به سلامت کبد کمک می‌کنند، غافل نشوید.از جمله سبزیجاتی که به بهبود سلامت کبد کمک می‌کنند می‌توان به برگ‌های قاصدک، آروگولا، کدوی تلخ، برگ‌های خردل، کاسنی و اسفناج اشاره کرد.

منبع : خبر داغ

ارسال شده در 5 آبان 1395 توسط دکتر سلام با موضوع بهداشت و ارتقاء سلامت

پیشنهاد سردبیر

  • اهمیت حضور مادر در کنار کودک
  • دلیلی که زن ها بیشتر از مرد ها به غذا خوردن تمایل دارند چیست؟
  • افزایش دریافتی از کارفرما با این ترفندها
  • چطور بفهمیم مشکل پانکراس یا لوزالمعده داریم
  • پاستای رژیمی خانگی
  • چگونه منظورتان را به دیگران بفهمانید
  • تصاویر دستگاه آنالیز گازهای خون
  • چگونه می توان از آسیب دیدگی های ناشی از ورزش در امان بود
  • بیدار شدن با برخی خوراکی های موثر
  • وزوز گوش و راه های مناسب برای غلبه بر آن
  • رابطه بین تکان مغزی و آلزایمر
  • مراقبت از سلامتی با گوجه فرنگی
  • لالایی خواندن برای جنین و فواید آن
  • راز جاودانه کردن عشق
  • گارسینیا کامبوجیا مکمل تاثیرگذار در کاهش وزن
  • محبوبترین ها

  • بهترین مایعات برای نوشیدن با دارو
  • كشف دارويی براي بهبود افسردگي
  • بین مصرف آنتی بیوتیک و خواب آلودگی چه ارتباطی وجو دارد
  • ساخت داروي مسكن از زهر كشنده حلزون دريايي
  • سودمندی داروهای استاتینی در پیشگیری از سرطان پروستات
  • مصرف بیش از اندازه از مسکن ها میگرن را تشدید می کند
  • سیلوستازول از لخته شدن خون جلوگیری می کند
  • شرایط های لازم در استفاده از داروهای سرماخوردگی
  • تاثیرگذاری قرص های ضدبارداری در طول زمان
  • داروهای روانپزشکی اعتیاد آور نیست
  • استفاده زیاده از حد مکمل ها و سرطان
  • مفهوم كلمه كنترا انديكاسيون نسبى
  • مصرف آنتي بيوتيك نوزدان خطر بروز آسم در آنها را افزايش مي‌دهد
  • استفاده يك دهم كودكان از داروهاي ضدسرفه و سرماخوردگي
  • اثر مطلوب آسپرين بر آسم
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است