spoon with dietary supplements on fruits background

مصرف مواد غذایی مغذی با پروتئین و ویتامین های کافی نیاز به مصرف مکمل های غذایی را برطرف می کند.به دلیل استفاده از مواد غذایی با ارزش غذایی پایین کمبود ویتامین در افراد فراگیر شده است و این موضوع نیاز به مصرف مکمل های غذایی را افزایش داده است.استفاده بدون نسخه پزشک از این مکمل ها به نفع شما نیست.ابتدا باید توسط پزشک مشخص شود که شما به کدام ویتامین نیاز دارید.در این مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که هر کدام از ویتامین ها در چه مواد غذایی وجود دارند وعوارض کمبود آن ها در بدن به چه شکل خود را نشان می دهد.

کمبود ویتامین H 
این ویتامین در همه حبوبات، تخم‌مرغ، لبنیات، انواع آجیل و مواد پروتئینی مانند ماهی سالمون و مرغ یافت می‌شود.
عوارض کمبود این ویتامین در بدن :  چنانچه تجربه التهابات پوستی‌، بی‌قراری یا علائمی مانند پوسته سر، نازک شدن تارهای مو و کدر و شکننده شدن آنها را دارید، احتمالا ویتامین H کافی دریافت نمی‌کنید. از دیگر علائم فقدان این ویتامین، شکننده شدن ناخن‌هاست.
میزان تجویز روزانه این دارو در رژیم غذایی به‌صورت مکمل 30میکروگرم در روز است.کمبود نیاسین
این ماده در گوشت، ماهی، تخم پرندگان، انواع آجیل، سبزیجات با برگ‌های سبز و نان غنی شده یافت می‌شود.
عوارض کمبود این ماده در بدن: کمبود نیاسین در بدن عوارض جدی و پیامدهای ناگواری به‌همراه دارد که با قرار گرفتن درمعرض نور مستقیم خورشید به شکل مشکلات جهاز هاضمه مانند یبوست، اسهال، حالت تهوع و استفراغ بروز می‌کند. به گفته کریستین آرتور، داروساز مرکز پزشکی فانتین ولی کالیفرنیا، وجود نیاسین نقش مهمی در عملکرد بهینه اندام‌های بدن ایفا می‌کند. این ماده قادر است میزان کلسترول خوب را افزایش و کلسترول بد را کاهش دهد. همچنین از گرفتگی رگ‌ها جلوگیری کرده و با تولید هورمون‌های خاصی در غدد فوق کلیوی، باعث دفع مواد مضر شیمیایی کبد می‌شود.
میزان تجویز روزانه این دارو در رژیم غذایی به‌صورت مکمل‌ 14 تا 18میلی‌گرم در روز است.

 آهن
این ماده در سبزیجات به رنگ سبز تیره مانند اسفناج، نخود و عدس یافت می‌شود.
عوارض کمبود این ماده در بدن: اکثر مردم این ماده را از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند. به گفته رز، زنان باردار نیاز به دریافت اسیدفولیک اضافی به‌صورت مکمل دارند، زیرا آهن دریافتی از طریق مواد غذایی کفاف نیاز جنین را نمی‌دهد‌. طبق تحقیقات، وجود آهن از بروز ضایعات مغزی، نخاعی و عصبی در جنین جلوگیری می‌کند.
میزان تجویز روزانه این دارو در رژیم غذایی به‌صورت مکمل معمولا 400میکروگرم در روز است، ولی باید درخصوص نیاز روزانه خود با پزشک متخصص مشورت کنید.

کمبود ویتامین C 
این ویتامین در مرکبات، انبه هندی‌، فلفل زرد‌، گاوا، کلم‌پیچ و توت‌فرنگی یافت می‌شود.
عوارض کمبود این ماده در بدن: همیشه مادرها بر نوشیدن روزانه آب پرتقال فرزندان‌شان تاکید دارند. از آنجا که بدن به‌طور طبیعی قادر به تولید این ویتامین نیست، اکثر افراد کمبود آن را تجربه کرده‌اند. به گفته رز، ویتامینC، آنتی‌اکسیدانی حیاتی است که سلول‌های بدن را از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد موجود در محیط، مانند آلودگی هوا، دود سیگار و اشعه ماورای بنفش خورشید حفظ می‌کند. همچنین عملکرد سیستم ایمنی  برای محافظت بدن در مقابل بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. کمبود این ماده در بدن، باعث کبودی یا وجود لکه‌هایی به رنگ قرمز و بنفش در سطح پوست می‌شود که احتمالا به خاطر پاره شدن مویرگ‌های سطح پوست و پخش شدن سلول‌های خونی در سطح آن است.»  میزان تجویز روزانه این دارو در رژیم غذایی به‌صورت مکمل 60میلی‌گرم در روز  است.

منبع: مجله ی سیب سبز

 

ارسال شده در 6 آبان 1395 توسط خانم انیسی با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • پیش غذایی مناسب با قارچ
  • تاباتا؛چه نوع تمرینی است؟
  • با کاستن شیر مادر چه کنیم؟
  • بینایی سالخوردگان و تاثیر ورزش
  • ایجاد حساسیت در دندانها با این عوامل
  • کمک به افزایش قد کودک
  • آغوش مادر مانع از ایجاد اضطراب فرزند در آینده
  • فرزند بزرگتر هوش بیشتر
  • جنبه های مختلف مصرف مواد مخدر
  • اهمیت کنترل وزن در وهله های زمانی مختلف
  • باز شدن اشتها برای خوردن صبحانه
  • شست و شوی اصولی قمقمه آب
  • غذای خود را بر حسب وضعیت روحیتان انتخاب کنید
  • کافی بودن املاح مورد نیاز بدن قبل از بارداشدن
  • سرطان پانکراس با استعمال دخانیات
  • محبوبترین ها

  • مقابله با یبوست در سفر
  • سردردها و ارتباط آنها با مشکلات روحی
  • درد معده را با این روش ها تسکین دهید
  • آسم و مراقبت های لازم برای آن
  • بیماری پوستی گال، از علائم تا درمان
  • در خانمها بیماری فشار خون به چه صورت است؟
  • آپاندیسیت در بانوان
  • سرطان کیسه صفرا و مقابله با آن
  • چربی خون و این خطرات مهم
  • اهمیت دوری از این ویروس کشنده
  • بیش فعالی با تورم لوزه
  • مهار یبوست با کمک این مواد طبیعی
  • از این نوع چربی بترسید
  • همه چیز درباره یک استفراغ خطرناک
  • تاثیر سینوزیت بر ایجاد سردرد میگرنی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است