looosss-weight

برای لاغری ماندگار باید از همه لحاظ شما حواستان به خودتان باشد، چه از لحاظ کالری چه از لحاظ تغییر متابولیسم بدن، در کل نباید راهی برای بازگشت وزن باقی بگذارید. به طور مثال بعضی افراد درباره ی جویدن غذا اینطور تصور میکنند که هر لقمه را اگر در ۱۰ ثانیه بجوم و آنگاه به معده تحویل دهم معادل ۱۰ لقمه در یک ثانیه است و هر دو برای بدنم سیری یکسان ایجاد می کنند؛ اما غافل از اینکه به لحاظ میزان کالری بسیار تفاوت ایجاد میشود و کار معده تا حد زیادی کاهش خواهد میابد.


روزی برای کنترل و کاهش وزن به سراغ یکی از متخصصین این رشته رفتم. ایشان به من گفت: باید حجم مواد غذائی مصرفی روزانه را کاهش دهی.
گفتم: من اصلا چیزی نمی خورم، حتی آب هم بخورم، چاق می شوم.
با خونسردی پاسخ داد: قبول، شما در شمار استثنائات روی کره ی زمین،هستید و با نوشیدن آب هم چاق می شوی.
در روز چند لیوان آب می نوشی؟
گفتم: در حدود ۱۵ لیوان.
جواب داد: قبول، از این به بعد در روز ۱۰ لیوان آب بنوش تا آرام آرام وزن کم کنی.

بعد از مراجعات متعدد به ایشان در نهایت متوجه شدم، باید فرهنگ غذا خوردنم را تغییر دهم تا دو نتیجه ی اساسی بگیرم؛

۱- از غذا خوردن لذت ببرم
۲- در طول غذا خوردن و بعد از آن نگران افزایش وزنم نباشم
بنابراین، اگر بتوانم سه کار را به عنوان عادت روزانه ام در غذا خوردن، قرار دهم، دیگر هرگز نگران غذا خوردن و اضافه وزن نخواهم بود؛
۱- در زمان ناهار و شام، ابتدا تنها سالاد و مخلفات آن را در سفره بگذارم و چون ظرف سالاد، خالی گشت،آنگاه، غذای اصلی را در سفره بگذارم.
تجربه می گوید: اگر سالاد و غذای اصلی را همزمان در سفره قرار دهیم، در بیشتر مواقع، در انتهای صرف غذا، این سالاد است که اضافه می آید و این غذاهای پر کالری است که خورده شده است.
اگر در وعده های ناهار و شام، به مقدار کافی سالاد بخورم، بدنم از من به چهار دلیل از من تشکر خواهد کرد؛
الف) سالاد ضد سرطان دستگاه گوارش است
ب) سالاد ضد یبوست خوبی است
پ) سالاد به همراه نوشیدن مایعات در حدی که بیشتر مواقع رنگ ادرار روشن باشد، موجب طراوت و شادابی پوست می شود.
ت) سالاد ایجاد حس سیری می کند، بدون آنکه کالری اضافی وارد بدن شود و موجب چاقی شود.
۲- هر لقمه غذا را علاوه بر اینکه کوچک بردارم، در ابتدا سعی کنم آن را ۱۰ ثانیه در دهان نگه دارم و آرام آرام بجوم، آنگاه آن را به داخل معده بفرستم، در این صورت بدنم، باز به سه دلیل از من تشکر خواهد کرد و مرا در این زمینه، مدیری لایق برای اداره ی خودش خواهد دانست؛
الف) چون غذا به طور کامل می جوم، معده مجبور به انجام کار دندان، در نرم کردن غذا نخواهد بود، پس در درازمدت سلامت معده تضمین خواهد شد.
ب) هر لقمه را اگر در ۱۰ ثانیه بجوم و آنگاه به معده تحویل دهم معادل ۱۰ لقمه در یک ثانیه است و هر دو برای بدنم سیری یکسان ایجاد می کنند. اما به لحاظ میزان کالری اون کجا و این کجا؟ و کار معده تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.
پ) سلامت دندان های آسیاب را در درازمدت تضمین خواهم کرد، زیرا اگر از دندان های آسیاب به طور دائم و مرتب استفاده کنم ماندگاری غذا در بین آنها کمتر می شود، لذا پوسیدگی انها هم کاهش می یابد.
۳- مواظب خوردنی های بین وعده های اصلی غذا باشم.
تجربه و پژوهش های علمی می گوید : میان وعده های کنترل نشده و بی حساب وکتاب، نقش عمده ای در افزایش وزن دارد.
این جمله را روی یک کاغذ به صورت خوانا و درشت نوشتم که:

ده لقمه غذا در یک ثانیه
یک لقمه غذا در ده ثانیه
سیری یکسان

البته برای رسیدن به نتیجه خوب ومطمئن با کمک پزشک مشاورم، طی شش ماه سعی کردم به تدریج زمان جویدن غذا را به سی ثانیه افزایش دهم و برای رسیدن به این هدف، دو کار اساسی را سرلوحه برنامه ام در سر سفره غذا قرار دادم؛
۱- با گذاشتن هر لقمه غذا در دهان فوری آن را نمی جوم، بلکه ابتدا، بدون جویدن آن را در دهان می چرخانم تا ضمن مخلوط شدن با بزاق دهان و آماده شدن برای هضم در معده، از طعم و مزه ی آن لذت ببرم و به من حس سیری بدهد.

۲- چون عادت کردن به جویدن به مدت طولانی سخت بود و در بین غذا غرق درافکار روزانه می شدم و ناخودآگاه همچون گذشته به سرعت و بدون جویدن، غذا را تحویل معده می دادم با خانواده و یا دوستانم، سر میز غذا علاوه بر اینکه باید به همدیگر، زمانی که می دیدیم یک نفر در عالم هپروت است و تند تند غذا را می بلعد، تذکر بدهیم، مسابقه می گذاشتیم که مشخص شود، چه کسی می تواند در طول غذا خوردن، روی جویدن هر لقمه، بیشترین کنترل را داشته باشد.
با این روش و راهکار، علاوه بر اینکه وزن خود را کنترل کردم، همیشه از غذا خوردن لذت می برم بدون اینکه نگران افزایش وزن باشم.

منبع : باشگاه خبرنگاران

 

ارسال شده در 8 آبان 1395 توسط writer.m با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • میل به گفتن دروغ از طفولیت
  • سوخت وساز بدن با ورزش چطوری افزایش میابد
  • بیشترین اطلاعات درباره فلج بیل را بخوانید
  • برای از بین بردن چروک های اطراف چشم این توصیه ها را بدانید
  • وظایف ویتامین E را بشناسیم
  • اتفاقات مثبت در بدن پس از ترک شیرینی جات!
  • اطلاعات مربوط به پیشگیری ازسرطان سینه
  • برشهایی از نان و پنیر برای صبحانه
  • دانستنی هایی درباره شایع ترین سردردها
  • با این همه سختی، اینطوری تشکیل خانواده بدهید
  • درباره ورزش زنان چه می دانید
  • همه چیز در مورد تب کنگو
  • بهره مندی از ویژگی های شیر نارگیل
  • 5 راه برای یک روز سرگرم کننده در مدرسه
  • چکارکنیم که دچار زخم دیابتی نشویم
  • محبوبترین ها

  • بکارگیری اشریشیاکلی برای تشخیص دیابت و سرطان
  • مشکلات شیردهی برای مادران با دیابت چه شباهتی دارد
  • ژل مسیریاب نور شیوه ای نوین برای تشخیص و تحویل دارو
  • با عوامل دیابت آشنا شوید
  • امراض قندی در خردسالان با استرس و اضطراب
  • شیوه ای آسان تر برای تشخیص دیابت در مناطق دورافتاده
  • موثر بودن پروتئین کبدی بر بالا رفتن میزان رشد سلول های انسولین
  • مواد شیرین بدست آمده از گیاه تکیلا برای اشخاص دیابتی
  • متعادل نبودن بیوانرژتیک در سلولهای بتا و مبتلا به دیابت نوع 2
  • طبقه بندی بیماری قند و انواع دیابت
  • آیا علت دیابت می تواند کمبود ویتامین A باشد؟
  • نحوه ی کنترل در افراد مبتلا به دیابت طی بارداری
  • عارضه های کنترل نشده دیابت نوع 2
  • برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 این 5 توصیه ورزشی را بخوانید
  • کنترل و تنظیم قند خون در مادران باردار
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است