drug

مسمومیت دارویی یکی از مسائل مهمیست که همه ی ما نگران آن هستیم. مخصوصا در این فصل که بیماری ها شیوع پیدا میکنند و رد پای داروها را میتوان در هر جای منزل مشاهده کرد. متأسفانه این در دسترس بودن دارو میتواند کودکان را به کام مرگ بکشاند. مشاور مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم وزارت بهداشت گفت: بیشترین مسمومیت ها در دسته دارویی مسکن های مخدر و در کودکان و سالمندان مشاهده می شود.

امیر بقایی متخصص سم شناسی و مسمومیت ها و مشاور مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: ضد درد های مخدر(اوپیوئیدها) مانند ترامادول،متادون و بوپرنورفین شایع ترین دسته دارویی هستند که سبب ایجاد مسمومیت می شوند.
وی اظهار داشت: بیش ترین میزان مرگ و میر ناشی از مسمومیت دارویی متعلق به ضد درد های مخدر است و از آن جایی که سرعت سوخت و ساز و دفع سموم از بدن در کودکان و سالمندان نسبت به جوانان کمتر است بنابراین این 2 گروه جز آسیب پذیرترین اقشار هستند.
این متخصص سم شناسی و مسمومیت ها با اشاره به اینکه شیوع مسمومیت های ناشی از گزیدگی ها و سموم دفع آفات به طور عمده مربوط به نیمه اول سال و به خصوص فصل بهار است؛ عنوان کرد:  آمار مسمومیت ناشی از گازها مانند مونوکسید کربن در فصول پاییز و زمستان به حداکثر می رسد.
بقایی یادآور شد: مسمومیت ناشی از ترکیبات شوینده نیز در حوالی عید نوروز رشد چشمگیری پیدا می کند.این در حالی است که مسمومیت های دارویی و مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان در طول سال ثابت است.
وی در خصوص زمان بروز علایم ناشی از مسمومیت دارویی تصریح کرد: با توجه به دسته دارویی(مکانیسم اثر دارو)، شکل دارو(قرص،کپسول،شربت و آمپول) فرمولاسیون دارو(سریع یا آهسته رهش بودن) و وجود مواد غذایی و مایعات در دستگاه گوارش این زمان از چند ثانیه تا چند ماه است.
این متخصص سم شناسی و مسمومیت ها افزود: علایم مسمومیت دارویی با توجه به مکانیسم اثرداروهایی که برای درمان بیماری های مختلف به کار می روند متفاوت است همچنین تداخلات دارویی نیز یکی از مهم ترین علل مسمومیت های دارویی هستند که بیشتر در 2 گروه کودکان و سالمندان بروز پیدا می کند.
بقایی توصیه کرد: با توجه به اینکه مجموعه اقدامات پیشگیری از جذب و درمان مسمومیت ناشی از داروها برای هر دسته دارویی منحصر به فرد است بنابراین در صورت مسمومیت ناخواسته با دارو پیش از هر اقدامی باید با مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم وزارت بهداشت (سامانه 1490) تماس حاصل شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

5 1000
ارسال شده در 8 آبان 1395 توسط با موضوع داروها

پیشنهاد سردبیر

  • مراقبت های لازم و ضروری از دهان و دندان
  • ارتباط با این افراد آرامش را از شما می گیرد
  • برای مادران شیرده چه رژیم غذایی وجود دارد؟
  • تاثیر چیدمان منزل در شکستگی در اطفال
  • راه حل های طب سنتی برای بیماری های چشم
  • پیری هرچه سریع تر سیگاری ها
  • آیا سه وعده غذایی در روز الزامیست؟
  • افزایش قابل توجه میزان مرگ و میر با چاقی مفرط چه ارتباطی دارد
  • محبوبترین ها

  • تأثیرات چاقی بر مکانیزم های اپی ژنتیکی
  • 6 نکته خوب برای پیشگیری از بیماری
  • توضیحات جامع در مورد عفونت های قارچی زنانه
  • احتمال ابتلا به چاقی در کودکان را با آزمایش خون می توان تخمین زد
  • مصرف استامینوفن و ژلوفن در بارداری
  • کنترل چربی های اضافی در نواحی مختلف بدن
  • کارکردهای علامت دهنده هیجان
  • مدت زمان معاینه و ویزیت توسط پزشک
  • رپورتاژ

  • غربالگری نوزادان جهت بیماری متابولیک
  • بهترین راه حل برای افراد پرمشغله جهت تناسب اندام
  • کلینیک آندوسکوپی وکولونسکوپی دکتر فرزاد فرامرزی
  • طعم چهره ای نو را بچشید
  • بهترین و کم هزینه ترین گزینه لیپوماتیک
  • الو دکتر

    دندانپزشکی دکترسلام
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما