دسته‌ای از اطلاعات نادرست در مورد رژیم غذایی و ورزش که بوسیله باشگاه‌ها، محل‌های کار و بر روی اینترنت پخش می‌شود، به این مشکل دامن می‌زنند و در ناامیدی افراد از ادامه ورزش کردن موثر هستند.
درباره اینکه هدفتان از ورزش، لاغر شدن باشد یا به طور ایده‌آل تناسب اندام پیدا کنید و سلامت خود را بهبود ببخشید، عقاید درست و غلطی هم وجود دارد که برخی از آنها را در اینجا ذکر می‌کنیم:
۱– سونا لاغر می‌کند؟
خیر، سونا فقط موجب دفع آب از بدن می‌شود و چنانچه به دلیل ورزش شدید و تجمع اسید لاکتیک دارای درد عضلانی هستید سونا انتخاب مناسبی است وگرنه عرق کردن و افزایش دمای بدن توسط عوامل خارجی هیچ تاثیری در چربی سوزی ندارد.
۲- بدنسازی در سنین پائین موجب کوتاهی قد می‌شود؟
خیر – این تصوری است که از سالهای گذشته در اذهان مردم به جا مانده در صورتیکه کار با وزنه موجب تحریک بدن به ترشح هورمون رشد و تراکم استخوان‌ها می‌شود حتی به اثبات رسیده که در سنین نزدیک به بلوغ کار با وزنه برای پسران موجب ضخامت استخوان‌ها می‌شود.
۳- برای کوچک کردن سایز و آب کردن چربی‌های شکم، دراز نشست تمرین کنید
خیر، اول اینکه در ورزش لاغری موضعی نداریم و هنگامیکه چربی سوزی می‌کنیم به صورت هماهنگ و از تمام نقاط بدن کم می‌شود؛ دوم اینکه دراز نشست هم مانند سایر فعالیتهای بدنسازی جزو دسته بی‌هوازی است که در این دسته ورزش‌ها بدن از ذخائر گلیکوژن مصرف می‌کند و برای آب کردن چربی، باید ورزشهای هوازی طولانی مدت حدود ۴۰ دقیقه انجام دهید.
۴- برای وزن کم کردن هنگام ورزش زیاد عرق کنید
خیر – عرق کردن زیاد هیچ تاثیری روی کاهش وزن ندارد و باید هنگام ورزش از لباس نخی گشاد استفاده کنید تا دمای بدنتان به سهولت تبادل شود شاید این تصور از وزن کم کردن ورزشکاران قبل از وزن کشی با پوشیدن لباسهای نایلونی و تعرق زیاد ناشی شده اما باید توجه کنید که این روش یک روش موقت برای کم کردن وزن آنهم به میزان کم (حداکثر یک تا دو کیلو) است.
۵- آب خوردن زیاد موجب احتباس آن و افزایش وزن می‌شود
خیر – بدن در صورت کمبود هر ماده حیاتی آنرا در خود نگه می‌دارد که آب هم از این قاعده مستثنی نیست پس خوردن آب موجب دفع بهتر آن و البته به همراه بسیاری از سموم بدن می‌شود خصوصا بدنسازان که به دلیل مصرف بیشتر پروتئین و افزایش اوره خون به مقادیر بیشتری از آب نیاز دارند.
۶- خانم‌ها اگر بدنسازی و تمرین با وزنه کنند دارای اندام عضلانی و مردانه می‌شوند
خیر، هورمونهای عضله ساز به میزان بسیار کم در بدن خانم‌ها ترشح می‌شود و هورمون‌های غالب مردانه هستند (تستسترون مهم‌ترین آنها است) بنابراین تمرین با وزنه برای زنان موجب فرم دهی مناسب بدن و تراکم استخوان‌ها و بالابردن متابولیسم و چربی سوزی به نسبت خیلی بیشتر در مقایسه با سایر ورزش‌های هوازی می‌شود و نباید به دلیل هراس از عضلانی شدن از کار با وزنه اجتناب کنند.
لازم به ذکر است؛ باتوجه به اهمیت تناسب اندام و ورزش در زندگی، ضروریست افراد به صورت منظم و سازمان یافته یا گاه به گاه در فعالیت های ورزشی شرکت کنند و از آن برای بهبود تناسب اندامشان و یا فراهم آوردن سرگرمی و تفریح بهره ببرند؛ در این راستا باید اصول درست را یاد گرفت و با باورهای غلط از انجام تمرینات ورزشی سرباز نزد. منبع سلامت نیوز

ارسال شده در 10 آبان 1395 توسط دکتر سلام با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • مصرف یک درمان سنتی برای پیشگیری از نارسایی قلبی
  • در صورت اصرار بر برنزه کردن پوست بهترین روش چیست؟
  • تاثیر هوای گرم در فعالیت های بدنی
  • تیک عصبی به نام خارج کردن زبان
  • نکات آرایشی مناسب برای تابستان
  • انسان به طور میانگین یک‌سوم عمر خود را می‌خوابد
  • کودک پرخاشگر و عصبی
  • مشکل در رفتن به مهدکودک برای کودکان
  • داروهای بدون نیاز به نسخه در رویارویی با هموروئید (بواسیر)
  • اشخاص افسرده و تقویت عادتهای غلط
  • تفاوت های سرما خوردگی با آنفولانزا
  • صرف غذا با چنگال
  • تأثیر شیمی درمانی بر روند درمان
  • رفتار والدین الگوی آموزش مسئولیت پذیری فرزندتان
  • عوامل افزایش کودکان متکدی در تهران
  • محبوبترین ها

  • چرا کلینتون از عینک آبی رنگ استفاده کرد؟!
  • روشهایی برای بهبود سریع تر زخم هاو جوش خوردن سریع استخوانها
  • پیش بینی طول عمر با آزمایش خون،درست یا غلط؟
  • موانع پیش رو در مسیر واردات تجهیزات پزشکی رادیولوژیست ها
  • درمان سرطان پروستات در مراحل پیشرفته
  • از استیک آلکالاین چه می دانید؟
  • با این دستگاه 7انگشتی شوید
  • مراقبت های لازم در زمینه توزیع داروهای مخدر
  • تهیه نان با استفاده از ضایعات خرما
  • از معنا و مفهوم پروبیوتیک چه می دانید
  • ابداع کلاهی هوشمند برای ماساژ سر
  • همه مشکلات گوش شناگران در تابستان
  • اینطور غذا خوردن بلای جان شما می شود
  • تلاش بهورزان موجب ارتقای بهداشت و درمان در مناطق محروم
  • کشف تازه ای در مورد شیر مادر
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است