picsart_1477925530637

بی خوابی یکی از معضلات بزرگ جامعه امروز است. اغلب جوانان امروزه تا پاسی از شب بیدارند و اغلب ساعات روز را در خواب به سر می برند. این بی خوابی دلایل مختلفی را می تواند شامل شود. راهکار های زیادی برای درمان بی خوابی وجود دارد. در ادامه با دکتر سلام همراه باشید.

نتایج این مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه مونترال انجام شده است، نشان می دهد که نوجوانان امروز در قیاس با نسل قبلی خود کمتر می خوابند، شب ها بیشتر از خواب بیدار می شوند و در طول روز بیشتر خواب آلود هستند.

دلیل این وضعیت این است که نوجوانان امروزی وابسته ترین نسل به رسانه های اجتماعی هستنند.

محققان متوجه شدند که هر چه نوجوانان در طول روز بیشتر با تلفن همراه صحبت کنند، پیامک بفرستند و در شبکه های اجتماعی پرسه بزنند، الگوی خواب بدتری دارند.

این نتیجه نگران کننده تنها یک هفته بعد از آن منتشر شد که آکادمی اطفال آمریکا از شدت سختگیری دستورالعمل های خود در زمینه مدت زمان استفاده کودکان از صفحه های نمایشگر کاست و به رغم مخاطرات استفاده از دستگاه های دیجیتالی برای سلامت کودکان، اعلام کرد که باید نسبت به این موضوع واقع بینانه عمل کرد.

اما ‘جنیفر لوگلین‘ محقق دانشگاه مونترال و از نویسندگان این مقاله که در مجله Sleep Health منتشر شد، هشدار داد که دستگاه های الکترونیکی بخشی از زندگی نوجوانان شده است و اغلب قبل از خواب مورد استفاده قرار می گیرد.

محققان برای کشف رابطه میان زمان استفاده از دستگاه های الکترونیک مانند بازی های ویدیویی، تلویزیون و تلفن همراه و میزان زمان خواب نوجوانان، داده های حاصل از مطالعه روی گروهی از دانش آموزان دبیرستانی در مونترال را انالیز کردند.

در این مطالعه، بیش از هزار و 200 دانش آموز 14 تا 16 ساله در فاصله زمانی میان سال های 2008 و 2009 پرسشنامه هایی را در زمینه تعداد دفعات استفاده از دستگاه های الکترونیک از جمله تلویزیون و تعداد دفعاتی که سایر فعالیت های نشسته را مانند خواندن کتاب، انجام تکالیف و یا صحبت کردن با تلفن انجام می دهند، پر کردند.

این نوجوانان همچنین به سوال هایی در زمینه ساعت خواب و یا بیداری خود در روزهای هفته و روزهای تعطیل پاسخ دادند.

محققان متوجه شدند، کودکانی که بیش از دو ساعت در روز از کامپیوتر و یا بازی های ویدیویی استفاده می کردند، در قیاس با نوجوانانی که زمان کمتری پای صفحه نمایشگرها می نشستند، به ترتیب 17 و 11 دقیقه کمتر می خوابیدند.

این مطالعه نشان داد که از هر سه نوجوان یک نفر بیش از دو ساعت در روز از کامپیوتر استفاده می کرد و احتمال خواب شبانه کمتر از هشت ساعت در آنها در قیاس با بقیه بیش از دو برابر بود.

همچنین احتمال خواب شبانه کمتر از هشت ساعت در نوجوانانی که دستکم روزی دو ساعت با تلفن صحبت می کردند، در قیاس با نوجوانانی که مدت زمان کمتری را صرف این کار می کردند، بیش از سه برابر بود.

اما تاثیر تماشای تلویزیون روی خواب متفاوت بود، به طوری که نوجوانانی که روزی دو ساعت یا بیشتر تلویزیون تماشا می کردند، احتمال خواب شبانه کمتر از هشت ساعت در آنها در قیاس با سایر گروه های مورد مطالعه نصف بود.

همچنین نوجوانانی که بیش از دو ساعت در روز از کامپیوتر استفاده و یا با تلفن صحبت می کردند، در قیاس با نوجوانانی که ساعات کمتری در روز را به استفاده از این وسایل اختصاص می دادند، خواب آلودگی بیشتری را در طول روز گزارش دادند.

اما نوجوانانی که سایر فعالیت های نشسته را مانند کتاب خواندن انجام می دادند، مشکلی از نظر خواب کمتر در قیاس با هم سن و سالان خود نداشتند.

کریستینا کالامارو که ریاست یک تحقیق را بر عهده داشت، گفت: خواب یک عامل مهم در رشد و نمو کودکان و نوجوانان است و هر گونه کمبود آن، خطر ابتلای نوجوانان به افسردگی، اشکال در فکر کردن و یا تمرکز و افزایش وزن را افزایش می دهد.

منبع: ایرنا

ارسال شده در 10 آبان 1395 توسط آقای جوانبخت با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • دردسرهای ناخن فرورفته در گوشت پا
  • شباهت ها وتفاوت های میان یائسگی و اختلال در تیروئید
  • با مشاهده هرگونه علائم سرماخوردگي، خودسرانه از آنتي بيوتيک‌ها استفاده نکنيد
  • راه و روش هایی برای افزایش نشاط روحی و روانی
  • لخته شدن خون در مغز با وررفتن به جوش صورت!
  • تاثیرات عقب کشیدن ساعت بر روی بدن انسان
  • خصوصیت زنان جذاب
  • آیا ریمل برای سلامتی مضر است؟
  • شیرخشک تاثیرگذار در خانه سالمندان
  • دانستنی هایی پیرامون وزوز گوش
  • روش های مختلف برای کمرنگ کردن برنزگی پوست
  • شنیده های جدید درباره یک فایده دیگر سیب زمینی
  • درباره انواع روشهای کمک باروری چه میدانید
  • خطرات آلودگی هوا برای کودکان
  • برای مبارزه با کلسترول بالا این 9 قانون را بخاطر بسپارید
  • محبوبترین ها

  • چرکی شدن سینوسها چه زمانی است؟
  • آیا بدن با نشستن تخریب می شود؟
  • چاله در کمر و علل بروز آن
  • مقابله با کم خونی تازه مادران
  • ازدواج با چه گروه های خونی مناسب تر است؟
  • لیزر سرد چگونه کمردرد را درمان میکند
  • دانستنی هایی درباره عمل فصد خون
  • مصرف اسیدهای چرب، علت بروز دیابت در خانم ها
  • تحریک رشد چربی قهوه ای در هوای سرد
  • توصیه های مختلف برای پینه پا
  • از بین بردن چربی های بدن با کمک این مواد خوراکی
  • دیابتی ها مراقب مخفی ترین قندها در غذاهای روزمره باشند
  • ایمن درمانی علیه انواع سرطان
  • تنها با نوشیدن آب سر درد خود را مهار کنید
  • نکات مراقبتی مهم برای معده
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است