hi-fat-food-400x400 نیاز روزانه بدن به ویتامین B5

 

 

ویتامین ب 5 یکی از مفیدترین ویتامین های گروه ب است که می تواند استرس را از شما دور کرده و شما را پرانرژی و فعال کند می خواهیم به بررسی عملکرد این ویتامین در بدنمان بپردازیم و مصرف این ویتامین را برای مبتلایان به بیماری های قلبی توصیه می کنیم  چون باعث افزایش سلامت قلب و تنظیم فشار خون این افراد می شوید .

یکی از مهمترین ویتامین های گروه ب بوده که نقش های متعدد و بسیار مهمی در بدن انسان ایفا می کند.

عملکرد ویتامینB5

ویتامین B5 برای فعالیت غدد فوق کلیوی، مقابله با استرس، تولید انرژی و تولید بعضی از هورمون ها از جمله هورمون های جنسی و متابولیزم چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها مورد نیاز بدن است. منظور از متابولیزم، هضم، جذب و تبدیل مواد غذایی به انرژی است.
به ویتامین B5، ویتامین ضد استرس نیز گویند، اسید پانتوتنیک در کنار ویتامین ث به غدد فوق کلیوی برای مقابله با استرس کمک   می کند، هنگامی که تحت استرس قرار می گیریم هورمونی به نام کورتیزول(هورمون استرس) در خون آزاد می شود که باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب و سایر واکنش ها در بدن می گردد، ترشح و آزاد شدن این هورمون در جریان خون سبب مصرف مقدار زیادی از برخی از مواد مغذی مانند ویتامین B5، C و منیزیم توسط غدد فوق کلیوی می گردد به همین جهت افرادی که به هر شکلی تحت استرس می باشند نیازی بیشتری به مواد مغذی ذکر شده دارند.
برخی تحقیقات حاکی از آن است که ویتامین B5 سبب کاهش کلسترول و تری گلیسیرید در خون شده و با این مکانیزم بر سلامت قلب افزوده و باعث کاهش خطر سکته قلبی می گردد.
ویتامین B5 و ویتامین A برای تولید چربی های ساختاری که به آن ها لیپید (Lipid) گفته می شود مورد نیاز می باشند. ساختار غشای سلول ها و پوشش رشته های عصبی(میلین) و بسیاری از بافت های بدن از لیپیدها است. بدون ویتامین B5  و ویتامینA  بدن قادر به تولید چربی های ساختاری نمی باشد.
ویتامین B5 برای سلامت موها و رشد آن ها نیاز است، این ویتامین مواد مغذی مورد نیاز را به ریشه موها می رساند، کمبود ویتامین B5 باعث می شود خون رسانی و همچنین مواد مغذی به مقدار کافی به ریشه موها نرسد و مشکلاتی از قبیل ریزش مو پدید آید. البته این بدان معنا نیست که مصرف بیشتر ویتامین ب5 باعث تغذیه بهتر ریشه موها می شود.
کمک به تولید گلبول های قرمز خون، تنظیم سیستم گوارش از دیگر عملکردهای ویتامین B5 در بدن است.

نیاز روزانه بدن به ویتامینB5

افراد بزرگسال بالای 19 سال 5 میلی گرم
زنان باردار 6 میلی گرم
زنان شیرده 7 میلی گرم در روز به ویتامین B5 نیاز دارند.

منابع غذایی ویتامینB5

انواع گوشت، جگر مرغ، سیب زمینی، تخم مرغ، ماهی سالمون(آزاد)، کلم بروکلی و قارچ از منابع غذایی سرشار از ویتامین B5   می باشند.

مکمل های غذایی ویتامین B5

ویتامین B5 در قالب آمپول و مکمل های غذایی در دوزهای مختلف تولید و عرضه می شود و همچنین جز ترکیب قرص های ب کمپلکس نیز می باشد.

مصرف ویتامینB5 تا دوز 500 میلیگرم در روز بی خطر و بدون عوارض است. زیاده روی در مصرف مکمل های غذایی ویتامین B5  سبب عوارض جانبی از قبیل: آسیب به کبد، آلرژی، سرگیجه، حالت تهوع و غیره می گردد.

·         تذکر: زنان باردار و شیرده نباید بیش از 7 میلیگرم ویتامین ب5 در روز مصرف کنند.

·         بدون مشورت با پزشک از مصرف مکمل های غذایی خودداری کنید.

موارد مصرف مکمل های ویتامین B5

کمک به درمان کم کاری و ضعف غدد فوق کلیوی
درمان خستگی و کمبود انرژی
کمک به رویش موها و جلوگیری از ریزش موها
تقویت سیستم ایمنی بدن
کمک به درمان افسردگی
کمک به درمان مشکلاتی پوستی از قبیل اگزما
کاهش علائم و جلوگیری از پیشرفت بیماری ام اس
گرفتگی و ضعف عضلات
بعد از عمل جراحی به منظور افزایش سرعت بهبود(Recovery Time)
کمک به درمان بیماری آرتریت روماتوئید: در بیماری آرتریت روماتوئید سیستم ایمنی بدن به مفاصل حمله کرده و باعث التهاب، درد و آسیب به آن ها می شود، بعضی از محققین پزشکی بر این عقیده اند که مصرف ویتامین B5 در دوزهای بالا برای کمک به کاهش علائم و درمان این بیماری مفید است.

عواملی که سبب کمبود ویتامینB5 می شوند:

مصرف الکل، استعمال دخانیات، مصرف بیش از حد چای و قهوه، استرس به هر شکل(روانی و جسمانی)، بیماری های عفونی، مصرف آنتی بیوتیک ها، ورزش های سنگین نیاز بدن به ویتامین B5 را افزایش می دهند.

علائم مرتبط با کمبود ویتامینB5

کاهش رشد موها سر، خستگی، بی خوابی، افسردگی، تحریک پذیری و بی قراری از علائم و مشکلات مرتبط با کمبود ویتامین B5 در بدن می باشند.

ارسال شده در 15 آبان 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • پنج بهانه مهم برای تغییردادن شغلتان
  • آیا شیرین کننده های مصنوعی وزن را کاهش میدهند؟
  • تاثیرات منفی مصرف رب گوجه فرنگی آماده
  • تصاویر وسیله ارتوپدی فورس پلیت
  • تربیت و آموزش جنسی به کودک
  • فواید خرما را باهم مرورو میکنیم
  • همه پیامدهای درمان عفونت گوش بدون تجویز پزشک
  • خلاصه ای بر معرفی کتاب “دختران با اعتماد به نفس تربیت کنید”
  • دلیل ترمیم نشدن زخم در افراد دیابتی
  • روش تهیه سالم ترین صبحانه های رستورانی
  • با رادیوفرکانسی خالها را از بین برده و پوست را جوان کنید
  • بررسی آسیب های گوش پاک کن
  • پیامدهای رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • شناخت علائم بیماری بورگر
  • تاثیرات مستقیم استرس بر روی پوست افراد
  • محبوبترین ها

  • توصیه های دم عیدی
  • اگر کودکی باهوش می خواهید ، محبت کردن را فراموش نکنید
  • روش های بالا بردن اراده و هوشیاری
  • نگاهی به اصول موفقیت دیگران
  • چگونه زندگی خود را کیفیت ببخشیم
  • راز و رمز برقراری ارتباط با شخصیت مردانه
  • ازدواج با چه شخصی لایق است؟تست روانشناسی
  • وسواسی ها بخوانند
  • 6 اشتباه رایج در مورد استرس را بدانیم
  • مقابله با سرزنش و تضعیف روحیه
  • ارزیابی موفقیت و ابعاد مختلف آن
  • طراوت ذهنی در علم روانشاسی
  • هر رنگ نشانه چه شخصیتی است؟
  • اگر می خواهید ریلکس باشید ، بخوانید
  • توصیه های روانشناسی موثر برای زندگی سالم
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است