ghahve1

قهوه از جمله محبوب ترین نوشیدنی ها در چند سال اخیر نزد ایرانیان است. قهوه نوشیدنی اول مردم ساکن اروپا و آفریقاست. منابع تولید قهوه را در آفریقا و برزیل می توان یافت. قهوه نوشیدنی مفید است که سبب احساس شادابی و سرحالی در فرد می شود. با دکتر سلام همراه باشید.

کافئین، عملکرد نوعی پیام‌رسان شیمیایی (نوروترانسمیتر) به‌نام آدنوزین را مهار می‌کند. آدنوزین باعث القاء خواب در فرد می‌شود و به همین دلیل، مصرف کافئین خواب را از سر شما می‌پراند.

علاوه بر این، کافئین با کاهش زمان عکس‌العمل و افزایش توانایی تمرکز بر روی یک موضوع خاص، هوشیاری شما را بیشتر می‌کند. به تازگی پژوهشگران دانشگاه هاروارد در بررسی‌های خود بر روی افرادی که برای مدتی از خواب محروم شده بودند، دریافتند که مصرف تنها ۲۰ میلی‌گرم کافئین (که در۶۰ گرم قهوه وجود دارد) باعث می‌شود که آنها در تست‌های شناختی نتایج بهتری کسب کنند.

ارتباط کافئین با اضطراب

اکثر متخصصان با این موضوع موافقند که مصرف کافئین در اول صبح مشکلی ایجاد نمی‌کند مگر اینکه بخواهید دائم مصرف آن را ادامه دهید. به تازگی پژوهشگران انگلیسی نشان داده‌اند که مصرف ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین (تقریبا معادل ۲/۵ فنجان قهوه) باعث افزایش استرس افراد و کاهش اعتماد به نفس آنها در برخورد با وضعیت‌های مختلف می‌شود.
علاوه بر این، مطالعات دیگر نشان داده‌اند که مصرف کافئین باعث افزایش تدریجی فشارخون و تشدید اضطراب می‌شود. این وضعیت به ویژه در افرادی که دچار اختلالات اضطرابی هستند و نیز بیماران قلبی که داروهای گروه <مهارکننده‌های بتا(مثل ایندرال یا همان پروپرانولول) را مصرف می‌کنند، اهمیت بیشتری دارد، زیرا کافئین تاثیر این داروها را از بین می‌برد.
از طرف دیگر، کافئین قادر است بیش از هفت ساعت در بدن باقی بماند و به همین دلیل منجر به ایجاد اختلالات اضطرابی در افراد مستعد می‌شود. اگر شما شب‌ها مشکل خواب دارید، به مقدار کافئین مصرفی خود بیشتر توجه کنید و سعی کنید مقدار آن را تا ۳۰۰ میلی‌گرم در روز یا حتی کمتر کاهش دهید. علاوه بر این، توصیه می‌کنیم از مصرف کافئین پس از ساعت ۳ بعد از ظهر اجتناب کنید تا دچار بی‌خوابی نشوید.

ورزشکاران کافئین بخورند

کافئین در ورزشکاران حرفه‌ای اثرات هورمون آدرنالین را تشدید می‌کند، ولی در ورزشکاران معمولی تاثیرات خوبی دارد. به همین دلیل، توصیه می‌کنند که ورزشکاران حدود یک ساعت قبل از ورزش، یک فنجان بزرگ قهوه را مصرف کنند که تقریبا معادل ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین دارد. البته باید مراقب ضربان قلب خود در طی ورزش باشید.

رابطه قهوه با چاقی

برخی از نوشیدنی‌های کافئین‌دار بر تلاش شما برای کاهش وزنتان، تاثیرات منفی دارند. نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است زنانی که نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف می‌کنند، روزانه ۲۰۶ کالری بیشتر از بقیه انرژی دریافت می‌کنند. برای حل این مشکل می‌توانید به هنگام مصرف قهوه از شیرهای کم‌چرب یا شیر سویا به‌جای شیر پرچرب استفاده کنید. در ضمن به تدریج مصرف شکر را هم کاهش دهید، چرا که هر قاشق شکر ۵۰ کالری اضافی به بدن شما می‌رساند. اصولا توصیه می‌کنیم کالری، هر چه در روز می‌خورید را محاسبه کنید و جمع بزنید تا کالری بیش از حد به بدن شما نرسد و چاق نشوید.

کافئین به‌عنوان مسکن

کافئین یک تنگ کننده عروق است، بنابراین می‌تواند عروق گشاد شده را (که عامل اصلی ایجاد اغلب سردردها هستند) به اندازه طبیعیشان بازگرداند؛ به همین دلیل در ساخت برخی از مسکن‌ها از کافئین استفاده می‌شود و در ضمن کافئین می‌تواند در بهبود بعضی از انواع سردردهای میگرنی هم موثر باشد. حتی برخی متخصصان معتقدند که یک عامل شروع حملات میگرنی، نوسان سطح کافئین در بدن است‌. تحقیقات نشان داده است که کافئین می‌تواند اثر آسپرین و استامینوفن را تا ۴۰ درصد افزایش دهد.

وابستگی به کافئین

مصرف مداوم کافئین می‌تواند باعث وابستگی فیزیکی فرد به کافئین شود اما منجر به اعتیاد نمی‌شود. به همین دلیل اگر شما دائما قهوه مصرف کنید، یک روز که قهوه نمی‌خورید دچارسردرد می‌شوید. سایر علائم که به‌دنبال ۱۲ تا ۲۴ ساعت عدم مصرف کافئین ایجاد می‌شوند، عبارتند از: تحریک‌پذیری، اختلال در تمرکز، خستگی و حتی تهوع و استفراغ و دردها یا گرفتگی‌های عضلانی.
به‌طور کلی علائم محرومیت از کافئین در کسانی دیده می‌شود که مقادیر زیادی از این ماده را در روز مصرف می‌کنند. هر چند بروز این علائم در افرادی که تنها ۱۰۰ گرم کافئین در روز دریافت می‌کرده‌اند هم دیده شده است. اگر شما قصد دارید مقدار کافئین مصرفی خود را کاهش دهید، توصیه می‌کنیم به تدریج و در هر هفته ۱۰ درصد مصرف خود را کم کنید تا عوارض آن در شما ایجاد نشود.

منبع: قدس آنلاین

ارسال شده در 11 آبان 1395 توسط آقای جوانبخت با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • چگونه از حرفهای خواستگار مطمئن شویم
  • خطر امواج موبایل برای دهان و دندان
  • وسواس جبری به چه نوع حالتی می گویند؟
  • قهوه ترک را اینگونه درست کنید ( آموزش تصویری)
  • دندان مصنوعی چه مشکلاتی دارد؟
  • آب گیلاس ضد تورم است
  • میوه هایی که قند دارند را بشناسید
  • ۵ شیوه مبتکرانه در درست کردن چیپس‌های گیاهی خانگی
  • بیماری سرطان ریه راباهم مرور میکنیم
  • نسل جدید مقنعه ایرانی
  • اگر قصد کوتاه کردن مو دارید بخوانید
  • کاهش چشمگیر کلسترول خون با قارچ دنبلان
  • رهایی از آرتروز با این مواد ساده طبیعی
  • عوارض خطرناک استرس برای وزن جنین
  • جادویی ترین چربی سوزها را بشناسیم
  • محبوبترین ها

  • مسمومیت زایی این خوراکی ها را جدی بگیرید
  • مریضی های زنانه بیشتر است یا مردانه
  • اصول خوش گذشتن به اطفال در طول سفر
  • تقویت موها با کمک گرفتن از این مواد طبیعی
  • در چه مواقعی آنتی بیوتیک کارساز است؟
  • جدول زمانی و مراحل ترک سیگار
  • فرش ماشینی زمین گیرتان میکند
  • دانستنی هایی در مورد عفونت قارچی
  • نکات ساده ولی مهم در ارتباط با افراد عینکی
  • اهمیت حفظ بهداشت وسایل مهدکودک
  • تعیین مقدار انرژی مواد غذایی با اسکنر مخصوص
  • فرو رفتن ناخن در گوشت اطراف
  • کار شیفتی سلامتی را تهدید میکند
  • یکی از علل های مهم پوکی استخوان
  • بزرگترین اشتباهات هنگام رژیم گرفتن
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است