موضوعات

لبنیات مورد نیاز در سنین مختلف

7

خوردن شیر یکی از توضیه های اکید پزشکان تغذیه است. متاسفانه در ایران میانگین مصرف شیر ، نسبت به دیگر کشور ها بسیار پایین تر است. این موضوع باعث نگرانی بسیاری از افراد می شود. در این مطلب در رابطه با میزان لبنیات مورد نیاز بدن در هر سن ، صحبت خواهیم کرد.

همه ما بارها و بارها شنیده ایم مصرف روزانه لبنیات برای حفظ سلامت لازم و ضروری است…

 

متاسفانه، سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور ما بسیار پایین است. یعنی حدود یک چهارم سرانه مصرف لبنیات در کشورهای پیشرفته ای مانند آلمان، فرانسه و هلند. ما ایرانی ها در بهترین حالت ممکن، سالی ۸۰ لیتر شیر و لبنیات مصرف می کنیم، در حالی که هر فرد هلندی سالیانه حدود ۴۸۰ لیتر شیر و لبنیات می خورد. به همین دلیل هم هست که آمار ابتلا به بیماری های استخوانی، بیماری های مربوط به دهان و دندان و اختلالات رشدی در ایران بسیار بیشتر از کشورهای اروپای غربی است. با این مقدمه، در این بخش قصد داریم به بررسی چند سوال اساسی درباره میزان مناسب مصرف شیر و لبنیات روزانه در هر گروه سنی بپردازیم و ببینیم که اصلا منظور از هر یک واحد لبنیات، چیست؟

 

بیشتر افراد فکر می کنند نیاز به مصرف شیر و لبنیات برای گروه های سنی و جنسی مختلف، یکسان است و نیاز بدن تمام ما به مصرف لبنیات، به یک اندازه است در صورتی که اصلا این طور نیست. بهتر است بدانید نیاز بدن بچه های زیر ۵ سال به این گروه از مواد غذایی، حدود ۵/۱ واحد در روز، نوجوان های پسر ۳ واحد، نوجوان های دختر ۵/۲ واحد، خانم های شیرده ۵/۳ تا ۴ واحد، خانم های باردار حدود ۵/۲ واحد و نیاز بدن مردها و زن های بزرگسال هم به شیر و لبنیات، نزدیک به ۲ واحد در طول روز است. البته بهتر است برای پیشگیری از دریافت کالری اضافی و ابتلا به اضافه وزن و چاقی، لبنیات کم چرب را جایگزین انواع پرچرب آنها کنید.

 

 

هر واحد لبنیات یعنی چند واحد لبنیات؟

 

برخی از افراد، می دانند باید چند واحد لبنیات در طول روز مصرف کنند اما نمی دانند منظور از هر ۱ واحد لبنیات، چیست. بد نیست تمام افراد بدانند هر یک واحد لبنیات برابر با ۱ لیوان شیر یا ۱ لیوان ماست یا حدود ۳۰ گرم پنیر یا نزدیک به ۲ لیوان دوغ است. البته بهتر است دوغ مصرفی تان از نوع کم نمک باشد. بستنی به دلیل چربی و کالری بالایی که دارد، نمی تواند در گروه لبنیات جای بگیرد اما می توان مقدار مناسبی از کشک را به عنوان یک واحد لبنیات در برنامه غذایی روزانه گنجاند. معمولا کشک های پاستوریزه، بسیار غلیظ هستند. اگر بتوانید کشک را با کمک آب، به اندازه غلظت شیر، رقیق کنید، هر یک لیوان کشکی که به غلظت شیر درآمده باشد، یک واحد لبنیات محسوب می شود. این در حالی است که هر نصف لیوان کشک غلیظ، برابر با یک واحد لبنیات به حساب می آید. البته حواستان باشد کشک از نظر وجود املاحی مانند کلسیم و پروتئین در زمره لبنیات قرار می گیرد وگرنه بحث وجود ریبوفلاوین و ویتامین هایی که در شیر، ماست و پنیر وجود دارد، در مورد کشک مطرح نیست.

 

 

اگر نتوانستیم شیر بخوریم، چه کار کنیم؟

 

برخی از افراد، عدم تحمل لاکتوز دارند یا تمایلی به مصرف شیر، ندارند. برخی از افراد هم فقط علاقه ای به خوردن شیر ندارند و طعم سایر لبنیات را می پسندند. توصیه دکتر کیمیاگر به این گروه از افراد، این است که به جای شیر، از سایر خوراکی های موجود در فهرست لبنیات مانند ماست، دوغ و پنیر، در طول روز استفاده کنند. البته، مدتی هم شیر سویا در فروشگاه های کشور به وفور پیدا می شد و این محصول هم می توانست در صورت عدم تمایل به مصرف شیر و لبنیات، به عنوان منبعی از کلسیم، در طول روز استفاده شود. این در حالی است که توزیع این محصول هم به دلیل استقبال کمی که از آن شد، به صورت بسیار محدودی درآمد و دیگر کمتر در فروشگاه های مواد غذایی به چشم می خورد.

 

شیر جایگزین دارد؟

 

گروهی از افراد، دوست دارند بدانند آیا بین سایر خوراکی ها، گروهی از آنها می توانند مانند شیر و لبنیات، مقداری از کلسیم مورد نیاز روزانه را تامین کنند یا نه؟ در این مورد هم باید بگوییم اگر ماهی های ریزاستخوان و نرم استخوان مانند ماهی کیلکا، قزل آلا یا ساردین را به خوبی بپزید، درحدی که استخوان های آنها هم نرم و قابل خوردن شوند، می توانید مقداری از کلسیم مورد نیاز بدنتان را از این طریق تامین کنید. از میان خوراکی های دیگر حاوی کلسیم هم می توان به گروهی از سبزی های برگ سبز تیره مانند کلم بروکلی که کلسیم و جذب نسبتا خوبی هم دارند، اشاره کرد. بد نیست بدانید جذب کلسیم شیر حدود ۵۰ درصد و جذب کلسیم کلم بروکلی هم حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است. هرچند کلسیم موجود در لبنیات با کلسیم موجود در سایر خوراکی ها قابل مقایسه نیست، اما به هر حال، بیشتر خوراکی ها حاوی کلسیم هستند و مصرف این خوراکی های تازه می تواند مقداری از کلسیم مورد نیاز روزانه را تامین کند. ضمن اینکه بدن کنار کلسیم، به ویتامین D هم که باید از طریق نور آفتاب، به بدن برسد، نیاز دارد. اگر نتوانیم کلسیم و ویتامین D مورد نیاز بدن را به شکل طبیعی تامین کنیم، باید زیر نظر پزشک، مصرف مکمل های آنها را در برنامه غذایی مان داشته باشیم.

همکار دکتر سلام

20 اسفند 1392

مطالب مرتبط

  • قهوه همراه با کره جایگزین مناسب برای صبحانه
  • با تغذیه مناسب درد زانو خود را کنترل کنید
  • افرادی که این مشکلات را دارند چای نخورند
  • آیا نخوردن شام در سلامتی تاثیر خاصی دارد؟
  • زغال اخته و این همه خاصیت محاله
  • راز نگهداری و پخت یک تخم مرغ خوشمزه
  • پرتقال همراه با خواص معجزه گر و بی نهایت آن
  • دانستنی میکروب های موجود در بستنی سنتی
  • بدن انسان در هر سنی به چه ویتامینی نیاز دارد؟
  • با غذا و رژیم غذایی بدن خود را سم زدایی کنید
  • چگونه در طی یک سال آبلیمو تازه بماند؟
  • به نظر شما پیتزا برای بدن مضر می باشد؟
  • چه مواد غذایی یک صبحانه سالم را تشکیل میدهند؟
  • به نظر شما خیارشور عامل ایجاد سرطان می باشد؟
  • معرفی فواید مصرف گلاب همراه با دانستنی های آن
  • پربازدیدترین مطالب

  • تحریک میل جنسی همسر با این ترفندها ( 4434 )
  • چطوری در عرض یک دقیقه جوان‌تر دیده شویم؟ ( 2984 )
  • آقایان لطفا گوجه میل کنند ( 2901 )
  • با چند حرکت آسان پوست خود را جوان کنید ( 2764 )
  • تکنیک های ماهرانه لاک زدن ( 2377 )
  • برای تقویت کم‌کاری تیروئید این 5 روغن ضروریست ( 2274 )
  • نازا شدن با این عوامل ( 2243 )
  • درمان مشکلات پوستی با تخم شنبلیله ( 2221 )
  • برای از بین بردن درد پاشنه این حرکات را انجام دهید ( 1858 )
  • با استفاده از تخم شربتی موهای خود را تقویت کنید ( 1833 )
  • این بار کوفته تبریزی را بدون گوشت بپزید ( 1790 )
  • نزدیکی جنسی در این مواقع ممنوع است! ( 1584 )
  • بیماری موسوم به بیماری سرخ ( 1574 )
  • خاصیت شگفت انگیز پوست پسته ( 1536 )
  • با کدام ویتامین ها گودی و تیرگی زیر چشم از بین می رود؟ ( 1476 )
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • شیرینی با مواد کم و 5 دقیقه ای
  • خوراک بادمجان با گوشت چرخ کرده و ماست وسیر
  • اک مک بالون
  • پیده ماهی
  • رابطه جنسی با وجود بچه
  • طرز تهیه کباب آدانای خانگی
  • بروز حقیقت فرزند خواندگی به فرزند
  • کارهای منفی برای کاهش وزن
  • ایجاد احساسات منفی با این عوامل
  • عقیده طب سنتی در مورد ایجاد درونگرایی و برونگرایی
  • نظافت تلفن همراه و تبلت
  • کابوس دیدن و مبتلاشدن به بیماری روانی
  • بهترین و مناسب ترین سبک ها برای فرزند پروری
  • راهیابی عفونت گوش به سمت مغز
  • دانستنی هایی راجع به شانس
  • پیشنهاد سردبیر

  • آیا نتایج دراز مدت انواع لیزر در از بین بردن موهای اضافی تفاوتی دارد؟
  • روش های معجزه گر در تغییر بوی بدن
  • چگونگی آماده کردن وسایل نوزاد برای بیمارستان
  • ارزیابی مغز پرندگان در مقایسه با مغز انسان
  • آینده نگری را به دلبندتان بیاموزید
  • احتمال چپ دست شدن در این افراد بیشتر است
  • پیشگیری و درمان قطعی موخوره
  • دهان شویه و خطر ابتلا به سرطان!
  • ترک اعتياد با استفاده از قرص هاي فاقد نيکوتين
  • هر انچه باید درباره کاهش چربی بازوها بدانید
  • آیا موهای چرب روش درمانی دارد؟
  • از این اقلام دوری کنید تا به سرطان مبتلا نشوید
  • بالا بردن ریسک افسردگی با مصرف شیرینی جات
  • نتیجه خطرناک افسردگی در آقایان
  • واکنش بینایی نوزاد و درک رنگ قرمز
  • 
    
    x
    باغ دارو