قهر با دوستان فراموشی عدم تمرکز شوند خواب کم حواس پرتی تغییر خلق و خو بی حوصلگی افت نمرات

 

 

چگونه قادر خواهیم بود تمرکز حواس فرزندمان را بالاببریم و موجب افزایش هوش و ذهن ان ها در سنین پایین شویم کودکان حواس پرت با چه روش های درمانی نیازمند هستند تمرکز بیشتر خردسالان با دریافت چه نوع مکمل ها و املاح معدنی امکانپذیر خواهد بود؟بهترین منابع تغذیه ای در این زمینه را در ادامه مطلب به شما معرفی خواهیم کرد تا در اختیار فرزندتان قرار دهید .توصیه های متخصصین تغذیه در این باره را جدی بگیرید.

کودکان مبتلا به اختلال توجه و ناتوانی در یادگیری ، هنگامی که از غذاهای غنی از مواد مغذی استفاده  می کنند توجهشان افزایش یافته و رفتار بهتری در مدرسه از خود نشان میدهند. در مقابل، کودکانی که غذاهای شیرین ، شور و سرخ کردنی بیشتری مصرف میکنند مشکلات رفتاری بیشتری از خود بروز می دهند. این نتایج از مقاله ای چاپ شده در Psychiatry Research در سال 2012  استخراج شده اند.

–  در بین ویتامین ها، ویتامین های گروه B نقش مهمی در رشد مغزی کودکان دارند و کمبود این گروه از ویتامین ها می تواند منجر به مشکلات یادگیری، تمرکز و حافظه شود. براساس نتایج مطالعه ای که در سال 2008 به چاپ رسید، کمبود فولات در دوران کودکی می تواند عملکرد مغز را حتی در بزرگسالی تحت تاثیر قرار دهد. کمبود تیامین نیز می تواند باعث بیحس شدن اعصاب مغز شود و کمبود ریبوفلاوین نیز میتواند منجر به اختلال عملکرد مغز شود. همچنین کمبود نیاسین منجر به از دست دادن حافظه میگردد.

–  در بین املاح مختلف، آهن از اهمیت خاصی برای دانش‌آموزان برخوردار است، چون وجود آن برای عملکرد شناختی و رشد مغزی ضروری به حساب می‌آید. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که کمبود آهن باعث کاهش ضریب هوشی (IQ) در کودکان، ضعف در قوه تفکر و اختلال در توانایی‌های حل مساله آنان می‌شود. کمبود آهن، حتی اگر در سطح آنمی نباشد، با ضعف در حافظه و اختلال در مهارت‌های فکری مرتبط است.

–  کمبود یُد نیز موجب کاهش ضریب هوشی در کودکان می‌شود. درواقع، مطالعات علمی نشان می‌دهند که کمبود یُد، ضریب هوشی را در کودکان بین 12 تا 14 نمره پایین‌تر می‌آورد. استفاده از مکمل‌ها در کودکان مبتلا به کمبود یُد و آهن، اثرات ناشی از کمبود آن‌ها را جبران می‌کند. از بین منابع غنی از آهن می‌توان به گوشت قرمز، غذاهای دریایی، سبزی‌های برگ سبز، مغزها و دانه ها، حبوبات و انواع مواد غذایی غنی‌شده با آهن مثل ماکارونی یا نان اشاره کرد.
–  ماده دیگری که از اهمیت خاصی در تمرکز دانش‌آموزان برخوردار است،اسیدهای چرب امگا-۳ نام دارد. اسیدهای چرب امگا-۳، نوعی از چربی‌های سالم هستند که برای غشای سلولی مغز ضروری به حساب می‌آیند. بدن انسان نمی‌تواند امگا-۳ تولید کند، پس باید این ماده مهم را به رژیم غذایی اضافه کرد. کمبود امگا-۳ در دانش‌آموزان می‌تواند روی توانایی تمرکز آنان، تاثیر منفی بگذارد. یکی از مطالعات منتشرشده در Pediatrics در سال 2012 ، نشان داد که کمبود امگا-۳ در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیشتر است. بهترین منابع حاوی امگا-۳ بدین ترتیب هستند: ماهی‌های چرب، گردو، سویا، بذر کتان و شاهدانه.
Reference: www.livestrong.com

ارسال شده در 14 آبان 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • نقش خانواده در کودکانی که مشکل بهداشت روانی دارند
  • طعم متفاوت چغاله بادام در خورش
  • کارهایی که باعث می شود جوش ها بدتر شوند
  • تاثیر یوگا بر زنان باردار
  • همه چیز در مورد استیک آلکالاین
  • تاثیرگذارترین عوامل بر تمایلات جنسی
  • جدیدترین شیوه های معالجه آسم در ایران
  • در پیشگیری از سیگاری شدن بچه ها پدر و مادر چه نقشی دارند؟
  • محبوبترین ها

  • حرف‌شنوی کودکان! نتیجه وقت‌گذرانی با آنها
  • پرسش و پاسخ ها درباره این مشکل معمول نوزاد
  • عشق ورزی بیش از حد والدین به فرزندشان
  • تغییر ذهنیات اطفال با مشاهده کارتون ها
  • مقابله با اشتباه اطفال
  • آموزش فرزندان و رده سنی مجاز آن
  • چاقي مفرط فرزندتان را شکست دهید
  • نشانه های سلامت دندان کودک
  • رپورتاژ

  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • بهترین و کم هزینه ترین گزینه لیپوماتیک
  • بیماری های پستان (اعمال جراحی-کنترل و بررسی توده ها و سرطان پستان)
  • کلینیک سیب سرخ -گونه‌گذاری،فرم‌دهی چانه، برجسته‌سازی لب
  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • الو دکتر

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است