milk-versus-plant-based-milks

مصرف کدام شیر می تواند برای سلامتی ما موثر تر باشد شیرشتر ,شیرگاو,شیر گاومیش ,شیربز ,شیره نارگیل ,شیره سویا و بسیاری نوشیدنی از این قبیل را در این مطلب مورد بررسی قرار داده ایم که برای افزایش اطلاعات ئ دنستنی های تغذیه ای شما در این مطلب مورد بررسی قرار خواهند گرفت با ما همراه باشید و نوشیدنی سالم برای سلامتی خود را بشناسید.

شیر شتر:
هر ۲۴۰ میلی‌لیتر از شیر شتر حاوی 107 کالری ، 3 گرم چربی‌ اشباع و 17 گرم کلسترول است. همچنین این شیر حاوی ویتامین ها و مینرال ها نیز می باشد. در یکی از مطالعات منتشرشده در Comprehensive Reviews in Food   Science and Food Safety در سال ۲۰۱۱ میلادی نشان داده شد که شیر شتر، ۱۰ برابر بیشتر از شیر گاو حاوی آهن است و میزان ویتامین C آن نیز ۳۵ برابر بیشتر از شیر گاو است.
مطالعات اندکی نیز نشان داده‌اند که استفاده از شیر شتر می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری دیابت مفید باشد. در مطالعه ای که در  Journal of Endocrinology and Metabolism در سال ۲۰۱۵ میلادی به چاپ رسید، نشان داده شد که نوشیدن شیر شتر در مقایسه با شیر گاو، با افزایش سطح انسولین در بیماران دیابتی مرتبط است.
علاوه بر این، شیر شتر حاوی پروبیوتیک‌های طبیعی است که می‌توانند نقش موثری در حفظ سلامتی روده‌ها ایفا کنند. البته متخصصان توصیه می‌کنند که شیر شتر را هرگز قبل از گذراندن فرآیند پاستوریزه شدن مصرف نکنید. بنابراین، در تهیه و مصرف آن حتما دقت کافی داشته باشید.
شیر بز:
اگر به دنبال یک نوشیدنی با ارزش تغذیه ای مشابه شیر کامل  گاو هستید شیر بز گزینه خوبی می باشد. اما هضم لاکتوز آن کمی سخت می باشد. یک واحد از این شیر حاوی 168 کالری،  6.5 گرم چربی اشباع  و 27 میلی گرم کلسترول می باشد. محدود کردن چربی های اشباع می تواند به کاهش سطوح کلسترول خون و کاهش ریسک بیماری های قلبی کمک کند.
پیدا کردن شیر بز کم چرب کار سختی می باشد. همچنین این شیر ویتامین ها و مینرال های کمتری نسبت به شیر کامل گاو دارد.
شیره برنج :
این ماده به اندازه شیر گاو کلسیم دارد. همچنین یک واحد از آن حاوی 113 کالری است و هیچگونه چربی اشباع و کلسترولی ندارد. اما بطور طبیعی کربوهیدارت بیشتری دارد. مقدار پروتیین این ترکیب نیز بسیار کم می باشد.
شیره نارگیل :
این ترکیب میتواند بطور طبیعی  قهوه، جودوسر یا غلات شما را شیرین کند و هر واحد آن تنها 45 کالری دارد. همچنین این ترکیب حاوی 4 گرم چربی اشباع است اما بیشتر اسیدهای چرب اشباع موجود در آن از نوع متوسط زنجیره هستند که فوایدی برای سلامتی میتوانند داشته باشند. در مورد اینکه آیا نارگیل و شیره آن میتوانند برای سلامت قلب مفید باشند یا خیر تحقیقات اندکی انجام شده است.
شیره بادام :
بادام برای سلامتی قلب مفید است. هر واحد شیره بادام شیرین نشده، بین 30 تا 40 کالری دارد و هیچگونه چربی اشباع یا کلسترول ندارد. انواع غنی شده این شیر به اندازه شیر گاو ویتامین دی دارند. همچنین این شیر حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع با چند باند دوگانه (PUFA) می باشد که میتواند کلسترول بد و التهاب را کاهش داده و عملکرد شناختی مغز را بهبود بخشد. متاسفانه این نوع شیر در مقایسه با شیر گاو و سایر جایگزین های شیر پروتیین کمی دارد . یکی از مشکلاتی که اکثر جایگزین های شیر دارند، افزوده شدن شکر به آنهاست و شکر افزوده در هر شکلی می تواند برای سلامت قلب خطرناک باشد.
شیره سویا :
این نوع شیر یک جایگزین خوب برای افرادی است که نمی توانند لاکتوز موجود در محصولات لبنی را تحمل کنند . هر واحد آن حاوی 80 کالری و 2 گرم چربی است. از آنجا که منبع این نوع شیر یک گیاه است، فاقد کلسترول است و مقادیر بسیار اندکی چربی اشباع دارد.همچنین هر واحد آن  7 گرم پروتیین دارد که در یک رژیم سالم برای قلب مهم می باشد. مصرف 25 گرم پروتیین سویا در روز میتواند خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد. این مزیت تنها بعلت پروتیین موجود در آن نیست بلکه سویا حاوی مقادیر بالایی اسیدهای چرب غیراشباع ، ویتامین ها، مینرال ها و فیبر نیز می باشد .
شیر گاو ارگانیک :
شیرکامل گاو حاوی 146 کالری، 5 گرم چربی اشباع و 24 میلیگرم کلسترول  می باشد. این شیر یک منبع غنی از پروتیین و مواد مغذی می باشد و یک سوم مقدار روزانه  توصیه شده کلسیم را تامین می کند. همچنین این شیر حاوی پتاسیم است که میتواند در پیشگیری از فشارخون بالا کمک کننده باشد. در مطالعه ای که در سال 2013 انجام شد مشخص شد که این شیر بطور قابل توجهی حاوی اسیدهای چرب امگا3 بیشتری نسبت به شیر معمولی است که در سلامت قلب میتواند نقش داشته باشد.

Reference: www.everydayhealth.com

ارسال شده در 14 آبان 1395 توسط خانم مطلبی با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • غذاهایی که مستقیما بر مغز تاثیر می گذارند
  • کفش پاشنه دار و بیماری زایی آن
  • چگونه در فصل پاییز سالم و ارزان تفریح کنیم؟
  • همه چیز در مورد بیماری واژینیت
  • رایج ترین بیماری پس از مسافرت
  • از کجا بدانیم برای آشپزی کدام روغن خوب است؟
  • طبیعی ترین و سالم ترین راههای رفع مشکل سینوس ها
  • آیا بیماری های کبدی از بیماری دیابت هم نشات می گیرد؟
  • متابولیسم چیست؟ چگونه قابل کنترل است؟
  • مراقبت از مو: روغن های طبیعی برای تقویت موهای آسیب دیده
  • درک بهتر بیماریهای متابولیکی با اطلس جدید مولکولی
  • داروهای خطر ساز برای معده
  • برنامه 56 روزه شوک دهنده برای رشد عضلات سینه
  • با قوانین کنترل کیفی تجهیزات پزشکی آشنا شوید
  • هشدار جدی برای مصرف ویتامینD چرا و چگونه
  • محبوبترین ها

  • توصیه های مفید برای مصرف انواع ویتامین ب
  • حقایقی درباره دستبندهای مغناطیسی از زبان متخصصین
  • تعریق زیاد چه علتهایی میتواند داشته باشد؟
  • مکانیزم های دفاعی و شخص افسرده
  • تنه استخوان بازوی شکسته را چگونه در منزل درمان کنیم؟
  • روش های ساده درمانی برای یبوست
  • جامعه ی پزشکی در ارتقای سلامت ایران تنهاست
  • اثرگذاری بالن معده بر افراد چاق
  • آیا خود را برای فصل آنفولانزا آماده کرده اید؟
  • اهمیت دو ساعت ایستادن
  • یک باور نادرست! عرق کردن = چربی سوزی
  • آیا سرطان زا بودن ظروف پلاستیکی حقیقت دارد؟
  • بینی یخ بسته عامل بیماری
  • ارتباط میان اینترنت و بیماری های ویروسی
  • چگونه مغز افراد تحريك مي شود
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است