گرسنگی‌های آشکار و نهان کاهش سریع وزن عوامل چاقی باور غلط احساس رنج گرسنگی

برخی افراد علاوه بر گرفتن رژیم های مختلف بازهم نتیجه ای دریافت نمی کنند و چاق می مانند و موفق به کم کردن وزنشان نمی شوند آن ها برخی باورهای اشتباه در این زمینه دارند که باید کنار بگذارند این باورها می توانند عاملی برای کم نشدن وزن این افراد باشند کم‌خوری، بدخوری، تک‌خوری، رژیم‌های جادویی و بسیاری عوامل دیگر می توانند به شما اجازه ندهند تا بتوانید وزن کم کنید !

 گاهی اوقات افرادی که برای کاهش وزن تلاش می‌کنند و از رژیم‌های کم کالری و برنامه ورزشی منظم برای رسیدن به تناسب اندام بهره می‌گیرند، اما به نتیجه دلخواه نمی‌رسند!

به چه دلایلی با استفاده از انواع رژیم‌های بسیار کم کالری و افزایش هر چه بیشتر تعداد روزهای فعالیت‌های ورزشی (5 تا 7 روزدرهفته) و هر بار چندین ساعت نه تنها دستیابی به اندام متناسب‌تر رخ نمی‌دهد، بلکه گرمی هم از وزن کاسته نمی‌شود.

راستی شما بزرگوارانی که این سطور را مطالعه می‌فرمایید، چگونه و چه سان این عدم موفقیت را توجیه می‌فرمایید؟

بله، کاملا درست حدس زده‌اید، تغییر یافتن نقطه غیر قابل عبور یا (ست پوینت) بدن و کاهش چشمگیر از میزان انرژی پایه یا بازال در جهت تامین امکان فعالیت‌های غیر ارادی ارگانهای حفظ حیات و زندگی.
باورهای غلط و اقدامات نابجا

آیا شمانیز به باورهای نامبرده زیر اعتقاد دارید؟

اولین باور غلط “هر چقدر کمتر از سابق غذا میل گردد کاهش وزن بیشتری را موجب خواهد شد”. این طرز تفکر و باور غلط از گسترده‌ترین اشتباهاتی می‌باشد که اکثریت قریب به اتفاق عاشقان دست‌یابی سریع و فوری به تناسب اندام و رهایی از بار سنگین کیلوهای اضافی بر خود روا می‌دارند.

در بررسی‌های متعدد ناکامان دستیابی به وزن و سایز ایده‌آل این رخدادها به فراوانی مشاهده شده و می‌شود، تمامی این افراد اشتباهات مشابهی را مرتکب شده‌اند یعنی در قبال سرسختی بدن در جهت عدم کاهش وزن بیشتر با افزایش دادن روزهای فعالیت به 7-5 روز درهفته و طولانی‌ترین میزان فعالیت ورزشی از یک تا چندین ساعت در هر روز مبادرت ورزیده و به موازات این همه تلاش و تقلا به حداقل میزان خورد و خوراک نیز قناعت نموده و سطح انرژی دریافتی روزانه خود را خیلی پایین‌تر از انرژی پایه واقعی خود رسانیده‌اند (به طور سرانگشتی اگر فردی 70 کیلوگرم وزن داشته باشد میزان انرژی پایه او1680 کیلو کالری است که از حاصل ضرب یک کالری ضربدر هر کیلو وزن بدن ضربدر 24 ساعت بدست می‌آید). اجازه می‌خواهم قبل از ادامه مطالب آغاز شده توجه شما بزرگواران را به این موضوع جلب نمایم چرا گرسنگی دادن طولانی مدت به جسم و جانتان ممنوع می‌باشد.
بیشتر بدانیم
اثرات گرسنگی های خود تحمیلی طولانی مدت

هیچ عامل به جسم وجان شما به اندازه گرسنگی‌های آشکار و نهان صدمه نمی‌زند.

اغلب ما تجربه کرده‌ایم که زمانی‌که به علائم گرسنگی ظاهری به مدت طولانی جواب نمی‌دهیم آرام آرام به علت عدم احساس رنج گرسنگی نیاز به خوردن را فراموش می‌کنیم راستی فکر می‌کنید چه اتفاقی در درون ما پدیدار می‌شود وقتی سوخت و ساز مورد نیاز از طریق خوردن و آشامیدن تامین نگردد خیلی ساده و راحت سیستم‌های حفظ حیات بدن ما از بافت‌ها و ارگان‌های دیگر بدن نیاز به انرژی را با تحلیل هریک از آنها به دست می‌آورد.

خوشحال نباشید چراکه این تامین انرژی برعکس تصور شما از ذخایر انرژی‌های انباشته شده به صورت بافت‌های چربی صورت نمی‌پذیرد بلکه بجای چربی‌های تلمبار شده (در حفره شکم، پهلوها نشیمنگاه و رانها و ارگانهای مختلف)نیاز زیستی فرد را فقط از تحلیل عضلات و ارگانهای مختلف بدن تامین می‌‌کند یعنی با یک استراتژی کاملا هوشمندانه غریزی این راهکار برگزیده شده بسیار هدفمند رخ می‌دهد.

در قدم اول از انرژی انباشته شده در بافت‌های چربی برای روزهای مبادا حفاظت می‌کند، با ادامه عدم تامین غذای کافی برای فعالیت‌های غیر ارادی ارگان‌های حفظ حیات (قلب، ریه، مغز، غدد درون ریز، حرارت ناچیز بدن، فعالیت‌های دستگاه گوارش و غیرو) در قدم‌های بعدی و صرفه‌جویی از اتلاف انرژی با کاهش میزان سوخت بدن که در میتوکندری‌های بافت‌های عضلانی صورت می‌پذیرد یعنی تحلیل عضلات و تقلیل میزان انرژی پایه یا بازال.
در افت میزان انرژی پایه و کاسته شدن از سوخت و ساز بدن تحت تاثیر گرسنگی و فعالیت خارج از حد چه تغییراتی در کل سیستم بدن پدیدار می‌گردد

همواره در چنین حالتی که تحت تاثیر گرسنگی‌های حقیقی با خود تحمیلی در بدن حالت اضطراری رخ داده و آژیر قرمز به صدا در می آید تا سیاست صرفه‌جویی و انباشت هرچه بیشتر چربی از هر منبع قابل دسترس اعمال گردد حتی از سبزیجات پخته و خام میوه‌های گوناگون و رنگارنگ میل گردیده بعد از هضم و جذب انرژی حاصل از آنها نیز تبدیل به چربی شده و با وسواس خاصی حفاظت می‌گردد و این موضوع شدت می‌یابد.

در هر حذف این یا آن وعده غذایی یا گروه‌های مختلف منابع غذایی و رو آوردن به رژیمهای جادویی و تولیدات رژیمی و افزودن همزمان فعالیت‌های ارادی، توام گردیدن این ندانم‌کاریها باعث آن شود که استرس‌ها آغاز شده و حالت اضطراری بدن را شدت بخشیده و در کنار آنها عدم تحمل به ترکیبات کربوهیدرات را افزونتر نموده و تبدیل سریع هر منبع غذایی حاوی قندها را به چربی برنامه‌ریزی نماید.

البته در بین این افراد،عده‌ای وجود دارند که با آرزوی دستیابی به کاهش سریع وزن و رهایی از کیلوهای اضافی جهت پوشیدن لباس‌های شیکی که در حسرت دایمی جلوه کردن با این لباس‌هامی‌باشند.

این گروه از افراد همواره و به سرعت تحت تاثیر تصمیم و انگیزه نهایی، بدون آمادگی و برنامه‌ریزی‌های لازم و انجام آزمایشات مایعات بدن، خودشان با حذف صبحانه و عقب انداختن وعده ظهر و کش دادن زمان چند ساعتی بیشتر از وقت ناهار معمول و جایگزینی آن با عصرانه و شام به رختخواب پنا می‌برند غافل از آن می‌باشند که نقش گرسنگی و نیاز بدن به انرژی خواب رفتن را بر آنان غیر ممکن ساخته و ناخودآگاه از رختخواب خود بدر آمده و بی‌محابا بر هر چه که دندانگیر باشد یورش می‌برند و خیلی بیشتر از آنچه که در وعده‌های اصلی و میان‌ وعده‌ به طور معمول میل می‌کردند معده خود را انباشته می‌سازند.

البته این قبیل افراد کم طاقت گرچه با ندانم کاری و با به هم زدن ریتم زندگی و ساعات بیولوژیکی بر خود ستم روا می‌دارند باز خوش‌شانس‌‌تر از گروه‌هایی می‌باشند که شیوه غلط زندگی را ادامه می‌دهند با روش‌های تغذیه نامتعادل و پافشاری در ادامه گرسنگی‌های خود تحمیلی بدون ثمر و دستاورد به حمله های ولع خوردن بی‌امان مبتلا گردیده و در کوتاه زمانی خیلی بیشتر از آغاز رژیم غذایی کاهش دهنده وزن که بر مبنای نیازهای واقعی و رعایت تناسب و تعادل تدوین و به اجرا گذاشته نشده به انباشت چربی‌های بیشتر مبتلا خواهند گشت ولی متاسفانه با این افزایش مجدد وزن صورت پیر شده، اندام‌ها فرو افتاده، عضلات تحلیل رفته و استخوان‌های تهی شده از مواد معدنی و کم‌خونی‌های احتمالی و نوروپاتیها یا عصبانیتهای آغاز گردیده ممکن نخواهد شد.

پس این نتیجه‌گیری را می‌شود بعمل آورد که هرگز با کم‌خوری، بدخوری، تک‌خوری، رژیم‌های جادویی و فعالیت‌های بدنی خارج از حد و اندازه و نامناسب با سن و جنس و وضعیت فیزیولوژیکی به جای دستیابی به آب حیات تناسب اندام و سلامتی به سراب پیری زودرس و بیماری های مختلف نائل خواهید شد.

1) هر چیزی که خوشمزه باشد چاق کننده نیز می‌باشد. بله خیر

2) مهمترین عامل در کاهش وزن کم کردن هرچه بیشتر میزان کالری‌های دریافتی روزمره می‌باشد. بله خیر

3) از جمله عوامل چاقی‌ها گرایش به میل کردن انواع دسرهای خوشمزه می‌باشد.

4) اغلب خورد و خوراک ها دشمن تناسب اندام می باشند و با اغلب نعمتهای موجود و قابل دسترس سر ستیز دارید؟

بعداز پاسخگویی شما، در قبال دستیابی به تناسب اندام و جلوگیری از اضافه وزن و چاقی‌ها می‌پردازیم به تشریح هر کدام از موارد نامبرده شده:

*متخصص تغذیه و رژیم درمانی

سلامت نیوز

 

5 1000
ارسال شده در 12 آبان 1395 توسط با موضوع آناتومی و فیزیولوژی انسان

پیشنهاد سردبیر

  • آثار مثبت کمک به دیگران
  • کلسیم، ویتامین D و فیتواستروژن غذای مفید برای زنان
  • از بین بردن خط لبخند با این روش ها
  • ‌ آدرس مطب های هومیوپاتی
  • جو گیری عجیب مجری با خوردن مغز انسان تکمیل شد
  • داروهای خانگی برای اسپوندیلوز گردن
  • برای زیبایی پوست و مو سیب چه فایده هایی دارد؟
  • ویژگی های نعنا
  • محبوبترین ها

  • نوبرانه زمستانی و درمان فشار خون بالا
  • استفاده های مختلف پوست موز
  • داروهای آشپزخانه ای!
  • خواص دارویی پسته و عکس های آن
  • عضله سازی بیشتر با مواد غذایی سالم تر
  • درمان عارضه های مختلف با کمک لیمو ترش
  • خاصیت های بادمجان را بهتر بشناسیم
  • استفاده از انبه را از یاد نبرید
  • رپورتاژ

  • پلی کلینیک شبانه روزی ساج
  • ارائه خدمات ویژه سلامت و زیبایی دندان در کلینیک دیبا
  • کلینیک فوق تخصصی آندوسکوپی وکولونسکوپی بدون درد
  • مریم جواهریان، متخصص روانشناسی سلامت و استادیار دانشگاه
  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما