2015

مصرف شیر و لبنیات به خصوص در دوران طفولیت بسیار مهم و ضروری می باشد و باعث شکل دهی و فرم دهی بهتر به استخوان بندی کودکان و هم چنین استحکام استخوان های بدن می شود و در تنظیم و رشد قد طبیعی و مناسب نیز تاثیر به سزایی دارد.کارشناس مسوول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: کمبود کلسیم ناشی از کاهش مصرف شیر و لبنیات در سن رشد و کودکی باعث ایجاد اختلال در رشد و کوتاهی قد و در بزرگسالی و میانسالی موجب پوکی استخوان می شود.
مصطفی حسینی افزود: مصرف شیر و لبنیات به ویژه از دوران کودکی بسیار مهم است و باید این گروه غذایی به طور حتم در سبد کالای خانواده ها قرار بگیرد تا آن ها با رعایت الگوی غذای مناسب از سلامت برخوردار شوند.
کارشناس مسوول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اضافه کرد: پنج گروه اصلی غذا شامل نان و غلات، سبزی ها، میوه ها، گوشت، لبنیات و حبوبات است که برای حفظ سلامت بدن استفاده درست و به اندازه آن ها ضروری است.
وی ادامه داد: شیر و لبنیات مهم ترین منابع پروتیین، کلسیم، منیزیم، روی، فسفر، ید، آهن، پتاسیم، ،انواع ویتامین ها مانند ویتامین های آ A، دی D، بی 12 B12 و چربی سالم است.
کارشناس مسوول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: لبنیات و شیر از گروه های اصلی غذایی است و در صورت حذف و کمبود آن، تامین کلسیم مورد نیاز بدن بسیار سخت است.
حسینی گفت: با توجه به تحقیقات انجام شده و نظر کارشناسان علم تغذیه مصرف روزانه 2 تا سه واحد لبنیات مانند شیر، پنیر کم نمک، ماست و کشک، می تواند تمام نیاز بدن به کلسیم را تامین می کند.
وی اضافه کرد: برای جذب کلسیم مورد نیاز بدن، هر فرد می تواند در طول یک روز سه لیوان شیر بنوشد و یا یک لیوان شیر کمک چرب، یک کاسه ماست و 60 گرم پنیر مصرف کند و این مقدار مصرف در طول یک روز برای بدن ضروری است.
حسینی افزود: لبنیات و شیر حاوی اسیدهای آمینه ضروری و چربی های غیراشباع است که بدن قادر به ساخت آن نیست و این اسیدهای آمینه، باید به طور حتم از طریق مصرف لبنیات و شیر جذب بدن شود.
کارشناس مسوول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با تاکید بر مصرف متعادل لبنیات در طول روز، بیان داشت: مصرف بیش از حد لبنیات باعث از بین رفتن بعضی از ریزمُغذی های بدن مانند آهن می شود.
وی مزایای مصرف متعادل لبنیات را جلوگیری از بروز پوکی استخوان و پوسیدگی دندان ها، کاهش وزن، تقویت حافظه و افزایش حجم ماهیچه ها، درمان اختلال خواب، افزایش و تقویت رشد مو و کاهش اضطراب عنوان کرد.
وی گفت: بهترین راه دریافت کلسیم مصرف شیر کم چرب است و توصیه می شود مردم شیر پاستوریزه با چربی کمتر از 1.5 درصد مصرف کنند و در صورت تمایل به مصرف شیر غیرپاستوریزه، آن را پس از رسیدن به نقطه جوش، به مدت 20 دقیقه بجوشانند.
کارشناس مسوول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان افزود: مراکز فروش لبنیات در استان دارای مجوزهای قانونی هستند و بازرسان بهداشت محیط نیز به طور مرتب بر این مراکز نظارت و از محصولات آن ها نمونه بردای می کنند تا از سلامت محصولات ارائه شده به مردم مطمئن شوند.
میانگین مصرف شیر سالانه برای هر فرد در جهان 300 کیلوگرم و در ایران 75 کیلوگرم است.
از نظر پزشکان، بهترین زمان مصرف شیر قبل از خواب است؛ زیرا علاوه بر جذب کلسیم لازم و استخوان سازی در بدن، باعث آرامش برای فرد می شود.

منبع/ایرنا

ارسال شده در 11 آبان 1395 توسط دکتر سلام با موضوع اخبار پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • سطل و کیسه زباله استاندارد و بهداشتی
  • این خوردنی باعث می شود که شب کوری از شما فرار کند
  • چگونه می توانیم در خانه روغن دارچین تهیه کنیم
  • خروپف می تواند بروز آلزایمر را 10 سال جلو بیندازد
  • مراکز مشاوره بیماری های رفتاری و عفونی خراسان رضوی
  • بهترین و سالم ترین جانشین زولبیا و بامیه
  • بیماران ناتوان حرکتی و این لگن
  • لاک اورلی
  • زمان سرخ کردن غذا، به روغن هرگز نمک نزنید
  • کنترل نیروی جنسی پس از جدایی
  • 5 تفاوت مهم و قابل توجه زوج ها در مسائل زناشویی
  • اهمیت رها کردن و بروز احساسات
  • افراد مودب اینگونه اند
  • در تابه مرغ سس دار درست کنید
  • اینگونه دویدن سبب چاقی می شود
  • محبوبترین ها

  • نقش املاح در رژیم غذایی ورزشکاران
  • نکات کاربردی داروی سوماتروپین
  • مواردی برای بالا بردن بازدهی پیاده روی
  • هدف شما از تمرینات ورزشی چیست؟
  • جلوگیری از گردن درد با این روش ها
  • حرکات دیوانه وار و تکنیک های مرتبط با آن
  • تمرینات ورزشی برای خوش فرم شدن شکم
  • نکات مهم درباره کاهش وزن بعد از زایمان
  • دوچرخه سواری برای چه کسانی ضرر دارد؟
  • با ورزش از سکته و فشارخون دورشوید
  • شنا ورزشی مناسب برای تقویت مغز
  • با این 6 شیوه با ورزش کردن انس بگیریم
  • در ورزش بدنسازی قدرت چه معنایی دارد؟
  • ورزش و کاهش وزن
  • نکاتی طلایی برای افزایش میزان استقامت و قدرت بدنی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است