liver-detox-text

سم زدایی از بدن با کمک برخی ترفندهای تغذیه ای امکانپذیر خواهد بود همچنین دوری از استرس و ورزش نیز به شما در این زمینه کمک میکند مصرف گریپ فروت ،سیر ،چای سبز ،آب ،گردو و سبزیجات موجب رفع کبد چرب خواهند شد همانطور که میدانید سموم بدن در کبد تجمع می یابند و در صورت ازدیاد باعث آسیب به ارگان های حیاتی بدن افراد خواهند شد .

  • از استرس در زندگی خود دوری کنید:

موقعیت‌های استرس‌زا به ترشح هورمون‌ها و اندورفین در جریان خون منجر می‌شوند که به نوبه خود، رسوب سموم در کبد و کند کردن عملکرد این اندام را به همراه دارد. تا حد ممکن در زندگی خود از استرس به دور باشید. بر همین اساس، می‌توانید انجام فعالیت‌هایی مانند یوگا و مدیتیشن را مد نظر قرار دهید.

  • گریپ فروت بخورید:

گریپ فروت سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌هاست که هر دو به شکل گیری کبد پاک و سالم کمک می‌کنند. گریپ فروت آنزیم‌های سم زدایی در کبد را افزایش می‌دهد و دارای یک ترکیب فلاوونوئید به نام «نارینجنین» است که به کبد در سوزاندن چربی به جای ذخیره آن کمک می‌کند. با این وجود، باید توجه داشته باشید مصرف زیاد گریپ فروت می‌تواند یک آنزیم کبدی به نام سیتوکروم P۴۵۰ را مهار کند که می‌تواند روی شیوه تجزیه مواد غذایی و داروها در بدن تاثیرگذار باشد.

  • آب فراوان بنوشید:

با نوشیدن آب فراوان – حداقل دو لیتر – در طول روز می‌توانید به سم زدایی و خروج سموم از کبد و بدن خود کمک کنید. نوشیدن آب فراوان بدن را هیدارته نگه می‌دارد که به طور طبیعی بازسازی سلولی را تشویق می‌کند. همچنین، این کار به کبد اجازه می‌دهد سموم بیشتری را پالایش کند و سرعت بیشتر کارکرد آن را به همراه دارد، و سطح انرژی شما نیز افزایش می‌یابد.لیمو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. آب لیمو تازه را در آب یا چای بریزید و یک بار در روز این نوشیدنی را مصرف کنید.

  • موادغذایی فراوری شده مصرف نکنید:

از مصرف مواد غذایی که به کبد آسیب وارد می‌کنند، پرهیز کنید. مواد غذایی فرآوری شده و حاوی مقادیر زیاد مواد نگهدارنده، چربی‌ها و کلسترول می‌توانند با تجمع چربی در کبد این اندام را تحت تاثیر قرار دهند. با پرهیز از مصرف این قبیل مواد غذایی به کبد خود اجازه می‌دهید تا خود را احیا کرده و بازسازی سلولی آغاز شود.

  • تا حد امکان ورزش کنید:

ورزش کردن به حفظ وزن سالم بدن کمک می‌کند که به نوبه خود، خطر بیماری کبد چرب را کاهش می‌دهد. همچنین، ورزش کردن عملکرد آنزیم‌های کبدی را بهبود می‌بخشد. با این وجود، کار با وزنه شدید با افزایش آنزیم‌های کبدی مرتبط است و از این رو، ۴۸ ساعت پیش از آزمایش عملکرد کبد نباید ورزش کنید.

  • چای سبز بنوشید:

چای سبز سرشار از کاتچین‌ها، یک نوع آنتی اکسیدان گیاهی، است که عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد و به کاهش ذخیره چربی در این اندام کمک می‌کند.

  • گردو بخورید:

گردو دارای سطوح بالایی از ال آرژنین (یک اسید آمینه) و اسیدهای چرب امگا-۳ است که به پاکسازی کبد از آمونیاک بیماری‌زا کمک می‌کند.

  • سیر بخورید:

ترکیبات گوگردی موجود در سیر آنزیم‌های کبدی که به خروج سموم کمک می‌کنند را فعال می‌سازند. همچنین، سیر حاوی آلیسین و سلنیم است. این دو ماده مغذی از کبد در برابر آسیب‌های ناشی از سموم محافظت می‌کنند. آلیسین و سلنیم به فرایند سم زدایی نیز کمک می‌کنند. اگر بو و مزه سیر را دوست ندارید می‌توانید از مکمل‌های سیر استفاده کنید.

  • سبزیجات مصرف کنید:

برخی سبزیجات مشخص حاوی مواد مغذی مانند بتا کاروتن هستند که موجب تحریک سلول‌های کبدی شده و از کبد در برابر سموم محافظت می‌کنند. سبزیجات برگ دار و تیره مانند اسفناج رشد سلولی را تشویق می‌کنند و کبد را تحریک می‌کنند، در شرایطی که سبزیجاتی مانند چغندر از مجرای صفراوی در کبد در برابر آسیب سم محافظت می‌کنند. مصرف پنج وعده سبزیجات در روز را هدف گذاری کرده و از نمونه‌هایی که به سلامت کبد کمک می‌کنند، غافل نشوید.از جمله سبزیجاتی که به بهبود سلامت کبد کمک می‌کنند می‌توان به برگ‌های قاصدک، آروگولا، کدوی تلخ، برگ‌های خردل، کاسنی و اسفناج اشاره کرد.

ارسال شده در 14 آبان 1395 توسط خانم مطلبی با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • رتبه منیزیم از کلسیم برای استخوان بالاتر است
  • کدام خانمها عمر زیادی دارند
  • رابطه استامینوفن و آسم کودکان
  • از زبان بروس لی 16 درس زندگی انگیزشی را یاد بگیرید
  • در مورد گرد و غبار شیمیای منزل چه باید بکنیم؟
  • مصرف میان وعده های مفید برای افزایش وزن
  • واكسن كزاز را بشناسیم
  • تاثیرات مختلف خوابیدن و استراحت بر کمردرد
  • فرار از سکته قلبی با این کار
  • هاشمی: بالگرد از معلولیت و مرگ کاسته می کند
  • کرم های مختلف مقاوم در برابر چروک
  • در تابستان اصول ورزش را یاد بگیریم
  • تا میتوانید از این میوه تابستانی میل کنید
  • کم و زیاد شدن دائمی وزن خطرناک است!
  • اگر میخواهید سرطان بگیرید، قلیان بکشید!
  • محبوبترین ها

  • همه چیز پیرامون میز برای اتو
  • درباره آپنه خواب بیشتر بدانیم
  • ازدواج با فامیل نزدیک
  • رفع شوره سر با این روش های موثر
  • آموزش مراقبت از کفش
  • بدشانسی این زن در تزریق ژل به لب ها
  • معرفی و دانلود اپلیکیشن دکتر سلام – اندروید، ios، ویندوز فون
  • اسراری از طول انگشتان دست
  • 5 سؤال زمانی که 50 ساله می شوید
  • خلاصی از بوی دهان با این ماده
  • توصیه هایی برای حفظ سلامتی
  • روش های درمانی جدید برای میگرن
  • 7 گام زندگی سالم
  • درمان های جالب با این دور ریختنی ها
  • کتاب خواندن و رعایت اصول آن
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است