مشاوره زیبایی
کلینیک سیب سبز
کلینیک سیب سبز
آفر ویژه برای پکیجها
دکتر ایمانی
دکتر محمدتقی ایمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی
کلینیک دندانپزشکی پارسا/ساختمان پزشکان
کلینیک دندانپزشکی پارسا
ایمپلنتوژیست
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص آندوسکوپی و کولونوسکوپی بدون درد
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر هادی صادق /کلینیک
دکتر پژمان هادی صادق و دکتر پریسا هادی صادق
متخصص ارتودنسی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر مجید صالح
دکتر مجید صالح
متخصص جراحی فک وصورت،زیبایی بینی
دکتر عارفی
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری های لثه
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
کلینیک یکتا/ساختمان پزشکان
کلینیک یکتا
مجهزترین کلینیک پوست و مو زیبایی با دستگاه لیزر الکساندرایت
ساختمان پزشکان، دکتر حبیب سهرابی
دکتر حبیب سهرابی
متخصص گوش،حلق،بینی جراح زیبایی بینی

26

هیچ کس دوست ندارد پیری زود تر از حالت عادی گریبان گیرش شود. اینکه چگونه عمر خود را طولانی کنیم ، موضوعی است که سالهاست دانشمندان بر روی آن تحقیق می کنند. رژیم غذایی نقش بسیار مهمی در سلامت جسمی و طول عمر فرد ایفا می کند.

طبق پژوهش های صورت گرفته در بوستون، هر چه در جوانی و میانسالی بیشتر غذاهای مدیترانه ای استفاده کنید، در دوران سالمندی کمتر گرفتار بیماری های مزمن و خاص خواهید شد.

 

نتایج پژوهش های انجام شده بیانگر آن است که اگر مردم به جای گوشت قرمز از حبوبات مثلا لوبیا استفاده کنند و در کنار آن چربی های اشباع را از برنامه غذایی خود حذف و روغن زیتون را جایگزین آن نمایند، اعجاز خوراکی ها را به چشم خود می بینند.

 

این تغییرات به ظاهر ساده روش هایی سالم برای پیشگیری از بیماری های مزمن مانند مشکلات قلبی و دیابت است. نتایج این پژوهش ها نشان می دهد رژیم غذایی مدیترانه ای سبب افزایش طول عمر افراد خواهد شد.

 

اما آیا سال های اضافه شده به زندگی از این طریق توام با کیفیت خواهد بود و درد و رنجی به همراه نخواهد داشت؟

 

برای پی بردن به این مساله، دانشمندان اطلاعات جمع آوری شده از تحقیقاتی را که روی ده هزار و ۶۷۰ زن، در سال های پایانی دهه پنجاه و اوایل دهه ۶۰ زندگی شان، انجام شده بود، بررسی کردند.

 

مهم ترین جنبه مورد بررسی دانشمندان، رژیم غذایی این زنان در ۱۵ سال منتهی به زمان تحقیقات و رابطه این رژیم غذایی با کیفیت زندگی آنان بوده است.

 

در مجموع دانشمندان به این نتیجه رسیدند: زنانی که طی این دوره پانزده ساله بیشتر از رژیم مدیترانه ای استفاده کرده بودند یعنی بیشتر غذاهای گیاهی، غلات سبوس دار، ماهی و روغن های سالمی مانند روغن زیتون مصرف کرده و تنها مقدار بسیار کمی گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده در برنامه خود گنجانده بودند، سالم تر از زنانی بودند که به رژیم مدیترانه ای توجهی نداشتند. از این رو به طور دقیق می توان گفت سالم ترین زنان که توانسته بودند از ۱۱ بیماری مزمن از جمله بیماری های قلبی، دیابت یا پارکینسون مصون بمانند، طی ۱۵ سال مورد مطالعه از رژیم غذایی مدیترانه ای بهره برده بودند. در واقع در میان شرکت کنندگانی که از رژیم مدیترانه ای بهره ای نبرده بودند مشکلاتی نظیر اختلال در عملکرد قوای شناختی یا بیماری های جسمانی خاصی بروز کرده بود که در هیچ یک از شرکت کنندگان تابع رژیم غذایی مدیترانه ای مشاهده نشد.

 

همان طور که دانشمندان گزارش کرده اند، زنانی که میوه و سبزی بیشتر، غلات سبوس دار و ماهی بیشتری مصرف می کنند در طول دوران میانسالی حدود ۴۰ درصد بیشتر احتمال دارد تا پس از هفتاد سالگی زنده بمانند بدون آن که به بیماری های مزمن یا اختلالات شناختی یا جسمانی مبتلا شوند.

 

دانستن این نکته که چگونه بتوانیم به افراد مسن تر کمک کنیم تا دوران سالمندی را بدون بیماری سپری کنند، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا جمعیت بشر، در سایه بهبود مراقبت های بهداشتی و نیز شناخت بهتر عوامل خطرساز سالمندی، پیوسته پا به سن می گذارد و سالمندتر می شود. پس بیایید از این پس بیشتر روغن زیتون، آجیل، میوه و سبزی بخوریم.

 

روغن زیتون و انواع آجیل می توانند میزان کلسترول HDL یا همان کلسترول سالم بدن را افزایش دهند. این کلسترول مفید از سخت شدن رگ های خونی که سبب آسیب های قلبی می شود جلوگیری خواهد کرد و به این ترتیب از قلب شما محافظت می کند.

 

همچنین میوه ها و سبزیجات، آنتی اکسیدان ها را تامین می کنند و این آنتی اکسیدان ها سبب کاهش میزان التهاب در بدن می شوند و به این ترتیب می توانند جلوی روند پیر شدن سلول ها را بگیرند، گرچه اکسیری وجود ندارد که بتوانیم یک پیاله از آن سر بکشیم و جوان شویم یا اگر جوان هستیم جوان بمانیم، اما راهی هست که می تواند فرآیند سالمندی را کُند کند و نگذارد سالمندی فرد را ضعیف و ناتوان گرداند.

 

این مساله بسیار مهم است، زیرا اهمیت زندگی با کیفیت اگر از اهمیت زندگی طولانی بیشتر نباشد، مسلما کمتر هم نخواهد بود.

5 1000
ارسال شده در 20 اسفند 1392 توسط با موضوع تغذیه
کد کم چیست؟

کدکم می تواند از دندان ها اسکن سه بعدی بگیرد و در همان لحظه اقدام به ساخت کل یا بخشی از دندان با ظرافت فوق بالا نماید.

اطلاعات بیشتر
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
x