فواید اسید فولیک رژیم غذایی تغذیه مناسب اهمیت آهن

تغذیه مناسب در خانم ها از جمله مهمترین نکاتی است که باید آن ها رعایت کنند. یکی از دلایل آن داشتن اندامی مناسب است ولی رسیدگی به امور منزل، نگهداری از فرزندان و والدین سالخورده، اشتغال و… ممکن است زمینه ساز بروز مشکلات جسمی و روانی در بیشتر خانم‌ها شود، اما تغذیه و رعایت سبک زندگی سالم به طور قطع میتواند ضامن سلامت آن‌ها در تمام طول زندگی شود.

رشد سریع طی دوران نوجوانی، بلوغ، بارداری و شیردهی می‌تواند کمبودهای غذایی بخصوص فقر آهن، اسید فولیک و کلسیم را در پی داشته باشد. رژیم‌های غذایی با کالری پایین و فاقد چربی‌های مفید، نداشتن تعادل تغذیه‌ای و گیاهخواری مهم‌ترین عواملی هستند که خانم‌ها را در معرض خطرات نداشتن تعادل غذایی قرار می‌دهد.

* اهمیت آهن

 خانم‌ها در سنین باروری نیاز جدی‌تری به مصرف آهن دارند که تأمین نشدن این نیاز موجب کم خونی می‌شود. آن‌ها باید در برنامه غذایی خود مقدار کافی خوراکی‌های سرشار از آهن را که جذب خوبی دارند، بگنجانند. آهن موجود در خوراکی‌ها به دو نوع هِم و غیرهِم تقسیم می‌شود. آهن هم که در گوشت و فرآورده‌های گوشتی وجود دارد، جذب بهتری دارد، اما آهن غیر هم جذب پایین‌تری داشته و در سبزی‌های سبز، لوبیا، بادام زمینی و غلات صبحانه یافت می‌شود. همزمانی مصرف ویتامین ث همراه منابع آهن غیرهم اهمیت دارد، زیرا جذب را بهبود می‌بخشد.

* اسید فولیک و بارداری

هر خانم در سن باروری باید پیش از اقدام به بارداری، به اندازه کافی اسید فولیک (ویتامین ب 9) مصرف کند تا از بروز ناهنجاری لوله عصبی جنین پیشگیری شود. نیاز روزانه این خانم‌ها 400 میکروگرم اسید فولیک است که می‌تواند توسط مکمل‌ها یا خوراکی‌های سرشار از این ویتامین مانند سبزی‌های سبز خام، دل و جگر، سیرابی و کله پاچه تأمین شود.

* کلسیم؛ ضامن سلامت استخوان‌ها

کلسیم، عنصری ضروری برای تثبیت مواد معدنی در استخوان‌ها و رشد مطلوب اسکلت در دوران رشد است. شیر، پنیر، ماست و سبزی‌های سبز را می‌توان مهم ترین منابع کلسیم دانست. امروزه بعضی از کودکان و نوجوانان به اندازه کافی در این دوران حساس کلسیم دریافت نمی‌کنند که این کمبود زمینه‌ساز کاهش فعالیت بدنی و تأثیر منفی بر سلامت استخوان‌ها می‌شود. اسید فولیک، ویتامین د، ب6، ب12 و ث در کنار کلسیم به استخوان‌های بهتر کمک می‌کنند. باید توجه داشت که دختران در سنین رشد و همچنین خانم‌ها طی دوران پیش و پس از یائسگی به مقدار کافی کلسیم دریافت کنند. کاهش هورمون استروژن در خانم‌های یائسه موجب کاهش تراکم استخوانی و افزیش زمینه پوکی استخوان می‌شود. در این مرحله از زندگی، خانم‌ها هر سال سه درصد از توده استخوانی را از دست می‌دهند.

توجه به برنامه غذایی متنوع و متعادل در همه دوران زندگی، حتی در سالمندی برای خانم‌ها بسیار اهمیت دارد، زیرا در سلامت خود، خانواده و بهبود کیفیت زندگی تأثیرگذار خواهد بود.

منبع: قدس آنلاین

 

 

5 1000
ارسال شده در 13 آبان 1395 توسط با موضوع سلامت زنان

پیشنهاد سردبیر

  • برای مراقبت از استخوان درحین رژیم لاغری باید لبنیات زیادی بخورید
  • با این اختراع، رگ بیماران راحت پیدا میشود
  • عکس های عینک محافظ یکبار مصرف جراحی
  • پیامدهای ناشی از چاقی اطفال در خارج از منزل
  • هر نوع تغذیه مختص یک نوع شخصیت مختلف است
  • سلامتی و دهان
  • بررسی فواید سونوگرافی آنومالی
  • 7 سبک زندگی که پوست را خراب میکند
  • محبوبترین ها

  • ماسک زغال و تاثیرات آن بر پوست
  • 14 فرمول طبیعی برای توقف ریزش مو
  • 11 عمل اشتباه که سبب نازک تر شدن مو ها و ریزش آنها می شود
  • میوه های موثر در زیبایی، نرم و روشن شدن پوست
  • درمان بیماری های پوست و مو با هومیوپاتی
  • لاک ناخن و این آسیب ها
  • در باره موها این ترفندهای ناگفته را بدانید
  • ۶ وسایل زیبایی که استفاده از انها ترس ندارد
  • رپورتاژ

  • کلینیک دندانپزشکی تخصصی دکتر حاجی زاده
  • ارائه پیشرفته ترین خدمات دندانپزشکی توسط دکتر راه انجام
  • سالن زیبایی و عروس مریم رئوف
  • کلینیک آندوسکوپی وکولونسکوپی دکتر فرزاد فرامرزی
  • بیش از آن‌چه فکر می‌کنید از دندان‌هایتان کار می‌کشید!
  • الو دکتر

    دندانپزشکی دکترسلام
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما