عکس های با کیفیت پرتقال خونی (تو سرخ)

در صورت  کاهش ویتامین ث در بدن با چه علائمی مواجه می شویم چگونه می توانیم مانع این امر شویم بیماری های ناشی از کمبود این ویتامین کدامند؟بهترین منابع تغذیه ای برای دریافت ویتامین ث را می شناسید ؟می خواهیم در این مطلب آن ها را به شما معرفی کنیم با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

  • ویتامین ث آنتی اکسیدان است، یعنی در جریان خون قرار گرفته و اثر شیمایی موادی که به بافت‌های بدن آسیب می‌رسانند را خنثی می‌کند.
  • این ویتامین موجب محافظت پوست در مقابل آثار مخرب اشعه ماورای بنفش نور خورشید می‌شود.
  • این ویتامین به افزایش قدرت ایمنی بدن استحکام لثه‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند این ویتامین همچنین باعث ساخت کلاژن (قوی‌ترین بخش بافت پیوندی که تمام اعضای بدن را در کنار هم نگه می‌دارد) می شود.
  • در پیشگیری از بالارفتن کلسترول خون و ایجاد لخته‌های خونی در رگ مؤثر است.
  • این ویتامین برخلاف تفکر همگان کمکی در پیشگیری از بروز سرماخوردگی نمی‌کند و فقط طول دوره بیماری را کوتاه و به تخفیف عوارض آن کمک می‌کند.
  • همچنین مصرف این ویتامین باعث جذب بهتر آهن در بدن می‌شود و به افرادی که دچار کم‌خونی هستند توصیه می‌گردد.
  • ویتامین ث  احتمال بروز سکته مغزی در افراد غیر سیگاری را تا ۳۰٪ و در افراد سیگاری تا ۷۰٪ کاهش می‌دهد.
  • دانشمندان مصرف این ویتامین را در تراکم استخوانی افراد مؤثر دانسته‌اند.
  • این ویتامین از اکسید شدن سلول‌های چرب حاضر در غشاء سلولی توسط عوامل اکسید کننده جلوگیری می‌کند؛ با تداوم اکسید شدن سلول‌های چرب و ایجاد تغییراتی در سلول و ماده ژنتیکی سلول باعث بروز برخی سرطان‌ها می‌شود.
  • مصرف این ویتامین را به کسانی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند نیز توصیه میشود . زیرا ویتامین ث باعث تصلب شریان شده و کمبود آن در بیماران قلبی همراه با خشکی و سفتی رگها می‌شود و باعث بوجود آمدن درد در این افراد می‌گردد.
‎کمبود ویتامین ث

‎ویتامین ث مورد نیاز برای هر فرد سالم ۶۰ میلی‌گرم در روز توصیه شده‌است. اگر فردی به مدت یک ماه به میزان کمتر از حداقل مورد نیاز یک فرد این ویتامین را دریافت کند دچار عوارضی مانند بیماری اسکروی، خونریزی لثه و همچنین خشکی پوست و آثار خون مردگی در زیر آن می‌شود.  در پژوهشی دانشمندان به این نتیجه رسیدند که وجود چربی در غذا باعث می‌شود که ویتامین ث خاصیت ضد سرطانی خود را از دست بدهد. دانشمندان می‌گویند وقتی مخلوط از بزاق و مواد غذایی در معده با شیره آن مخلوط می‌شوند، ویتامین ث موجود در مواد غذایی می‌تواند رادیکال‌های آزاد، یعنی همان موادی که سرطان‌زا هستند را از بین ببرد؛ رادیکال‌های آزادی مانند نیتریت که در مواد غذایی آماده و کنسروی، مانند سوسیس و کالباس به مقدار زیاد وجود دارند.  کمبود ویتامین ث سبب می‌شود که اسپرم‌ها به هم بچسبند و این حالت سبب ۱۶٪ موارد ناباروری در مردان می‌شود.
‎اسکوربوت، نوعی بیماری خونی ناشی از کمبود ویتامین ث می‌شود.
‎افراد زیر در معرض کمبود ویتامین ث هستند:
  • نوزادانی که در سال اول زندگی از شیر گاو یا شیرهای تغلیظ شده استفاده می کنند
  • افراد در معرض سوء تغذیه ( شامل الکلیسم، افراد مسن، بی اشتهایی و ایدز )
  • افراد مبتلا به دیابت تیپ یک
  • افراد دارای بیماری های روده ی کوچک ( مانند بیماری کرون، سلیاک، ویپل )
  • زنان باردار و شیرده
  • بیماران تحت دیالیز
  • سیگاری ها
  • افراد مبتلا به اختلالات انباشت آهن در بدن
  • افراد مبتلا به سوء تغذیه ( برخی افراد مسن، مصرف کنندگان مواد مخدر و الکل، برخی از افراد مبتلا بیماری های ذهنی)
‎منابع حاوی ویتامین ث
‎مرکبات بهترین منابع ویتامین ث می‌باشند.
‎بیشتر جانداران این ویتامین را خود می‌سازند اما جاندارن دیگری مثل انسان هستند که باید این ویتامین را در طول روز از موادی که مصرف می‌کنند بدست بیاورند. این ویتامین هم بصورت طبیعی در منابع گیاهی و جانوری موجود است و هم بصورت مصنوعی و قرص. منابعی که بیشترین مقادیر این ویتامین را در خود دارند عبارتند از: توت فرنگی، کلم بروکلی، گریپ فروت، گوجه فرنگی، انبه، لیمو، گل کلم، سیب زمینی، هندوانه، اسفناج، کلم، نارنگی و مرکبات، کیوی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها، منابع گیاهی دارای ویتامین ث و جگر منبع حیوانی دارای ویتامین ث است.
نگهداری طولانی مدت در یخچال، پختن، گرمای هوا، نور و دخانیات باعث از بین رفتن این ویتامین می‌شوند. از این رو افراد سیگاری به این ویتامین نیاز بیشتری دارند
شیر مادر نیز دارای مقادیری از ویتامین ث می‌باشد و به همین جهت زنان باردار باید از مقدار بیشتری از این ویتامین مصرف کنند. همچنین می‌شود این ویتامین را ۳ تا ۶ ماه در دمای زیر صفر نگهداری کرد اما پس از آن تجزیه می‌شود. همچنین در میان سبزی‌ها سبزی‌های تیره برگ ویتامین ث بیشتری دارند و جعفری شش تا هفت برابر سایر سبزی‌ها دارای ویتامین ث می‌باشد.

ارسال شده در 15 آبان 1395 توسط خانم مطلبی با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • مراقبت های لازم برای مصرف روغن کنجد
  • ماده شیمیایی سرطانزا در شوینده های بدن
  • هشدار برای برخی نگاه های نوزادان
  • بپوش نپوش های خانم های باردار
  • انواع شوره سر
  • آراسته و تمیز نگهداشتن خانه
  • شلغم گیاهی که خوردن همه روزه آن مفید است
  • معنا و مفهوم کتوزیس
  • ساخت دارویی جدید برای درمان سل
  • چه عواملی سبب ثابت ماندن رشد سینه‌ها می‌شود؟
  • آیا سرماخوردگی بخاطر هوای سرد است؟
  • اطلاعاتی درمورد مفاصل زانوی کودکان
  • درد شانه و فعالیت های ایجاد کننده آن
  • چگونه به طور موقتی جلوی بارداری را بگیریم
  • محبوبترین ها

  • علتی که برخی از زنان ارگاسم را تجربه نمی کنند
  • پارافیلیا چگونه بیماری است؟
  • درباره اختلالات روابط زناشویی چه میدانید؟
  • انواع مشکلات و اختلالات قاعدگی و راههای درمانی
  • اطلاعات جامع در مورد همه مشکلات جنسی
  • مهمترین مسائل جنسی زوج ها
  • پیشگیری از دردهای دوران قاعدگی اززبان متخصص
  • اصلی ترین دلایل عفونت زای زنانه
  • مشکلات دستگاه تناسلی در پسرها
  • از کاهش میل جنسی شوهرتان پیشگیری کنید
  • بهترین زمان برای برقرای یک ارتباط زناشویی گرم و موفق
  • همه چیز در مورد دلایل نرسیدن به ارگاسم
  • تاثیرگذارترین نوشیدنی ها روی بلوغ دختران
  • تاثیر بیماری های مختلف بر ایجاد ناهنجاری های جنسی
  • تاثیر تابستان روی سلامت اسپرم
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است