نور و احساسات

هر روزه با پیشرفت علم و تکنولوژی روبرو هستیم و محققان و دانشمندان جدیدترین اختراعات شان را بدست مردم میرسانند.زمانی فکر میکردیم پیشرفت علم خیلی کند پیش میرود و تا هزاران سال دیگر شاهد کسب تجربیات جدید نخواهیم بود،اما علم و تکنولوژی زودتر از آن که فکرش را کنیم به جایگاه هاشان رسیدند.به تازگی کشف شده است که نور در تحت تاثیر قرار دادن احساسات افراد نقش دارد.

اگر انسان ها در روزهای آفتابی لبخند می زنند و یا در نور کم، بیشتر از سایر مواقع احساس خلاق بودن دارند، تصادفی نیست؛ در حقیقت، نورهای مختلف تاثیر قابل توجهی بر سلامت عاطفی انسان ها دارند.

پایگاه اینترنتی منتال فلاس نوشت، مطالعات نشان می دهند که نور می تواند احساسات افراد را از شش طریق تحت تاثیر قرار دهد.**نور روشن می تواند احساسات را برانگیزاند
اساسا نور روشن این قابلیت را دارد که احساسات مثبت و منفی را تشدید کند. محققان سال 2014 در یک کار پژوهشی از شرکت کنندگان خواستند میزان پرخاشگری یک شخصیت داستانی و جذابیت انواع سس تند را تعیین کنند. داوطلبانی که در اتاق پرنور نشسته بودند شخصیت مورد نظر را تهاجمی تر توصیف کردند و سس های تند را بیشتر ترجیح دادند.

**نور آبی سبب افزایش انرژی می شود
قرار گرفتن در معرض نور آبی سبب افزایش انرژی و هشیاری بیشتر می شود. یک مطالعه تازه نشان می دهد شرکت کنندگانی که در معرض طول موج کوتاه، نور آبی با انرژی بالا قرار گرفتند، بهره وری بیشتری داشتند و در تکمیل وظایف شناختی سرعت بیشتر و دقیق تری در قیاس با یک گروه کنترل داشتند و هشیاری آنها حتی تا نیم ساعت پس از مدت قرار گرفتن در معرض نور آبی ادامه یافت.

**نور آبی می تواند سبب اختلال هنگام خواب شود
گرچه قرار گرفتن روزانه در معرض نور آبی می تواند افزایش انرژی را در پی داشته باشد، اما قرار گرفتن در معرض آن چند ساعت قبل از خواب می تواند سبب اختلال خواب شود.
قرار گرفتن در معرض نور آبی تلفن های هوشمند و لپ تاپ ها، چند ساعت قبل از خواب، مانع از تولید هورمون خواب آور ملاتونین در بدن و اختلال در روند خواب شود.

**نور طبیعی سبب شادکامی بیشتر می شود
جذب مقداری اشعه طبیعی نور خورشید در طول روز می تواند نقش مهمی در سلامتی داشته باشد. یک مطالعه در سال 2014 نشان می دهد کارکنان شاغل در اماکن مجهز به پنجره و بهره مند از نور طبیعی، بیشتر ورزش می کنند و خواب شبانگاهی بیشتر (به طور متوسط 46 دقیقه بیشتر در شب) و حس سلامتی بهتری دارند.

**نور طبیعی به کاهش علائم افسردگی کمک می کند
یک مطالعه در سال 2013 نشان می دهد افرادی که مبتلا به کمبود ویتامین D و افسردگی هستند، باید قرار گرفتن در معرض نور خورشید را به مدت هفت هفته افزایش دهند که به کاهش علائم افسردگی کمک می کند.

**نور می تواند بر اشتها تاثیر بگذارد
مطالعات مختلف نشان می دهد نور بر مقدار مصرف غذا، سرعت غذا خوردن، حوصله غذا خوردن و حتی درک ما از عطر و طعم غذا اثر می گذارد.
به طور کلی مشتریان رستوران هایی که نور کم و ملایم دارند، زمان بیشتری برای صرف غذا اختصاص می دهند و کمتر هم غذا می خورند.

منبع : پایتخت

ارسال شده در 12 آبان 1395 توسط دکتر سلام با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • نکاتی برای جوانسازی دست و پاها
  • برخی عادات مانع لاغری
  • عمل روی حنجره برای تغییر صدا
  • عسل و معجزات آن در کتاب معجزه عسل
  • این مواد غذایی سرشار از خاصیت برای بدن ما هستند
  • خون مردگی و ابتلا به این بیماری ها
  • افرادی که به یبوست مبتلا هستند این توصیه ها را رعایت کنند
  • 10 میوه برای مبتلایان به دیابت
  • مردم چین پای تلویزیون از این تنقلات میل می کنند!
  • جوانسازی پوست با فلفل های رنگی
  • ارزش غذایی و دارویی ریواس
  • نرم افزاری که قابلیت پردازش تصاویر سی تی و آنژیوگرافی دارد
  • انواع و اقسام کراتین را بشناسید
  • ارتباط کارمند با مقام های بالاتر از رئیسش،چرا؟
  • بیدار شدن با برخی خوراکی های موثر
  • محبوبترین ها

  • عکس هایی از باقلا و خاصیت آن
  • هندوانه و محافظت از چشمها
  • چرا باید نخود بخوریم
  • با پرتقال آشتی کنید
  • مصرف سبزیجات برای تنظیم سطح قند خون
  • زنان باردار شیر نارگیل را فراموش نکنند
  • خواص دارویی توت فرنگی
  • خوردن بامیه و تنظیم قند خون
  • مراقبت از بدن در برابر بیماری ها با کمک سیر
  • 8 سبزی قرمز رنگ و خواص معجزه آسای آن ها
  • گلابی و خواص درمانی آن
  • انار و یک دنیا فایده
  • برای دریافت پتاسیم از راه طبیعی
  • کلم بروکلی بخار پز می تواند از سرطان پیشگیری کند
  • درمان التهاب و کبودی پوست با آناناس
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است