احساساتی کردن احساسات اثرات نور

هر روزه با پیشرفت علم و تکنولوژی روبرو هستیم و محققان و دانشمندان جدیدترین اختراعات شان را بدست مردم میرسانند.زمانی فکر میکردیم پیشرفت علم خیلی کند پیش میرود و تا هزاران سال دیگر شاهد کسب تجربیات جدید نخواهیم بود،اما علم و تکنولوژی زودتر از آن که فکرش را کنیم به جایگاه هاشان رسیدند.به تازگی کشف شده است که نور در تحت تاثیر قرار دادن احساسات افراد نقش دارد.

اگر انسان ها در روزهای آفتابی لبخند می زنند و یا در نور کم، بیشتر از سایر مواقع احساس خلاق بودن دارند، تصادفی نیست؛ در حقیقت، نورهای مختلف تاثیر قابل توجهی بر سلامت عاطفی انسان ها دارند.

پایگاه اینترنتی منتال فلاس نوشت، مطالعات نشان می دهند که نور می تواند احساسات افراد را از شش طریق تحت تاثیر قرار دهد.**نور روشن می تواند احساسات را برانگیزاند
اساسا نور روشن این قابلیت را دارد که احساسات مثبت و منفی را تشدید کند. محققان سال 2014 در یک کار پژوهشی از شرکت کنندگان خواستند میزان پرخاشگری یک شخصیت داستانی و جذابیت انواع سس تند را تعیین کنند. داوطلبانی که در اتاق پرنور نشسته بودند شخصیت مورد نظر را تهاجمی تر توصیف کردند و سس های تند را بیشتر ترجیح دادند.

**نور آبی سبب افزایش انرژی می شود
قرار گرفتن در معرض نور آبی سبب افزایش انرژی و هشیاری بیشتر می شود. یک مطالعه تازه نشان می دهد شرکت کنندگانی که در معرض طول موج کوتاه، نور آبی با انرژی بالا قرار گرفتند، بهره وری بیشتری داشتند و در تکمیل وظایف شناختی سرعت بیشتر و دقیق تری در قیاس با یک گروه کنترل داشتند و هشیاری آنها حتی تا نیم ساعت پس از مدت قرار گرفتن در معرض نور آبی ادامه یافت.

**نور آبی می تواند سبب اختلال هنگام خواب شود
گرچه قرار گرفتن روزانه در معرض نور آبی می تواند افزایش انرژی را در پی داشته باشد، اما قرار گرفتن در معرض آن چند ساعت قبل از خواب می تواند سبب اختلال خواب شود.
قرار گرفتن در معرض نور آبی تلفن های هوشمند و لپ تاپ ها، چند ساعت قبل از خواب، مانع از تولید هورمون خواب آور ملاتونین در بدن و اختلال در روند خواب شود.

**نور طبیعی سبب شادکامی بیشتر می شود
جذب مقداری اشعه طبیعی نور خورشید در طول روز می تواند نقش مهمی در سلامتی داشته باشد. یک مطالعه در سال 2014 نشان می دهد کارکنان شاغل در اماکن مجهز به پنجره و بهره مند از نور طبیعی، بیشتر ورزش می کنند و خواب شبانگاهی بیشتر (به طور متوسط 46 دقیقه بیشتر در شب) و حس سلامتی بهتری دارند.

**نور طبیعی به کاهش علائم افسردگی کمک می کند
یک مطالعه در سال 2013 نشان می دهد افرادی که مبتلا به کمبود ویتامین D و افسردگی هستند، باید قرار گرفتن در معرض نور خورشید را به مدت هفت هفته افزایش دهند که به کاهش علائم افسردگی کمک می کند.

**نور می تواند بر اشتها تاثیر بگذارد
مطالعات مختلف نشان می دهد نور بر مقدار مصرف غذا، سرعت غذا خوردن، حوصله غذا خوردن و حتی درک ما از عطر و طعم غذا اثر می گذارد.
به طور کلی مشتریان رستوران هایی که نور کم و ملایم دارند، زمان بیشتری برای صرف غذا اختصاص می دهند و کمتر هم غذا می خورند.

منبع : پایتخت

ارسال شده در 12 آبان 1395 توسط دکتر سلام با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • زیاد شدن وزن خانم‌های باردارو حرکت به سمت دیابت
  • چگونه انسان جرات مندی باشیم ؟
  • مصون ماندن از سرطان با خوردن پیاز
  • برای از بین بردن چروک های اطراف چشم این توصیه ها را بدانید
  • وزوز گوش و ارتباط آن با عاشقی
  • عوارض لاک های نامرغوب
  • برنامه تمرینی سرشانه نشر از جلو هالتر چگونه انجام می شود
  • 7 مسکن قوی گیاهی را بشناسیم
  • محبوبترین ها

  • با تهیه دمنوش نعناء بیماری های گوارشی را معالجه کنید
  • آموزش کرم برای از بین بردن درد مفاصل
  • بوی عرق تان را با این گیاهان دارویی از بین ببرید
  • گیاهی همه چیز تمام، به نام شاهدانه
  • با خواص نادیده گرفته شده شیرین بیان آشنا شوید
  • 10 فواید شگفت انگیز میخک
  • از خواص شنبلیله چه می دانید
  • كپسول‌هاي آنتي بيوتيك براي درمان عفونت‌ حاد ادراري مناسب است
  • رپورتاژ

  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • بیماری های پستان (اعمال جراحی-کنترل و بررسی توده ها و سرطان پستان)
  • لیفتینگ با نخ
  • لیزر درمانی راه حلی بدون تیغ برای دندانپزشکی
  • ایمپلنت؛ تنها جایگزین دندان از دست رفته
  • الو دکتر

    نخ دندان ارکید
    لاغر شو
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است