نور و احساسات

هر روزه با پیشرفت علم و تکنولوژی روبرو هستیم و محققان و دانشمندان جدیدترین اختراعات شان را بدست مردم میرسانند.زمانی فکر میکردیم پیشرفت علم خیلی کند پیش میرود و تا هزاران سال دیگر شاهد کسب تجربیات جدید نخواهیم بود،اما علم و تکنولوژی زودتر از آن که فکرش را کنیم به جایگاه هاشان رسیدند.به تازگی کشف شده است که نور در تحت تاثیر قرار دادن احساسات افراد نقش دارد.

اگر انسان ها در روزهای آفتابی لبخند می زنند و یا در نور کم، بیشتر از سایر مواقع احساس خلاق بودن دارند، تصادفی نیست؛ در حقیقت، نورهای مختلف تاثیر قابل توجهی بر سلامت عاطفی انسان ها دارند.

پایگاه اینترنتی منتال فلاس نوشت، مطالعات نشان می دهند که نور می تواند احساسات افراد را از شش طریق تحت تاثیر قرار دهد.**نور روشن می تواند احساسات را برانگیزاند
اساسا نور روشن این قابلیت را دارد که احساسات مثبت و منفی را تشدید کند. محققان سال 2014 در یک کار پژوهشی از شرکت کنندگان خواستند میزان پرخاشگری یک شخصیت داستانی و جذابیت انواع سس تند را تعیین کنند. داوطلبانی که در اتاق پرنور نشسته بودند شخصیت مورد نظر را تهاجمی تر توصیف کردند و سس های تند را بیشتر ترجیح دادند.

**نور آبی سبب افزایش انرژی می شود
قرار گرفتن در معرض نور آبی سبب افزایش انرژی و هشیاری بیشتر می شود. یک مطالعه تازه نشان می دهد شرکت کنندگانی که در معرض طول موج کوتاه، نور آبی با انرژی بالا قرار گرفتند، بهره وری بیشتری داشتند و در تکمیل وظایف شناختی سرعت بیشتر و دقیق تری در قیاس با یک گروه کنترل داشتند و هشیاری آنها حتی تا نیم ساعت پس از مدت قرار گرفتن در معرض نور آبی ادامه یافت.

**نور آبی می تواند سبب اختلال هنگام خواب شود
گرچه قرار گرفتن روزانه در معرض نور آبی می تواند افزایش انرژی را در پی داشته باشد، اما قرار گرفتن در معرض آن چند ساعت قبل از خواب می تواند سبب اختلال خواب شود.
قرار گرفتن در معرض نور آبی تلفن های هوشمند و لپ تاپ ها، چند ساعت قبل از خواب، مانع از تولید هورمون خواب آور ملاتونین در بدن و اختلال در روند خواب شود.

**نور طبیعی سبب شادکامی بیشتر می شود
جذب مقداری اشعه طبیعی نور خورشید در طول روز می تواند نقش مهمی در سلامتی داشته باشد. یک مطالعه در سال 2014 نشان می دهد کارکنان شاغل در اماکن مجهز به پنجره و بهره مند از نور طبیعی، بیشتر ورزش می کنند و خواب شبانگاهی بیشتر (به طور متوسط 46 دقیقه بیشتر در شب) و حس سلامتی بهتری دارند.

**نور طبیعی به کاهش علائم افسردگی کمک می کند
یک مطالعه در سال 2013 نشان می دهد افرادی که مبتلا به کمبود ویتامین D و افسردگی هستند، باید قرار گرفتن در معرض نور خورشید را به مدت هفت هفته افزایش دهند که به کاهش علائم افسردگی کمک می کند.

**نور می تواند بر اشتها تاثیر بگذارد
مطالعات مختلف نشان می دهد نور بر مقدار مصرف غذا، سرعت غذا خوردن، حوصله غذا خوردن و حتی درک ما از عطر و طعم غذا اثر می گذارد.
به طور کلی مشتریان رستوران هایی که نور کم و ملایم دارند، زمان بیشتری برای صرف غذا اختصاص می دهند و کمتر هم غذا می خورند.

منبع : پایتخت

ارسال شده در 12 آبان 1395 توسط سلمان آرین با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • پرهیزات مهم در فصل پاییز
  • چگونه به کودکان خود مهارت های اجتماعی را بیاموزیم
  • انگشت مکیدن و پیشگیری از آسم
  • بازگشت به وزن طبیعی مادر با شیردادن به نوزاد
  • سوزش سر دل و این هشدارها برای سلامتی
  • تناول غذا به حالت ایستاده
  • بررسی خواص خرخیار
  • نکات ایمنی مهم برای روزهای برفی
  • در کیفتان این وسیله ها کثیف هستند!
  • مشکل در سخن گفتن خردسالان
  • روش هایی برای پی بردن به سطح هوشی کودک
  • سالاد برگ کلم قمری
  • اگر شنوایی شما کاهش یافته است ، مطالعه کنید
  • با روانشناسی ورزش بیشتر آشنا شویم
  • سال 1392 – سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی
  • محبوبترین ها

  • روش های تغذیه ای موثر برای رفع بی خوابی
  • عوارض سقط جنین برای زنان
  • شمع خوردن تفریحی این دو خواهر استثنائی
  • ادامه روند درمان شجریان
  • درمان یبوست با طب سوزنی و طب فشاری
  • طرح مروجین سلامت، مهمان 30 مدرسه در آستارا می شود
  • رابطه آلفالیپوئیک اسید و التهاب
  • ویتامینی که رفیق قلب شماست
  • تنهایی ورزش کردن و مضرات آن
  • مضرات تلفن همراه برای دیگر عضو حیاتی بدن
  • امداد در همه حال با داشتن این مچ بند
  • تایم سکته قلبی را بدانید
  • حکایتی از مبارزه با غول سرطان
  • آماده باش درمانگاه های کربلا و نجف
  • نحوه ی نگهداری از دستگاه DC شوک
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است