picsart_1477676647915
دمای بدن هر انسان سالم و عادی 37 درجه سانتی گراد است. تفاوتی ندارد در چه فصلی از سال باشیم در هر صورت بدن دمای خود را بر روی 37 درجه حفظ می کند. برای حفظ این دما بدن مجبور است تا تغیراتی متابولیسمی ایجاد کند. در ادامه با دکتر سلام همراه باشید.

تغییرات بدن در هوای سرد

فعالیت بدنی در هوای سرد برای بسیاری از ما جذاب و نیروبخش است، اما بهتر است قبل از این کار با تغییرات بدن در هوای سرد آشنا شوید.

ماهیچه ها منقبض می شوند

به محض اینکه به بیرون از خانه قدم می گذارید، می توانید جمع شدن ماهیچه ها به علت سرما را حس کنید. ماهیچه ها منقبض و متراکم تر می شوند و دامنه ی حرکت شما را محدود می کنند، مثلا هنگام دوچرخه سواری در هوای سرد متوجه خواهید شد که  پدال زدن برایتان بسیار سخت تر از روزهایی با هوای گرم تر است. شما می توانید در زمان های منظم با چند حرکت ورزشی گرم کردن خیلی کوتاه، حرکت را برای عضلاتتان آسان تر کنید.

جریان خون منحرف می شود

بدن در قدم اول سعی در حفظ سلامت ارگان ها دارد. به این معنا که جریان خون از اندام های تحتانی به سمت ارگان های مرکزی تغییر مسیر می دهد. به همین دلیل است که در سرمای حتی جزئی، دست ها و پاهایتان و گاها صورت تان سخت تر از بقیه ی مناطق گرم می شوند. بدیهی است که شما باید از دستکش و کلاه و گاها شال گردن برای گرم نگه داشتن خود کمک بگیرید.

نکته ی دیگر این است که گرم نگه داشتن قسمت های مرکزی بدن و بالا نگه داشتن دمای آن می تواند موجب گرم شدن همه ی نواحی بدن تان شود، زیرا دیگر نیاز نخواهد بود که حجم زیادی از خون به مرکز بدن جریان پیدا کند. انتخاب یک لباس گرم مناسب بهترین راه است.

سرعت واکنش قلب تغییر می کند

معمولا ضربان قلب در پاسخ به سرما کاهش پیدا می کند، زیرا پمپاژ خون را به سمت پوست و اندام های انتهایی کم می کند. وقتی شما شروع به حرکت می کنید، قلبتان مجبور به تلاش بیشتر است تا شما را گرم نگه دارد، در حالیکه در حال حرکت، خون به طور خودکار به ماهیچه ها نیز جریان پیدا می کند. به همین دلیل در فصول سرد، در کل، سرعت واکنش قلب نسبت به فصول گرم افزایش می یابد. این کار اضافی قلب موجب افزایش فشار خون و گرم شدن کامل بدن در هوای سرد خواهد شد.

راه های هوایی منقبض می شوند

تنفس هوای خشک و سرد موجب کاهش گرما و رطوبت مجاری تنفسی و ریه ها شده و می تواند احساس تنگی نفس را به شما القا کند و یا حتی در افراد مستعد مشکلات تنفسی، موجب آسم ناشی از ورزش شود. باز هم اختصاص دادن زمان هایی برای گرم کردن خودتان می تواند در جلوگیری از بروز مشکل تنفسی موثر باشد. می توانید دست هایتان را جلوی دهانتان بگیرید تا هوای گرم را به درون ریه ها وارد کنید.

آبریزش بینی اتفاق می افتد

وظیفه ی حفرات بینی این است که هوای گرم و مرطوب را به ریه ها بفرستد. هنگامی که شما به سختی در هوای سرد و خشک نفس می کشید، مخاط بینی بیشتر ترشح می شود که افزایش میزان آن موجب بیرون ریختن آن از بینی می شود.

حجم ادرار بیشتر می شود

هنگامی که حجم زیادی از خون و مایعات در مرکز بدن برای گرم کردن و نگهداری از ارگان ها تجمع می یابد، مغز سیگنالی به منظور کم کردن حجم مایع کلی بدن دریافت می کند و در نتیجه دستور تخلیه ی مایعات اضافی صادر شده و حجم ادرار افزایش می یابد. از این رو فرد نیاز مکرر به دفع ادرار پیدا می کند.

با پوشیدن لباس های مناسب و گرم کردن بدن با آن ها می توان جلوی تکرر ادرار را گرفت.نکته ای که وجود دارد این است که اگر حتی پس از دفع ادرار احساس تشنگی نمی کنید، باز هم آب بنوشید، زیرا در هر صورت بدن دچار کم آبی می شود.

احساس سرزندگی دست می دهد

ورزش کردن در آب و هوای سرد صرفا نیرو بخش است. به این دلیل که در این هوا بدن سخت تر کار می کند و در نتیجه تولید اندورفین بسیار زیاد است که موجب نشاط و جلوگیری از غم و افسردگی زمستانی می شود.

ممکن است لرزش بدن اتفاق بیفتد

اگر شما بیش از آنچه که باید حرارت بدنتان را از دست بدهید (با وجود سعی درگرم کردن بدن با لباس مناسب)، احساس سرما خواهید کرد و پوست با آنچه که به عنوان horripilation شناخته می شود پاسخ می دهد (موهای بدن سیخ می شوند). بدن در این حالت تلاش می کند عایق گرمایی بیشتری به وسیله موهای روی پوست ایجاد کند.

اگر بر روی پوست مویی وجود نداشته باشد، واکنش بعدی یعنی لرزیدن یا انقباض غیر ارادی عضلات اتفاق می افتد تا بدن گرم شود. اگر دچار لرز شدید، حتما یک سرپناه برای گرم کردن خود بیابید و گرنه دچار سرمازدگی خواهید شد.

منبع: تبیان

ارسال شده در 12 آبان 1395 توسط آقای جوانبخت با موضوع بیماری ها

پیشنهاد سردبیر

  • خون دماغ ناگهانی
  • اهمیت انجام ماموگرافی برای سنین بالا
  • هدر ندهید وقتتان را برای دوستی های اجباری
  • نگاه به درون مایکروفر ممنوع!
  • شکست نخوردن با این روش ها
  • شکلات سالم در راه است
  • آنتی هیستامین و عوارض آن در خواب شما
  • مردم سالم، سیاره سالم
  • برای تقویت اسپرم چه خوراکی هایی مفید و مضر است؟
  • زایمان راحت زنان باردار با این لباس
  • عقاید رایج در زمینه مکمل های بارداری
  • ویتامین دی و این روش های دریافت
  • بهترین فاصله سنی میان هر بارداری
  • گذراندن دوران نامزدی و این توصیه ها
  • چگونه با شیوه های طبیعی پوست و مو را زیباتر کنیم؟
  • محبوبترین ها

  • سعی کنید این عادات نادرست را کنار بگذارید
  • درباره روغن آرگان تا چه حد اطلاعات دارید؟
  • برخی دشمنان پوست که از آنان بی خبرید
  • رفع سفیدی مو با این روش ها
  • استفاده از ضد آفتاب
  • اضافه وزن با لاک ناخن
  • با بیگودی موهایتان را صاف کنید نه با اتوی مو
  • بوتاکس کردن و این آسیب ها
  • جراحی بینی و 54 نکته مهم
  • مراقبت بیشتر از ریشه و ساقه مو
  • محلول گیاهی پاک کننده صورت چگونه تهیه می شود؟
  • آنچه باید درباره فرآورده های زیبایی بدانیم
  • این روزها داشتن موهای مصنوعی،آسانتر از همیشه است
  • طبیعی‌ترین شيوه‌هاي درمان جوانسازي پوست
  • کشورهای مختلف دنیا و روش های مختلف رسیدگی به پوست
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است