بدون شک ورزش های هوازی نه تنها برای سلامت قلب، بلکه برای سلامت مغز هم مفید هستند. این ورزش ها عمکلرد مغز را بهبود بخشیده و به ترمیم سلول های آسیب دیده مغز کمک می کنند.
اما برخی ورزش های هوازی نظیر شنا فواید بیشتری برای مغز دارند و با تاثیر بر انتقال دهنده های عصبی، بر هورمون های کاهش دهنده استرس و بهبود خلق و خو تاثیر می گذارند. در ادامه به تاثیر شنا بر سلامت اشاره می شود.
افزایش جریان خون برای عملکرد شناختی بهتر
افزایش جریان خون می تواند به بهبود حافظه، خلق و خو، نظم و ترتیب، و تمرکز کمک کند. مطالعه سال ۲۰۱۴ نشان داد غوطه ور شدن در استخر موجب افزایش جریان خون به سوی مغز می شود. زمانیکه افراد تا سطح قلب شان در آب فرو می روند جریان خون به مغز بیشتر می شود. جریان خون تا عروق میانی مغز تا ۱۴ درصد و تا عروق عقبی مغز تا ۹ درصد افزایش می یابد.
تحریک مواد شیمیایی مغز برای تقویت خلق و خو
شنا و سایر ورزش ها موجب آزادشدن فاکتورهای نوروتروفیک موسوم به اندورفین در مغز می شوند که در کنترل استرس و اضطراب و خلق و خو تاثیر دارند. فعالیت فیزیکی و ورزش می توانند به کاهش تنش کمک کرده و حتی با برخی علائم افسردگی هم مقابله می کند.
به گفته محققان، شناکردن به چندین دلیل می تواند به کاهش افسردگی کمک کند. یکی از آن دلایل آن است که به تحریک تولید مواد شیمیایی مغز که موجب بهبود خلق و خو می شود کمک می کند.
مطالعه سال ۲۰۰۷ نشان داد شنای پرتحرک دارای تاثیر شبه ضدافسردگی بر موش های افسرده بود.
همچنین شنا در کاهش ترس و احساس ناراحتی موثر است چراکه تکنیک های مورداستفاده در آن نظیر حرکات ضربه ای، نفس کشیدن و تکرار می تواند فکری بوده و در مقابل موجب تسکین تنش شوند.
افزایش نورون های جدید در هیپوکامپ برای ایجاد حافظه بهتر
آسیب ناشی از استرس به مغز از طریق شنا قابل برگشت است چراکه نورون های جدید جایگزین نورون های ازدست رفته در هیپوکامپ می شوند. در مطالعه قبلی محققان دریافتند نورون ها در منطقه هیپوکامپ مغز که دربرگیرنده یادگیری و حافظه است، به شکل قابل توجهی در موش های افسرده افزایش یافت. همچنین مطالعات نشان داده اند که هیپوکامپ در افراد افسرده چین و چروک های بیشتری دارد که همین مسئله علت مشکلات مرتبط با سلامت روان در افراد افسرده است.
محققان خاطرنشان می سازند که هیپوکامپ همراه با ورزش رشد می کند و در نتیجه جریان اکسیژن به سوی مغز افزایش می یابد.
تقویت مهارت های حرکتی-دیداری برای یادگیری بهتر
حرکات دوجانبه عرضی در شنا به رشد رشته های عصبی در جسم پینه کمک می کند. جسم پینه، نیمکره های چپ و راست مغز را به هم متصل کرده و ارتباط بین این دو را تسهیل می نماید. شنا موجب فعالیت هر دو نیمکره و هر چهار لُب مغز به طور همزمان شده که می تواند منجر به افزایش شناخت و یادگیری آسان تر شود.

ارسال شده در 12 آبان 1395 توسط دکتر سلام با موضوع ورزش و سلامتی

پیشنهاد سردبیر

  • تاثیرات مثبت دین روی روح و روان
  • بهترین معالجه را برای بیماریتان پیدا کنید
  • سرطان گرفتن با این نشانه ها
  • گاهی اوقات داشتن اضطراب لازم است
  • چاس سبز و کاهش قدرت باروری
  • علتهای مختلف خون دماغ شدن در خانم های حامله
  • ابتلا به بیماری با خوابیدن در روز
  • اطلاعات جدید درباره پرولاپس دریچه میترال
  • تصاویری از لیزر یاگ- اربیوم
  • برطرف کردن مشکلات روحی مربوط به امتحانات
  • کیک میوه با رویه فندق
  • چگونه از بیماری پوستی «پیسی» پیشگیری کنیم؟
  • توليد داروي تب دنگي توسط محققان ايراني
  • احتمال حمله قلبی در زنان با تحمل زیاد
  • افزایش حس خود باوری با این روش ها
  • محبوبترین ها

  • دوران بلوغ و ایجاد تغییرات تغذیه ای در نوجوانان
  • اگر از ازدواج میترسید این ترفندها مختص شماست
  • درباره سندرم شوک سمی چه میدانید
  • کمرنگ شدن رابطه عاشقانه میان زوجین
  • جنسیت، هویت ما را تحت تاثیر قرار می دهد
  • برملاشدن رمز و راز شخصیت با گروه خونی
  • علت مهم زندگی زوج‌ها در كنار یكدیگر پس ازبوجود آمدن طلاق عاطفی
  • تنفس عمیق راهی برای آرام شدن اعصاب
  • معیارهای تشخیص بی اشتهایی عصبی
  • کودکان چرا دشنام میدهند؟
  • روابط مبهم در زندگی اشخاص افسرده
  • سوالات مهم و جالب زن و شوهری
  • باورهای غلط درباره افسردگی مانعی برای پیگیری درمان هستند
  • تنبیه و تادیب کودک
  • دلیل بی میلی و رخوت چیست
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است