drinking-water

صبح از خواب بیدار میشوید و به آینه نگاه میکنید، متوجه میشود چهره یامروز شما مثل دیروز و هفته ی قبل نیست، احساس میکنید که کمی بیشتر از همیشه باد کرده اید و عضلاتتان متورم شده؛ به نظر شما علت این تورم چیست؟ پاسخ این سوال چیزی جز آب نیست. در ادامه با ما همراه باشید تا به طور مفصل به شما بگوییم چگونه آب میتواند باعث متورم شدن بدن انسان شود. 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، یک سیستم پیچیده از هورمون ها و پروستاگلاندین ها (مواد شبهه هورمونی)، توسط بدن انسان مورد استفاده قرار می گیرد و آن هم برای تنظیم سطح آب. این یعنی آب اضافی توسط کلیه ها دفع می شود. به همین ترتیب کاهش جذب آب در بدن با کاهش برون ده ادرار نسبت به حد معمول همراه است.

 

علت چیست؟

زمانی که آب رفته به بافت‌ های بدن بیشتر از آب برگشته به خون باشد حالت احتباس آب به وجود می ‌آید. برای همین برخی از اعضای بدن متورم می‌ شوند و به اصطلاح پف می‌ کنند.

 

بارداری:

وزن رحم بر روی وریدهای بزرگ لگن می تواند منجر به افزایش تجمع مایع در بدن در دوران بارداری شود. در بیشتر موارد، این اتفاق جای نگرانی ندارد و با تولد نوزاد از بین می رود.

 

کمبود پروتئین:

انسان به یک سطح معین از پروتئین برای تعادل موثر آب نیاز دارد. اگر شما به میزان کافی مواد غذایی حاوی پروتئین نخورید، میزان آن در خون بسیار پایین می ‌آید. در همین حال آب به سوی بافت‌ های غلیظ‌ تر می‌رود و از خون وارد بافت‌ ها شده و به سمت خون بر نمی‌ گردد. برای همین هم پف کردگی به خصوص در پاها ظاهر می‌ شود.

 

احتباس آب پیش از قاعدگی:

این روند باعث بروز نفخ می شود. کارشناسان می گویند به علت عدم تعادل هورمونی، و همچنین برخی از عوامل تغذیه ای، احتباس آب پیش از قاعدگی رخ می دهد.

 

مصرف نمک بالا:

غذاهای غنی از نمک و سدیم باعث احتباس آب می شود. زمانی که غذاهای شور می‌ خورید نمک زیادی وارد بافت ‌های بدن می‌ شود. در نتیجه آب برای رقیق کردن آن به سمت بافت‌ ها می‌ رود. برای همین هر قسمتی از اعضای بدن می ‌تواند دچار احتباس آن و حالت پف کردگی بشود.

 

سوء تغذیه:

متخصصان می گویند کمبود تیامین یا ویتامین ب 1 و همچنین کمبود ویتامین های ب 6 و ب 5 موجب احتباس مایعات در بدن می شود. سطوح پایین آلبومین نیز می تواند منجر به بیماری کلیوی و احتباس آب گردد.

 

آلرژی:

برخی از غذاها و یا نیش حشرات موجب ادم در افراد حساس می گردد.

 

کم کاری تیروئید:

در این بیماری سوخت و ساز بدن کاهش پیدا کرده و یکی از اثرات آن تجمع آب و مایعات در لابه لای بافت ‌های بدن و ایجاد یک ورم و چاقی کاذب است. البته کاهش سوخت و ساز افزایش تجمع چربی در بدن را نیز به دنبال دارد. این مورد در صورت مراجعه به موقع به پزشک توسط علایم بالینی و یک آزمایش ساده خون به راحتی قابل تشخیص است.

بیماری کلیوی:

اگر این عضو مهم بدن به خوبی کار نکند تعادل دفع و بازجذب نمک‌ های بدن از تعادل خارج شده و بازجذب بیش از حد سدیم باعث تجمع آب در بدن می‌شود و در صورت دفع پروتئین‌ها از کلیه، ادم و ورم قابل توجهی در اندام‌ هایی که وزن روی آنهاست مشاهده خواهد شد.

 

چکار می توان کرد؟

ایده های زیر ممکن است به کاهش علائم و نشانه های احتباس آب در بدن کمک کند:

کاهش مصرف نمک.

کاهش وزن در صورت ابتلا به چاقی.

انجام ورزش به طور منظم. (ورزش ‌هایی مانند پیاده روی و دوچرخه سواری باعث می‌ شوند آب و مایعات از پاها تخلیه شود.)

بالا بردن پاها چند بار در روز برای بهبود گردش خون.

در صورت احتباس آب در اندام تحتانی، پوشیدن جوراب های حمایتی.

پرهیز از نشستن و یا ایستادن طولانی مدت.

راه رفتن به طور منظم هنگام استفاده از ماشین و یا در هنگام سفر با هواپیما.

اجتناب از افراط در دما مانند حمام، دوش یا سونای بسیار گرم.

نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز.

اجتناب از پوشیدن لباس های بسیار تنگ.

مصرف به اندازه پروتئین در روز.

خوردن میوه ها و سبزیجات.

استفاده از داروهای ادرار آور با تجویز پزشک.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال شده در 13 آبان 1395 توسط writer.m با موضوع بیماری ها

پیشنهاد سردبیر

  • 5 اسکراب شکر خانگی
  • پیشنهاداتی برای تناسب اندام مردان چاق
  • رفع مشکلات وریدهای واریسی با استفاده از ورزش
  • رسپی سالاد الویه در طرح متفاوت همراه با آموزش نان مخصوص
  • قد بلند و آسیب های ناشی از آن
  • در باره محصولات ضدآکنه سازمان دارویی آمریکا هشدار میدهد
  • نشانه های ابتلا به سرطان معده
  • خوردن بستنی و عوارض آن
  • شخصیت شناسی شغلی
  • دانستنی های مهم پس از کشیدن دندان
  • موادغذایی حاوی آهن هم سطح گوشت قرمز
  • اوتیسم را اینگونه مهار کنید
  • تبدیل حرارت بدن به برق،آیا صحت دارد؟
  • عوارض مصرف داروهای ضد سرفه بدون نسخه
  • این رژیم غذایی می تواند افسردگی شما را تا حد زیادی درمان کند
  • محبوبترین ها

  • همیشه نوشیدن آب مفید نیست!
  • خوراکی های کوچک کننده شکم
  • عوارض کاهش دریافت ویتامین دی
  • با خواص باور نکردنی میگو آشنا شوید
  • قهوه ناجی کبد!
  • کلسیم نیز می تواند وزن شماش را کاهش دهد
  • دانستنی های جالب و خواندنی در مورد شاتوت
  • روغن ماهی تقویت کننده ای مقوی برای سلامت مغز
  • 5 ماده غذایی برای آب کردن چربی پهلوها
  • همه چیز درمورد سبزی های منجمد
  • یافته های جدید درباره مصرف بی رویه مکمل های دارویی
  • سرکار از خوردن میان وعده غافل نشوید
  • استخوان ها را با خوردن انجیر تراکم دهید
  • مصرف مکمل برای ورزشکاران
  • نوشیدنی چغندر رژیمی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است