khorma

خرما از جمله میوه های گرمسیری است که در جنوب کشور ما و برخی مناطق گرمسیری دنیا کشت میشود. این الماس سیاه، به قدری قدرتمند است که میتواند ما را از سرطان دور نگهدارد. خرما سرشار از فیبر رژیمی است که از جذب کلسترول از دیواره روده جلوگیری می کند و به عنوان ملین از دیواره موکوسی روده بزرگ در برابر مواد شیمیایی سرطان زا محافظت می کند.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، خرما را ماده غذایی با خواص بسیار زیاد و به عنوان محافظی در برابر مواد شیمیایی سرطان زا دانست.

به گزارش خبرداغ به نقل از شفا آنلاین،فاطمه شفیعی کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: خرما، علاوه بر مزه بسیار شیرین و شگفت انگیز، یکی از محبوب ترین میوه ها و منبع سرشاری از کربوهیدرات، فیبر، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است.
او ادامه داد: خرما سرشار از فیبر رژیمی است که از جذب کلسترول از دیواره روده جلوگیری می کند و به عنوان ملین از دیواره موکوسی روده بزرگ در برابر مواد شیمیایی سرطان زا محافظت می کند.
شفیعی اضافه کرد: این میوه با داشتن ترکیبات فنولیک، پروسیاندین ها، فلانوئیدها، آنتوسیانین ها، استرول ها و کارتنوئید، دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد سرطان، ضد میکروب، ضد التهاب، محافظت کننده دستگاه گوارش، کبد و کلیه و تقویت سیستم ایمنی است.
این کارشناس ارشد تغذیه، خرما را منبعی از آنتی اکسیدان های فلانوئید پلی فنولیک دانست که در اصطلاح “تانن” نامیده می شود و تانن ها خاصیت ضدعفونی، ضد التهابی و ضد خونریزی دارند.
شفیعی گفت: خرما منبع خوبی از ویتامینA است(149 واحد بین المللی به ازای 100 گرم) که خاصیت آنتی اکسیدان داشته و برای عملکرد بینایی ضروری است؛ همچنین دارای ترکیبی از فلانوئیدهای مانند بتاکاروتن، لوتئین است، این آنتی اکسیدان ها سلول ها و بافت های بدن را از اثرات سوء رادیکال های آزاد، حفظ می کند.
او با اشاره به اینکه پتاسیم جزء مهمی از سلول ها و مایعات بدن است که به تنظیم ضربان قلب و فشارخون کمک می کند و بدن را از خطرهای حمله قلبی و بیماری های عروقی کرونر قلب حفظ می کند، افزود: خرما سرشار از پتاسیم است به گونه ای که 100گرم خرما حاوی 696میلی گرم پتاسیم است.

منبع: خبر داغ

 

ارسال شده در 14 آبان 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • معجون های بی نظیر برای همسران عصبانی
  • بیماری های ناشی از ورزش در ارتفاع
  • آقایان! این اشتباهات دشمن زندگی زناشویی شما هستند
  • برنامه ی جدید تعزیرات حکومتی در برخورد با پزشکان متخلف
  • ورزش های کم خرج ولی موثر را انجام دهید
  • بروز نفخ با میوه
  • با این مواد غذایی سلامت پروستات تان را تضمین کنید
  • همه چیز درمورد میان وعده های دوران بارداری
  • از شکلات کاسه درست کنید
  • سیر و درمان عفونت های سیستم ادراری
  • 10 راه برای افزایش متابولیسم بدن
  • آزمایش اچ آی وی برای این افراد واجب است
  • از کجا بدانیم در بدنمان سم وجود دارد
  • مهمترین نکات برای داشتن سلامت روانی
  • عادت دادن کودکان به غذاهای شور و شیرین یک اشتباه بزرگ است
  • محبوبترین ها

  • چکار کنیم که بچه هایمان مسئولیت پذیر باشند
  • روش های بالابردن هوش و خلاقیت از سنین پایین
  • برای کودکان مهربان مبتلا به سندروم داون
  • خورد و خوراک مناسب برای زنگ تفریح
  • همه چیز درمورد تغذیه کودک در دوران بیماری و نقاهت
  • آموزش ریاضی توسط خانواده
  • خواب خوب و افزایش وزن نوزاد با این کار
  • تحریک اشتهای اطفال بد غذا به سمت غذاهای سالم
  • نکاتی مهم در خصوص چیدمان اتاق نوزاد
  • اهمیت به نهار دادن به اطفال
  • نگرانی والدین از روابط نوجوانان
  • هر آنچه باید درباره بیماریهای پوستی کودکان بدانید
  • نوزادم چه ویتامین هایی می خواهد
  • سرکوب مکیدن ناخن و انگشتان
  • اهمیت رژیم غذایی سالم برای کودکان
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است