روش های افزایش قد. راه های افزایش قد تاثیر ورزش بر افزایش قد تاثیر تغذیه بر افزایش قد افزایش قد

سوال کاربر:

سلام من ۱۵سالمه و ۱۹۰ قدمه دوست دارم بلند تر بشم با چه ورزش هایی یا کارهایی میتونم قدم رو بلند کنم

پاسخ پزشک:

ژنتیک هر فرد مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در بلندی یا کوتاهی هر فرد است، البته عوامل محیطی، اقتصادی و اجتماعی نیز مؤثر است؛ ولی به‌طور کلی ۹۰ درصد عامل ژنتیکی (۵۰ درصد ژن مادر و ۵۰ درصد ژن پدر) قد فرد را تعیین می‌کند.
گذشته از مسئله ژنتیک، خواب کافی، تغذیه مناسب و ورزش سه راهکار مناسب برای افزایش قد هستند.
دکتر فرشید طهماسبی استاد دانشکده تربیت بدنی شهید رجایی می گوید: خواب یکی از مهمترین عوامل برای افزایش قد است.زیرا اوج ترشح هورمون رشد از ساعت ۲۲ تا ۲۳ شب است.پس به خانواده‌ها توصیه می‌شود حتما” به ساعت خواب فرزندان خود توجه ویژه‌ای داشته باشند.در غیر این صورت از ترشح هورمون رشد محروم خواهند بود.بهترین ساعت برای خواب کودکان ساعت ۱۰ شب می باشد.
تغذیه از دیگر مسائل مهم است.رژیم غذایی یک کودک یا نوجوان باید غنی از پروتئین، لبنیات و مواد معدنی باشد. لبنیات به ویژه ماست کلید اصلی رشد قد است، لذا به خانواده‌ها توصیه می‌شود که اگر بخواهند فرزندان بلند قد داشته باشند از مصرف لبنیات به ویژه ماست غافل نشوند.در ایالات مونته‌نگرو میانگین قد حتی از کشورهای توسعه یافته نیز بلندتر است، به طوری که میانگین قد زنان ۱۸۵ سانتی متر و مردان ۱۹۰ تا ۲ متر است.در حقیقت با تحقیقات انجام شده در این ایالات به این نتیجه‌ رسیدند که در رژیم غذایی آن ها ماست عامل مهمی برای افزایش قد بوده است.
ورزش منظم نیز تأثیر مستقیمی بر روی ترشح هورمون رشد دارد،که در این میان می توان به ورزش های کششی اشاره کرد.مطالعات نشان می دهند که مقدار و دفعات ترشح هورمون رشد با فعالیت ورزشی شدید مرتبط می باشد. بعد از فعالیت ورزشی هورمون رشد بیشتری در بدن آزاد می شود. برای اینکه شما بیشترین بهره را از فعالیت ورزشی بدست آورید، باید مطمئن باشید که مدت و شدت فعالیت ورزشی شما برای ایجاد پاسخ مناسب ( تحریک هیپوفیز قدامی برای ترشح هورمون رشد ) کافی است.
اما باید مراقب باشید! ورزش‌های پرشی چون فشار زیادی به صفحات رشد و صفحات اپی‌فیز وارد می‌کند، سبب کوتاه شدن قد می‌شود.در مجموع هر گونه فعالیت ورزشی که به صفحات رشد فشار وارد کند، باعث اختلال در رشد طبیعی قد خواهد شد.به طور مثال بارها از ما سوال کرده اند که آیا ژیمناستیک تأثیری در کوتاهی قد دارد یا خیر؟ در پاسخ باید گفت: اگر این ورزش تحت نظر متخصصان صورت بگیرد که به صفحات رشد و اپی فیز فشار زیادی وارد نشود، فرد از نظر قدی رشد طبیعی خود را خواهد داشت در غیر این صورت می‌تواند مانعی برای افزایش قد باشد.

5 1000
ارسال شده در 14 آبان 1395 توسط با موضوع پرسش و پاسخ | 281 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • افراد بدبین بیشتر در معرض بیماری های قلبی هستند
  • پیشگیری از نارسایی کلیوی با این روش ها
  • آیا مکان های مقدس انرژی دارند؟
  • تفکیک زباله و سوالات پیرامون آن
  • علت کشدار بودن بعضی ماست‌ها
  • کنار گذاشتن مواد قندی به روش اصولی
  • موفقیتی جدید برای درمان ام اس (MS)
  • ابزار اکوکاردیوگرافی در چه مواردی بکار می رود
  • محبوبترین ها

  • انجام تست ساده در خانه برای اطمینان از سلامت قلب
  • علائم کاردیومگالی همراه با علت آن
  • حرکات ورزشی برای بالا بردن ضربان قلب
  • اختلالات قلبی در ورزشکاران
  • امگا 3 داروی حمله قلبی
  • فشار خون بالا و رژیم غذایی ناسالم، دو عامل مهم مرگ و میر
  • اصول مهار امراض قلبی و عروقی
  • مشکلات مهم در حرکت خون در میان رگ ها
  • رپورتاژ

  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • پوستی به لطافت و درخشندگی ابریشم
  • مرکز دندانپزشکی لوتوس
  • استحکام وسلامت استخوان فک= نجات دندان های لق
  • متد جدید ترمیم مو فقط در یک جلسه
  • الو دکتر

    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس
    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما