college-student-studying-article

بسیاری از افراد در زمان مطالعه حواسشان به موضوعات مختلف پرت می شود و تمرکز حواس ندارند.ممکن است این موضوع برای شما هم یک دغدغه باشد که چگونه و با چه روش هایی می توانیم تمرکز خود را در زمان مطالعه افزایش دهیم.برای آگاهی از این موضوع و یادگرفتن روش های افزایش تمرکز حواس با ما همراه باشید.

کاستن حواس‌‌پرتی‌های ناشی از شرایط بدنی

خواب نامنظم و فعالیت‌ها و عادات غذایی نادرست می‌توانند از علائم و مشکلات مربوط به تمرکز باشند. به عنوان مثال سنگینی معده و سیری بیش از حد یکی از زمینه‌های عدم تمرکز هنگام مطالعه است. شما باید از خوردن غذاهای پرحجم خودداری کنید؛ زیرا با سرازیر شدن خون به سمت دستگاه گوارش، از بنیه‌ی حسی و ذهنی شما کاسته می‌شود. هم‌چنین باید بدانید که صبحانه‌ی کافی و مقوی، نقش مهمی در ایجاد و برقراری تمرکز حواس در طی روز خواهد داشت. در اولین وعده‌ی غذای، همراه با کربوهیدرات، پروتئین نیز میل کنید؛ مثل تخم‌مرغ، ماهی، پنیر یا خشکبار. سعی کنید به این ضرب‌المثل عمل کنید: «صبحانه را مانند پادشاهان، ناهار را مانند شاهزاده‌ها و شام را مانند فقرا صرف کنید.»

یادداشت‌برداری هنگام مطالعه

یادداشت‌برداری، نوعی تکرار درست است که هم سبب تمرکز حواس و هم موجب به‌خاطرسپاری بیش‌تر می‌شود. یادداشت‌برداری خوب، کاری جدی و فعال است که موجب اندیشیدن می‌شود. برای برقراری تمرکز حواس جهت نوشتن، هماهنگی چشم و مغز (به منزله‌ی نوعی یادگیری تجسمی چندبعدی) عاملی بی‌نظیر است که تمرکز حواس را تقویت کرده، فهم مطالب و سرعت یادگیری را افزایش می‌دهد.

برای تمرکز حواس به دنبال سکوت مطلق نباشید

یکی از باورهای بسیار نادرست برخی این است که برای تمرکز حواس باید در سکوت مطلق باشند. هر چه محیط ساکت‌تر باشد، برای تمرکز حواس بهتر است و ما محیطی را برای مطالعه انتخاب می‌کنیم که سروصدای کم‌تری داشته باشد، اما به هیچ عنوان نباید در جست‌وجوی محیطی باشیم که سکوت مطلق بر آن حکمفرماست. بهترین مکان برای مطالعه، جایی است که سروصدا در آن از بقیه‌ی جاهای موجود کم‌تر باشد. مثلاً اکنون می‌خواهید مطالعه کنید و تنها مکانی که در اختیار دارید، اتاقی است که در آن تلویزیون روشن است. مسلماً این محیط، ایده‌آل نیست؛ اما شما در دورترین نقطه‌ی اتاق از تلویزیون و پشت به آن بنشینید و مطالعه کنید. در این حالت شما از بهترین شرایط ممکن برای مطالعه استفاده کرده‌اید. مطالعه در جای کاملاً ساکت، غلط است؛ زیرا اگر شما این گونه به محیط بسیار ساکت عادت کنید، شرطی می‌شوید و فقط در چنین مکان‌هایی می‌توانید مطالعه کنید و در محیط‌های دیگر، با کوچک‌ترین سروصدایی، تمرکز شما به هم می‌ریزد و ایجاد تمرکز دوباره، برای‌تان بسیار مشکل است.

 

 

ارسال شده در 14 آبان 1395 توسط خانم انیسی با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • کنترل اختلاف نظر و عقیده بین مادر و دختر
  • خوش بینی بیشتر با این توصیه ها
  • تشخیص رفتار نابهنجار
  • چرا باید از دیگران قدر دانی کرد؟
  • اصول تربیت یک فرزند اجتماعی
  • چرا انسان های افسرده با نشاط نمی شوند
  • فلزات چطوری دچار زنگ زدگی می شوند؟
  • پیشگیری از اضافه وزن با این صد نکته
  • بهترین زمان برای فرستادن فرزند خود به مهد کودک؟
  • معرفی یک مکمل فوق العاده عالی
  • آیا سردرد میگرن همان سردردهای تنشی است؟
  • نورانیه- پیش غذای ترکیه
  • حموص را سنتی درست کنید
  • با این روش ها کبدتان را پاکسازی کنید
  • انتشار نتایج 20 سال آزمایش داروی جدید مبارزه با سرطان کبد
  • محبوبترین ها

  • توصیه های مهم پیرامون مصرف دیفن هیدرامین
  • هیچ نوع دارو یا آمپولی مصون کننده ابتلا به ایدز در رفتارهای پرخطر جنسی نیست
  • آنتی هیستامین و عوارض آن در خواب شما
  • استروژن از نوع گياهي!
  • عوارض كمبود سلنيوم
  • آمريكا واكسن جديد آنفلوانزا را آزمايش كرد
  • سودمندی مصرف استاتین ها پیش از جراحی قلب
  • بیماران مصروع همچنان با کمبود «پریمیدون» مواجه‌اند
  • “اكسي متازولين “موجود در اسپري‌هاي بيني خاصيت ضد التهابي دارد
  • داروهای غیر تجویزی برای آکنه
  • درمان پلاسيدگي عضلاني با داروي كاهنده فشار خون
  • افزايش سرسام آور تجويز آرام بخش در انگليس
  • لیپید تزریقی- راهنمایی برای کاربران
  • افزایش طول عمر بیماران سرطانی با داروی جدید
  • دارونماها تا 30 درصد در بهبود بيماري‌ها موثرند
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است