تحقیقات جدید نشان می دهد پخت غذا در دمای بالا احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را به دلیل افزایش اسیدهای چرب ترانس افزایش می دهد.

مطالعات محققان دانشگاه ادینبورگ نشان می دهد کباب کردن و سرخ کردن غذا به جای آب پز کردن یا بخار پز کردن آن، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزیش می دهد.
سرخ کردن، برشته کردن و کباب کردن غذاها مستلزم قرار گرفتن آنان در دمای بالاست و این موضوع باعث افزایش اسیدهای چرب ترانس می شود. معمولا پخت غذا در دمای بالا در کشورهای جنوب آسیا بسیار شایع است؛ ولی این مطالعه نشان می دهد نرخ ابتلا به بیماری های قلبی در چین بسیار پایین تر است و دلیل آن نیز بخار پز و آب پز کردن غذاهاست.

معمولا ساختار شیمیایی غذا در دمای 150 درجه سانتی گراد به بالا تغییر کرده و ترکیباتی به نام NFCs تولید می شود. در بخار پز و آب پز کردن غذا، حداکثر دما بین 100 تا 130 درجه سانتی گراد است؛ در حالی که در پخت غذا به شیوه آسیای جنوبی، گاهی دمای پخت به 500 درجه سانتی گراد نیز می رسد و با افزایش اسیدهای چرب ترانس، نرخ ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. نتیجه این مطالعه در کاهش ابتلا به بیماری های قلبی بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیماری های قلبی عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان محسوب می شوند.

فشار خون، قند خون و کلسترول بالا، استعمال دخانیات، چاقی و مصرف ناکافی میوه و سبزیجات، از مهمترین عوامل خطر این عارضه هستند. بر اساس گزارش WHO، حدود 80 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی با اتخاذ شیوه سالم زندگی و فعالیت بدنی قابل اجتنابند.
نتایج این مطالعه در نشریه Nutrition منتشر شده است.

منبع: خبر پو

ارسال شده در 15 آبان 1395 توسط آقای جوانبخت با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • اهمیت استفاده ازتخم مرغ برای کاهش وزن
  • تاثیر استرس روی پوست و مو
  • داشتن نگاه خوشبینانه به مسائل
  • همه گیری افسردگی در جامعه امروزی
  • خیار و جلوگیری از ریزش مو
  • درمان مشکلات مختلف بیماران سرطانی
  • درمان خانگی برای مراقبت از موهای فرفری
  • شبکه های اجتماعی و شدت یافتن استرس در نوجوانان
  • استقرار کاروان بهداشت و درمان مرزهای ایران و عراق
  • 7 خوراکی برای بلند شدن مو,
  • ترمیم زخم بستر با این روش
  • تاثیرات هورمون درمانی بر بیماران قلبی
  • آخر و عاقبت خوردن سکه و میخ!
  • همه چیز درمورد خواص باورنکردنی عناب
  • یک ساعد قابل اطمینان مستلزم چه نکاتی است
  • محبوبترین ها

  • آیا بکارگیری استپر برای زانوها مفید است؟
  • درباره ورزشهای عضله سازی بیشتر بدانیم
  • استقامت در سرعت چیست؟
  • حین فعالیت ورزشی این کارها را نکنید
  • آیا عضله‌سازی در نقطه مقابل تمرینات کاردیو قرار دارد؟
  • همین الان تمرینات مدیتیشن خود را شروع کنید
  • فواید توپ استرس
  • بدنسازی در ارتباط با رزمی کاران
  • عضله های باسن را با این ورزشها ورزیده کنید
  • در مورد ورزش و تغذیه بانوان این دروغها بسیار متداول شده است
  • آشنایی با ورزشی برای از بین بردن کمردرد
  • بدنتان را با این ورزش ها کشش دهید
  • تاثیرات مثبت فعالیت بدنی و ورزش
  • با دکتر جیم استوپانی ورزش شکم را یاد بگیرید (2)
  • اطلاعات غلط پیرامون تمرینات پیلاتس
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است