هر فرد می‌تواند تا 120 سال عمر سالم و مفید داشته باشد(حالا اگر خیلی‌ها نمی‌کنند، دخلی به این عدد ندارد). با اینکه این رقم در بسیاری از کشورها از جمله کشور ما بسیار پایین‌تر است، اما به اعتقاد برخی محققان حتی می‌توان این رقم را افزایش نیز داد. به‌عنوان مثال «پروفسور سینتیا کنیون»، بیولوژیست دانشگاه‌ ام آی تی، (که به عقیده بسیاری از دانشمندان، لایق دریافت جایزه نوبل است) با آزمایش‌های فراوان روی کرم‌های حلقوی، موش‌ها و میمون‌ها ثابت کرد که با تغییر در رژیم غذایی می‌توان طول عمر سالم را افزایش داد. حالا از همه اینها گذشته، معمای طول عمر چیست؟ دکتررضا زرین هنر، متخصص طب سنتی در زمینه راهکارهای ساده افزایش طول عمر می‌گوید: مهم‌ترین عاملی که پیری انسان را تسریع می‌کند، مصرف شکر، غلات و کربوهیدرات‌های ساده است. جالب است بدانید که پروفسور سینتیا کنیون نیز با حذف شکر و غلات از رژیم غذایی کرم‌های حلقوی الگانس که از لحاظ ژنتیکی بسیار شبیه انسان هستند، طول عمر آنها را تا 6 برابر افزایش داد به طوری که تا پایان عمرشان مانند روز اول جوان باقی ماندند. دکترداریوش مظفریان ریاست محققان بخش اپیدمیولوژی دانشگاه هاروارد و متخصص قلب و عروق نیز بارها این مورد را بررسی و در ژورنال‌های معتبر علمی ثبت کرده است که مصرف زیاد شکر و غلات، عامل ابتلا به بیماری‌های دیابت، اعصاب و روان، سرطان و نقص سیستم ایمنی است.به گفته او، مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات‌ها منجر به از کنترل خارج شدن هورمون‌های انسولین و لپتین که هورمون کنترل‌کننده گرسنگی است، می‌شود، به طور خلاصه سبک زندگی سالم یعنی ورزش مستمر بی‌هوازی، محدود کردن مصرف کربوهیدرات‌های ساده، افزایش مصرف روغن‌های مفید اشباع شده مانند کره و روغن حیوانی و روغن زیتون و حذف روغن‌های مضر نباتی جامد، مایع، مارگارین از رژیم غذایی، افزایش مصرف غذاهای دریایی و تخم مرغ و گوشت ارگانیک، سبزیجات تازه، دانه‌های مغذی و حبوبات و تحت کنترل قرار دادن استرس. عموم یافته‌ها این موارد را از مهم‌ترین عوامل افزایش طول عمر سالم می‌دانند.
سبک زندگی را باید تغییر دهیم!
سلامت جسم و سلامت روان هر دو تا اندازه زیادی در میزان طول عمر انسان تأثیر دارند، تغییر دادن سبک زندگی هر خانواده در بالابردن یا پایین آوردن طول عمر نقش عمده‌ای دارد. دکترزرین هنر در این زمینه توضیح می‌دهد: افزایش میزان مصرف غذاهای دریایی به علت بالا بودن میزان ید و اسید چرب امگا-3 حیوانی که حاوی DHA است از بیماری‌های کم کاری تیرویید، آلزایمر، افسردگی، زوال عقل و اختلال سیستم ایمنی جلوگیری کرده و بخصوص مورد نیاز زنان باردار در طول بارداری است.
همیشه هشدارهایی در زمینه مصرف تخم مرغ شنیده‌ایم، اما این متخصص طب سنتی حرف تازه‌ای می‌زند، به گفته او، مصرف تخم مرغ ارگانیک و زرده آن به علت دارا بودن انواع ویتامین‌های محلول در چربی و بخصوص کلسترول، لسیتین و پروتئین حیوانی، غذایی کامل است. بر خلاف عقیده بسیاری از مردم، مصرف زرده تخم مرغ، کلسترول مضر خون را افزایش نمی‌دهد بلکه میزان کلسترول مفید را بالا می‌برد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و کبد چرب غیر الکلی را کاهش می‌دهد.
البته او بزرگترین قاتل طول عمر را استرس می‌داند و می‌گوید: عوامل بسیاری منجر به افزایش استرس در فرد می‌شود، آلودگی هوا، فلزات سنگین، مصرف دخانیات، شغل نامناسب و نداشتن برنامه تغذیه منظم و ورزش از مهم‌ترین عوامل ابتلا به استرس و افسردگی در جوامع امروز است. از این رو، داشتن هدف در زندگی، داشتن دوستان سالم و شاد، مدیتیشن، عبادت و یوگا از عوامل مؤثر کاهش استرس به شمار می‌آیند که این عوامل در کنار هم، در نهایت طول عمر را زیاد می‌کنند.

ارسال شده در 15 آبان 1395 توسط دکتر سلام با موضوع سلامت سالمندان

پیشنهاد سردبیر

  • خاک تاثیر قابل توجهی در درمان افسردگی دارد
  • رابطه مستقیم استرس با این ویتامین
  • مشکلات اطفال با خود
  • استفاده از مکمل ها به خاطر پوست
  • موفقیت و کلیدهای طلایی واقعی رسیدن به آن
  • درمان های مختلف برای موی نازک
  • چگونه می توانیم از اختلال سلوک در کودکان جلوگیری کنیم
  • مربای هویج با شیوه ترکیه
  • اشک ریختن و توضیحات علمی در مورد آن
  • خواب کمتر مساوی با توان مغزی کمتر
  • در ماه رمضان داروهای بیش از یک وعده را چگونه بخوریم
  • متلاشی شدن رشته های DNA مغز با امواج موبایل
  • پیشگیری از عفونت مزمن و مقاومت به انسولین با جلوگیری از یک ماده شیمیایی کلیدی
  • لیست گیاهان سمی برای یک زن باردار
  • ORAC چیست
  • محبوبترین ها

  • موثرترین راهکارهای طبیعی برای درمان ریفلاکس معده
  • یک رژیم غذایی مناسب و سالم چه مشخصاتی دارد؟
  • نامنظم شدن ریتم قلب با این نوشیدنی ها
  • خوردن این غذا ها باعث بروز حساسیت می شود
  • چگونه احساسات مثبت منجر به سلامتی بهتر می شود
  • گیاهانی که در از بین بردن سموم بدن ، موثر هستند
  • ارزیابی سه گونه رژیم متداول امروزی
  • چطوری برای کمک به زیبا شدن غذا انتخاب کنیم
  • چه بیماریهایی با فلفل تند درمان می شوند؟
  • هرآنچه درمورد پرخوری عصبی باید بدانید
  • خطر زخم معده با نوشیدن آب در بین غذا
  • چرا ناگهان هوس خوردن بعضی خوراکی ها را می کنیم
  • این نوشیدنی اعصاب شما را آرام می کند
  • چک لیستی از خاصیت گلاب
  • تغذیه در خانه نیز اصولی دارد
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است