vitamin-k-letter-fbقصد داریم در این مطلب به بررسی انواع فایده های ویتامین Kبرای بدنمان بپردازیم این ویتامین چه تاثیراتی بر سلامتی ما میگذارد در چه زمینه هایی مفید است و از چه موادغذایی می توانیم به عنوان منبع برای این ویتامین کمک بگیریم آیامیدانستید این ویتامین می تواند انواع بیمار یهای سرطانی را از شما دور سازد و در زمینه های درمانی مختلف از جمله درمان خونریزی شدید ،بیماری‌ های کبدی، یرقان و درمان تهوع و همچنین برطرف کردن اختلالات استخوانی و غضروفی موثر باشد.

نقش ویتامین k در کمک به انعقاد خون و نیز جلوگیری از انعقاد به خوبی شناخته شده است. ویتامین k همچنین در سلامت استخوان ها نقش دارد.
‎گفتنی است که این ویتامین خطر خونریزی در ، سوء جذب و یا خطر خونریزی در اثر مصرف بلند مدت آسپیرین و آنتی بیوتیک ‌ها را کاهش می‌ دهد.
‎گاهی اوقات به نوزادانی که زودتر از موعد متولد می ‌شوند به این خاطر که ممکن است در معرض خطر خونریزی باشند، بلافاصله پس از تولد ویتامین k تزریق می ‌شود.
‎این ویتامین به علاوه در درمان خونریزی شدید در هنگام عادت ماهانه در خانم‌ ها و نیز به همراه ویتامین C در درمان تهوع به هنگام صبح تاثیر قابل ملاحظه ‌ای دارد.
‎ویتامین k در پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه موثر است.
‎ویتامین k علاوه بر ساخت پروتئین لازم برای تشکیل لخته‌ های خون، چندین پروتئین دیگر برای خون، استخوان ‌ها و کلیه‌ ها نیز تولید می ‌کند.

  _ ویتامین K و کاهش خطر ابتلا به سرطان

‎محققان در تحقیقاتی تازه دریافته ‌اند افرادی که از مواد غذایی حاوی ویتامین K بیشتر استفاده می ‌کنند، به انواع سرطان‌ ها به خصوص سرطان ریه و پروستات کمتر مبتلا شده یا کمتر بر اثر سرطان می ‌میرند.

‎مطالعات نشان داده ارتباط مستقیمی‌ میان مصرف این ویتامین و کاهش ابتلا به سرطان وجود دارد؛‌ هر چند چگونگی این ارتباط به درستی شناخته نشده است، اما پژوهشگران امیدوارند دلایل قابل قبولی را در مطالعات بعدی ارائه کنند.

‎ _ویتامین K به 2 شکل طبیعی وجود دارد:

ویتامین  K1  که به مقادیر زیاد در سبزی‌ های سبزرنگ یافت می‌ شود و همچنین در روغن‌ های گیاهی مثل روغن کانولا و … نیز وجود دارد.
ویتامین  K2که در موادی مثل گوشت و پنیر یافت می‌ شود.

مهم ترین منابع حاوی ویتامین k عبارتند از:

سبزیجات دارای برگ ‌های پهن سبز رنگ
چای سبز
اسفناج
شلغم
گل کلم
کلم پیچ
مارچوبه
کاهو

سایر مواد غذایی از قبیل جگر، پنیر، شیر و زرده تخم‌ مرغ نیز حاوی ویتامین k هستند. منجمد کردن مواد غذایی باعث تخریب و از بین رفتن ویتامین k می‌ شود اما حرارت تاثیری بروی آن ندارد.

‎سبزیجات مانند ریحان، آویشن به صورت خشک شده ی آن به میزان 15 تا 17 میکروگرم بیشترین میزان ویتامین k را فراهم می ‌کنند. میزان این ویتامین در جعفری تازه، گشنیز، مرزنجوش و پونه کوهی 10 میکروگرم است.

 

%d9%88%db%8c%d8%aa%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86-k

 

به هر حال مشخص شد که مصرف هر چه بیشتر ویتامین K2 خطر ابتلا به سرطان ریه را که از بیمارهای خاص افراد سیگاری است، کم می ‌کند و همچنین مصرف این ویتامین خطر مبتلا شدن به سرطان پروستات را نیز کاهش می ‌دهد. افرادی که میزان پایینی از این ویتامین را دریافت کرده ‌اند ۸۰  درصد بیشتر به سرطان پروستات و ریه مبتلا شدند.

‎محققان مشاهده کردند ویتامین K از رشد سلول‌ های سرطانی جلوگیری می ‌کند و همچنین می ‌تواند ازApoptosis   (بیماری‌ ای که در آن سلول‌ ها، خودشان را از میان می ‌برند) نیز جلوگیری کند.

‎میزان مصرف توصیه شده از این ویتامین 80 میگروگرم در روز برای مردان و 65 میکروگرم در روز برای زنان است.

    کمبود ویتامین k و آرتروز

‎نتایج تحقیقات دانشمندان دانشگاه بوستون نشان داد، کمبود ویتامین k باعث افزایش شیوع آرتروز زانو و دست می ‌شود.

‎دانشمندان با مطالعه روی 650 فردی که میزان ویتامین k پلاسمای خون آن ها پایین بود دریافتند، ابتلا به آرتروز و درد مفاصل در این افراد بیشتر است. دانشمندان با مطالعه روی موش ‌ها دریافتند، بعضی پروتئین‌ های استخوان ‌ها و غضروف‌ ها به ویتامین k وابسته هستند و وقتی این پروتئین‌ ها به طور صحیح کار نکند حیوانات دچار اختلالات استخوانی و غضروفی می ‌شوند.

arto2

 

    کمبود ویتامین K و افزایش پوکی استخوان

‎کمبود ویتامین K با ابتلا به پوکی استخوان مرتبط است. این ویتامین در ساختن یک پروتئین استخوان به نام استئوکلسین نقش مهمی دارد.

‎به گزارش هلث اند ایج، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد کمبود ویتامین K در رژیم غذایی زنان تاثیر زیادی در افزایش ابتلای آنان به پوکی استخوان دارد. محققان دریافته اند کاهش سطوح استروژن به عملکرد ویتامین K آسیب می رساند و در دانسیته استخوان تاثیر می گذارد.osteoporosis-illustration-opt

 

    ویتامین k علاوه بر ساخت پروتئین لازم برای تشکیل لخته‌ های خون، چندین پروتئین دیگر برای خون، استخوان ‌ها و کلیه‌ ها نیز تولید می ‌کند.

‎اکثر مکمل های ویتامینه فاقد ویتامین K هستند و کسانی هم که داروی رقیق کننده خون مصرف می کنند نباید این ویتامین را به شکل مکمل دریافت کنند، اما این ویتامین در سبزیجات دارای برگ سبز، سبزیجات دانه ای و روغن های گیاهی موجود است.

‎بهتر است زنان مصرف سبزیجات به ویژه انواع دارای برگ سبز را در اوایل دوران یائسگی یا پیش از آن افزایش دهند.

ویتامین K و دیابت

‎افرادی که ویتامین K کافی از غذا دریافت می کنند در معرض خطر کمتری برای بروز دیابت دو هستند. محققان هلندی طی یک مطالعه ده ساله نشان دادند که در میان 38000 فرد بزرگسال، افرادی که ویتامین K بیشتری دریافت می کردند، 20 درصد کمتر دچار دیابت شدند. در این مطالعه مصرف ویتامین K1 و K2 با خطر کمتر دیابت همراه ولی این ارتباط با ویتامین K2 قوی تر بود. علت دقیق این که چرا ویتامین K دارای اثر محافظتی علیه دیابت می باشد مشخص نشده است. ولی شاید به این خاطر باشد که این ویتامین سبب کاهش التهاب و بهبود مصرف انسولین در بدن می شود.56793c4939cee

 

ارسال شده در 17 آبان 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • بهبود اقتصاد حرکت هنگام قرار گرفتن در هیپوکسی
  • افراد مستعد ابتلا به افسردگی
  • رابطه چاقی اطفال با تلویزیون دیدن آنان
  • مشکلات مربوط به دندان سالم
  • مشاوره در جامعه چه نقشی ایفا می کند؟
  • نکات مهم که هنگام مسافرت هوایی برای حفظ سلامتی باید رعایت کنید
  • برای ابزارهای آرایشی گرمای مناسب چه اندازه است؟
  • مسواک مورد تایید دندانپزشکان
  • رسپی یک نوشیدنی سالم و خنک برای روزهای گرم
  • حمایت از سالمند با ازدواج
  • انتقاد از ادامه عرضه سیگار به افراد زیر ۱۸ سال
  • مقابله با وزوز گوش
  • مرگ زودرس با چربی دور شکم
  • بی خوابی و این عوامل تاثیر گذار
  • حتی میزان کم ورزش هم به بدن کمک میکند
  • محبوبترین ها

  • سابقه تاریخی و معرفی ورزش پارکور
  • ورزش و کمک به درمان سرماخوردگی
  • برنامه منظم فعالیت بدن
  • معرفی وسایلی که بایستی در ورزش چوگان از آن استفاده کرد
  • رشدعضلات جلو بازوی چه تکنیکهایی دارد؟
  • تاثیر مصرف آب در تمرینات ورزشی
  • با توصیه های لی هنی تمرین های بی خطر انجام دهید
  • تفسیر درد از دید بدنسازان ماهر
  • 4 حرکت معجزه اسا برای کوچک کردن شکمتان
  • چطوری در منزل ورزش پلاتس انجام دهیم؟
  • درباره مکمل MCT بیشتر بدانید
  • تغذیه خوب و ورزش های موفقیت آمیز
  • پرش باعث کوتاهی قد می شود
  • استعمال کافئین در ورزش
  • استقامت در سرعت چیست؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است