1034351_749
 اگر متوجه شدید که مبتلا به آنفلوآنزا شده اید بهتر است با اقدامان پیشگیرانه و موثر از شدت یافتن و مزمن شدن آن در بدنتان پیشگیری کنید خوراکی هایی مانند موز ،زنجبیل ،مرکبات ،سوپ و آش ،نوشیدنی های داغ به شما در کاهش عوارض این بیماری کمک خواهند کرد همچنین رعایت نکات بهداشتی مهم مانند ماسک زدن و شستن دست ها و دوش آب گرم تاثیرات مفیدی بر بهبود هرچه زودتر شما خواهد گذاشت در ادامه راهنمایی های موثری در این زمینه برایتان داریم .

در هنگام بروز آنفلوآنزا بدن شما به کالری بیشتری نیاز دارد چون هر چه درجه حرارت بدن بالاتر می‌رود، سوخت و ساز بدن نیز افزایش می‌یابد.داشتن برنامه غذایی نامناسب طول دوره این بیماری و استعداد ابتلا به آن را تشدید می‌کند، بهترین راه برای جلوگیری از این روند، ترکیب یک رژیم غذایی مناسب و رعایت بهداشت است.
بایدهای تغذیه ای در آنفلوآنزا

سوپ و غذاهای آبکی دیگر به خصوص زمانی که با مرغ طبخ می‌شود، به مرطوب نگه داشتن بینی، جلوگیری از کم آبی بدن و مبارزه با التهاب گلو کمک می‌کند.چای داغ نیز درد گلو را تسکین داده و از گرفتگی بینی جلوگیری می‌کند؛ البته نه آن قدر داغ که به بافت مری آسیب زند.

میوه‌های خانواده مرکبات حاوی ویتامین C هستند و اگرچه از آنفلوآنزا جلوگیری نمی‌کنند، اما می‌توانند طول دوره آن را کاهش دهند. همچنین ویتامین C تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.غذاهای تند ضد احتقان هستند. خوردن فلفل تند و یا ترب کوهی به تسکین علائم بیماری کمک می‌کند.

موز سرشار از پتاسیم است و از عرق کردن، تهوع، استفراغ، و یا اسهال جلوگیری می‌کند.

زنجبیل نیز از تهوع جلوگیری می‌کند و تسکین دهنده سایر بیماری‌های معده است.

فراورده‌های لبنی: با وجود آنچه شما ممکن است شنیده باشید شیر، ماست و مانند آن می‌تواند در برخی از افراد مخاط گلو را ضخیم‌تر و غیر قابل تحمل نماید؛ اما اگر شما می‌توانید لبنیات را تحمل کنید آن را مصرف کنید چرا که لبنیات منبع خوبی از پروتئین و ویتامین D است که می‌تواند در مبارزه با عفونت‌ها به بدن شما کمک کند به علاوه، ماست پروبیوتیک می‌تواند به تعادل باکتری‌های روده شما کمک کند.

نبایدهای تغذیه ای در آنفلوآنزا

غذاهای چرب و سرخ کردنی‌ها
غذاهای اسیدی: در واقع منظور غذاهایی است که محیط بدن را اسیدی می‌کند.
شیرینی‌ها و کربوهیدرات‌های تصفیه شده: کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند کراکر و نان‌های سفید و… به سرعت به قند شکسته می‌شوند و مانند شیرینی‌ها و آبمیوه‌های صنعتی، شکرشان باعث التهاب می‌شود و در واقع می‌تواند بدن شما را در مبارزه با عفونت تضعیف کند.

نکات بهداشتی برای پیشگیری

ویروس آنفلوآنزا در هوا معلق است، بنابراین اگر در خیابان از کنار کسی که آنفلوآنزا دارد، می‌گذرید یا لباس کسی که سرماخورده را لمس می‌کنید، آنفلوآنزا نمی‌گیرید؛ اما اگر فرد بیمار روی دست دیگری سرفه یا عطسه کند، ابتلا به بیماری حتمی خواهد بود.مهم‌ترین اصول برای اجتناب از ابتلا به آنفلوآنزا عبارتند از:

چندین بار شست و شوی دست‌ها در روز، به خصوص پس از بازگشت از کار، بعد از سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی و همچنین خرید، بسیار ضروری است. در صورتی که آب و صابون در اختیار ندارید، از ژل‌های شست و شوی دست استفاده کنید.اگر کسی سرفه می‌کند، باید دستمال جلوی دهانش بگیرد و پس از استفاده آن را در سطل زباله بیندازد.تهویه هر روز هوای اتاق‌ها نیز توصیه می‌شود.اگر خودتان مبتلا به آنفلوآنزا هستید، از ماسک استفاده کنید تا دیگران به این بیماری دچار نشوند. مدل ماسک‌های جراحی که سبک ترند و در داروخانه‌ها یافت می‌شوند، موثرتر از ماسک‌هایی است که به نوک اردک شباهت دارد.

مکمل‌هایی برای پیشگیری

پیشگیری از ورود میکروب‌ها به بدن با اقدامات بهداشتی ضروری است. اما تقویت دستگاه ایمنی بدن نیز نکته ای است که نباید از آن غفلت کرد.ریزمغذی‌ها: استفاده از ریزمغذی‌هایی مانند مس و روی در روزهای ابتدایی زمستان به پیشگیری از بروز عفونت‌ها کمک می‌کند.

رژیم غذایی: رژیم غذایی متناسب مانع از بروز بیماری‌های متعددی از جمله آنفلوآنزا می‌شود. برای نمونه، مصرف یک واحد لبنیات همراه یک میوه تازه در وعده صبحانه، مس مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. وعده ناهار نیز بهتر است شامل کمی گوشت یا ماهی همراه با سبزی و میوه باشد؛ برای شب نیز مصرف نشاسته همراه سبزیجات توصیه می‌شود. این رژیم غذایی مانع از افت انرژی در طول روز و اطمینان از مبارزه بدن با ویروس‌ها خواهد شد.

سلامت نیوز

ارسال شده در 16 آبان 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع بیماری ها

پیشنهاد سردبیر

  • راههای رهایی از مشکلات معده با این نوع طب
  • چگونه از نوار قلبی بیماری مادرزادی ASD را تشخیص دهیم
  • درمان با فرو کردن سوزن( طب سوزنی)
  • برای پیشگیری از پیری پوست نان خوردنتان را کم کنید !
  • دلیل فراموش کردن خواب ها و رویا ها چیست؟
  • مزایای گنجاندن امگا ٣ در رژیم های غذایی (قسمت اول)
  • میوه های تاثیرگذار درهضم غذا
  • اگر می خواهید لیزر درمانی کنید بخوانید
  • ارتباط احساسی والدین با اطفال
  • چاق شدن و مشکلات آن در مراکز درمانی
  • مغذی ترین نوشیدنی ها برای زن حامله
  • بی خوابی و این بلاها
  • اهمیت مصرف سیب با پوست
  • برای جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان این 22 روش را جدی بگیرید-بخش1
  • عادات رایج در سخن گفتن میان زنان
  • محبوبترین ها

  • منشا خودشیفتگی در افراد
  • سی ساله ها و فکر اقتصادی
  • جایگاه خشم در زندگی اشخاص افسرده
  • چه عواملی در تعیین قد نهایی شخص نقش دارند؟
  • اصول غلبه بر هیجانات منفی
  • ارتباط با اطرافیان پس از ازدواج
  • نظریه تبدیلی چامسکی
  • استرس چه تاثیری بر سلامت سلول های قلب دارد؟
  • اقدامات لازم بعد از دعوا
  • رهایی از تنش های دیگران قسمت 2
  • پیامدهای احساسی تلفن های همراه هوشمند!
  • تربیت فرزندان با این روش ها
  • از میان برداشتن اختلافات میان زوجین
  • نکات مهم پیش از آغاز زندگی
  • مشکوک بودن افراطی به همسر
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است