بی اشتهایی

Anorexie نام فرانسوی بی اشتهایی میباشد که به فارسی آنورکسی خوانده میشود.بی اشتهایی به این معناست که فرد دیگر اشتهای خوردن ندارد و همین نخوردن ها فرد مورد نظر را با بیماری ها روبرو میکند.امکان دارد سوء تغذیه و اختلالات آن عامل بی اشتهایی باشد.داروهای اشتهاآور موجود هستند اما چه بهتر که انسان بصورت طبیعی اشتها داشته باشد.

مردی 25 ساله هستم که خیلی بی اشتها و بعد از خوردن یک قاشق غذا سیر می شوم. ممنون می شوم که راهنمایی ام کنید که چگونه اشتهای از دست رفته ام را بازگردانم؟

شاید لازم باشد تحت نظر یک متخصص یک دوره داروی اشتهاآور و یک سری مکمل های ویتامین و املاح مصرف کنید تا کمبودهای احتمالی که موجب کاهش اشتها در شما شده است، از بین برود.

اگر از اشتها آورهای طبیعی هم بخواهید استفاده کنید موارد زیر برایتان مناسب است:

– مقداری زنجبیل تازه را ریز ریز کنید. مقداری آب لیمو ترش و نمک به آن اضافه کنید و آن را بجوید.

– مقداری هل و دارچین و برگ بوی خشک را له کنید و به مقدار مساوی با هم مخلوط کنید. یک قاشق مرباخوری از این مخلوط را بخورید.

– پودر فلفل سیاه، پودر زنجبیل خشک و شکر را با عسل مخلوط کنید و به صورت گلوله در آورید. برای مدتی این مخلوط را در دهان نگه دارید که بی اشتهایی شما را تسکین خواهد داد.

– انار بخورید و نمک و فلفل سیاه هم به آن اضافه کنید.

– مقداری نمک و پودر زیره سبز را روی آناناس بریزید و آن را بخورید.

علاوه بر این ها باید نکاتی را هم رعایت نمایید:

1. مهم ترین و البته تأثیرگذارترین راه در افزایش اشتها داشتن برنامه زمانی تعیین شده ای برای غذا خوردن است. شما حتماً باید از کارهایی نظیر گرسنه ماندن برای مدت زیاد، مثلاً به بهانه افزایش اشتها برای وعده غذایی بعدی و پرخوری و یا نداشتن وقت برای غذا خوردن خودداری کنید.

2. وعده های غذایی کوچک و مکرر را به جای وعده غذایی بزرگ و پر حجم مصرف کنید. این کار باعث افزایش اشتها در شما خواهد شد چرا که به مرور زمان معده شما برای حجم های بیشتر آماده خواهد شد. به همین خاطر توصیه می کنیم که تعداد لقمه های غذاهای خود را به مرور و طی وعده های مکرر یکی یکی افزایش دهید.
مهم ترین و البته تأثیرگذارترین راه در افزایش اشتها داشتن برنامه زمانی تعیین شده ای برای غذا خوردن است.

3. به گفته ی بسیاری از متخصصان تغذیه، وارد کردن غذاهای پروتئینی به رژیم غذایی روزانه می تواند باعث افزایش اشتها در فرد شود.

4. فراموش نکنید که یکی از مهم ترین راه های افزایش اشتها توجه به کالری دریافتی است. از این رو مصرف غذاهای پرکالری و بدون ارزش غذایی نظیر فست فودها و میان وعده های چرب و شور علاوه بر کاهش اشتها، کمبود مواد ریزمغذی را نیز ایجاد می کنند.

5. مصرف گیاهان و مکمل های افزایش دهنده ی طبیعی اشتها نظیر زنجبیل، گل میخک، سیر، چای سبز، هل و فلفل سبز می تواند در افزایش اشتها کمک کننده باشد. گل گاوزبان و عرق بیدمشک نیز می توانند در افزایش اشتها موثر باشند.

6. اقدام اشتباه دیگری که بسیاری از افراد انجام می دهند مصرف مقادیر بالای مایعات در میان وعده های غذایی و مخصوصاً همراه غذا است. در نتیجه ی این عادت غلط فرد بعد از دریافت حجم کمی از غذا احساس پُری و بی اشتهایی می کنند. به همین خاطر توصیه می کنیم از مصرف هرگونه نوشیدنی قبل از اتمام وعده غذایی خودداری کنید. سعی کنید نیم ساعت تا 1 ساعت قبل از وعده غذایی چای، آب میوه و نوشیدنی های دیگر، سبزی و سالاد و غذاهای پر فیبر مصرف نکنید.

7. ورزش مناسب و کافی راهکار مناسبی در افزایش اشتها و البته هضم و جذب است. ورزش هایی نظیر دوچرخه سواری، آهسته دویدن و راه رفتن بهترین ورزش ها برای این منظور هستند.

منبع : ایران مطلب

ارسال شده در 17 آبان 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • با 16 اصول صحیح کاهش وزن سا لم آشنا شوید
  • پیشگیری از تحریک چشم در برابر پیاز
  • پوره گل کلم با پنیر پیتزا در فر
  • طول عمرتان را افزایش دهید،با این 8 ورزش
  • حرکات ورزشی برای تناسب اندام بیشتر در منزل
  • آریتمی قلبی و توصیه های پزشکی در مورد آن
  • کیک با شکلات رنده ای
  • رژیم 21 روزه لاغری لاغرشو – روز ششم
  • خوردنی های مناسب برای عضله سازی
  • اهمیت مدیریت بر استفاده از اینترنت
  • مراقبتها و توصیه ها برای پوست سالمندان
  • راههای جبران کمبود آهن در بدن
  • نوشیدن 8 لیوان آب برای چه کسانی مجاز نیست
  • چه عاملی موجب مرگ ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی شد
  • موارد مهم برای سالخوردگان
  • محبوبترین ها

  • ارتباط نوشیدن آب سرد و زوال عقل
  • افسردگی و خودزنی در سالمندان
  • اگر پنجاه به بالا هستید بخوانند
  • با بکارگیری این روش ها از ابتلا به آلزایمر در امان بمانید!
  • راز جاودانه کردن عشق
  • شایع ترین عوامل بروز پا درد در سالمندان
  • یبوست در افراد سالخورده و چاره آن
  • سالمندان و مصرف ذرت
  • کمک به پیشگیری از پوکی استخوان با نوشیدن چای
  • سالمندان و رعایت این نکات مهم در حج
  • درمان طبیعی بیماریهای ذهنی در سالمندان
  • پیشگیری از زوال عقل با ورزش
  • روش های پیشگیری از سرطان میان افراد میانسال
  • اصول مهم در تغذیه سالخوردگان
  • مفیدترین پیشنهادات جالب برای سالمندان
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است