jamnewsimage20140283

 

 

 

دریافت برخی عناصر برای بدن ما حیاتی و ضروری است و در انواع واکنش های بدنمان تاثیر میگذارد ید, آهن,  کلسیم,منیزیم از جمله عناصر مهم برای بدنمان می باشند و برای درمان بسیاری از مشکلات بدن موثر و مفید می باشند کاهش بهره هوشی و قدرت یادگیری کودکان، ناهنجاریهای مادرزادی, خستگی, ناتوانی تمرکز, کم اشتهایی,شکنندگی استخوان ها و استرس و اضطراب از جمله پیامدهای کم شدن این عناصر در بدن به شمار می روند .

ید:

ید ماده مغذی ضروری برای فعالیت غده تیروئید و ماده اصلی در ساختمان هورمونهای تیروئیدی است که تنظیم متابولیسم بدن را به عهده دارد، نیاز به ید در دوران رشد یعنی کودکی، سنین مدرسه و بلوغ حیاتی است. کمبود ید در دوران جنینی موجب ناهنجاریهای مادرزادی، مانند کر و لالی، عقب ماندگی رشد مغزی و جسمی می شود .

حتی کمبود ید خفیف می تواند موجب کاهش بهره هوشی و قدرت یادگیری کودکان بشود. در اغلب کشورهای جهان برای پیشگیری از کمبود ید نمک ها را، با افزودن ید غنی کرده اند. بهترین راه پیشگیری از کمبود ید، مصرف نمک یددار است.

 

 

14325588743

 

  •        آهن :آهن موردنیاز در سنین مدرسه بستگی به سرعت رشد، ذخائر آهن بدن و قابلیت جذب آن از منابع غذایی دارد. نیاز به آهن در دوران رشد، افزایش می یابد . آهن مورد نیاز روزانه در یک کودک 10 ساله برای تامین ذخایر بدن به اندازه نیاز یک مرد بالغ است. بهترین نوع آهن قابل جذب در مواد حیوانی مثل گوشت، مرغ و جگر وجود دارد. در صورتی که منبع عمده آهن دریافتی روزانه غذاهای گیاهی مانند حبوبات ، غلات، سبزیجات و زرده تخم مرغ باشد باید به دریافت کافی ویتامین C که جذب آهن را افزایش می دهد توجه شود .انواع میوه های تازه بخصوص مرکبات حاوی ویتامین C هستند ومصرف سالاد شامل گوجه فرنگی، فلفل سبز دلمه ای، کلم و گلم کلم همراه با غذا و مصرف میوه یا آب میوه پس از غذا جذب آهن غذای کودکان را افزایش می دهد .

    کمبود آن باعث ضعف، خستگی، ناتوانی تمرکز، کم اشتهایی، رنگ پریدگی و تیرگی دور چشم ها میشود .

662428_887

 

 

 

    کلسیم :

کلسیم نه تنها برای استحکام دندانها و استخوانها بلکه برای رشد استخوانهای جدید ضروری است . دریافت کافی کلسیم از برنامه غذایی روزانه در سنین مدرسه و بلوغ برای حفظ تراکم طبیعی استخوانها و جلوگیری از پوکی استخوان در بزرگسالی حائز اهمیت است شیر و لبنیات مهمترین منبع تامین کلسیم هستند بنابراین، کودکان و دانش اموزانی که از این گروه به مقدار کافی استفاده نمی کنند در معرض خطرکمبود کلسیم قرار دارند. بویژه اگر همراه با وعده غذایی خود نوشابه های گازدار مصرف می کنند. نوشابه های گازدار حاوی مقادیر زیادی فسفر می باشند که می توانند در جذب کلسیم اختلال ایجاد کنند .

بستنی که با شیر پاستوریزه تهیه شده است منبع خوبی از کلسیم است و مصرف آن در میان وعده بخشی از کلسیم موردنیاز کودکان این سنین را تامین می کند . میان وعده مناسب دیگر برای تامین کلسیم ، نان و پنیر است ( پنیر منبع خوبی از کلسیم است ) که به همراه سبزی ، گوجه فرنگی ، خیار و یا گردو یک میان وعده سالم و مغذی برای دانش آموزان بشمار می رود. what-is-calciumedcoan-ir

 

منیزیم:

مصرف کافی منیزیم می‌تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

جلوگیری از سخت رگی (تصلب شرایین)
جلوگیری از حمله و سکته قلبی
کاهش فشار خون
کاهش چربی زرد( کلسترول) و تری کلیسرید خون
تصحیح بی نظمی‌های ضربان قلب
توقف حمله حاد آسم
کاهش میزان نیاز به انسولین در صورت دیابتی بودن
جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه
درمان بیماری کرون
درمان سر و صدای ناشی از کاهش شنوایی
بهبود بینایی در صورت داشتن آب سیاه
کاهش گرفتگی ماهیچه ، زود پریشی، خستگی، افسردگی و احتباس مایع مرتبط با قاعدگی
جلوگیری از عوارض جدی آبستنی مانند پره اکلامپسی و اکلامپسی
نگهداری و تجدید سطح انرژی طبیعی بدن
بهبود چگونگی خواب
کاهش دل نگرانی و افسردگی
کاهش آزارها و آثارها استرس

کمبود منیزیم باعث اختلال در غده پاراتیرویید، شکنندگی استخوان ها و دندان ها، نقص در سیستم عصبی و انقباضات عضلانی، گرگرفتگی، اضطراب و بی قراری می شود.

 

magnesium-foods-720x480

 

 

ارسال شده در 17 آبان 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • آنچه از افسردگی می دانیم
  • ساز و کارهای غیر هماتولوژیکی مزایای هیپوکسی
  • در باره سندرم X شکننده چقدر اطلاعات دارید؟
  • تاثیرات مختلف مکمل ها و آمینواسیدها بر عضلات ورزشکاران
  • پرهیز از زایمان با روش سزارین
  • نوعی معجون مفید برای بدن
  • از قهوه تا موز برای رفع سردرد
  • رفع اختلالات پوستی در زمستان
  • مصرف زیاد مسکن ها خطرناک است
  • کدام مواد غذایی بیشترین پروتئین را دارند؟
  • ویروس ابولا و بیماری
  • چند جلسه و چه میزان کرایولیپولیزبرای لاغری لازم است؟
  • اشتباهات رایج شما در فضای مجازی
  • عاطفه و محبت در میان افراد جامعه
  • خرافه ها و اعتقادات غلط درباره بارداری
  • محبوبترین ها

  • ضرورت تست قلب در مادران باردار
  • اگر سزارین کرده اید بخوانید
  • علل لکه بینی بین دو دوره قاعدگی
  • نرمال بودن جنین بشرط تغذیه صحیح مادر
  • شانس باردارشدنتان را با طب سوزنی بیشتر کنید
  • نکاتی که باید درباره تفاوت های بارداری اول و دوم بدانید
  • علاقه مندان به زایمان سزارین بخوانند
  • رسیدن وقت زایمان و این هشدارهای مهم
  • خانم های باردار و کم مویی
  • ابتلا به مشکلات روحی پس از زایمان طبیعی
  • آموزش و تشویق مادران برای شیردهی در بارداری
  • با لکه بینی بارداری چقدر آشنا هستید؟
  • مهمترین و رایج ترین سوالات بارداری
  • اهمیت شمارش لگدهای جنین توسط مادر
  • مهمترین مراقبت ها برای تازه مادران
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است