liver-cleanse

برخی موادغذایی که می توانند باعث تنظیم آنزیم های کبدی شوند و در بهبود عملکرد کبد تاثیرگذار باشند را می خواهیم در این مطلب بررسی کنیم از جمله این مواد غذایی می توانیم به غذاهای غنی از بتاکاروتن،سیب، غذاهای غنی از ویتامین‌های B، C و ، E ،غذاهای فیبردار و امگا 3 اشاره کنیم توصیه می کنیم بیتر به کبدتان اهمیت دهید و از طریق تغذیه سالم و سم زدایی ب وسیله خوراکی ها موثر سلامت آن را بهبود ببخشید.

مصرف خوردنی‌های غنی از آنتی‌اکسیدان بهترین راهکار برای حفظ سلامت کبدتان به موازات سلامت عمومی بدن‌تان می‌باشد.

    غذاهای غنی از بتاکاروتن

غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان به پاک‌سازی اثر رادیکال‌های آزاد و مواد مضر در کبد کمک می‌نمایند.

👈سیب

 

زیجاتی نظیر چغندر و هویج حاوی آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئید و بتاکاروتن می‌باشند.

تمام آنتی‌اکسیدان‌ها به پروسه‌ی سم زدایی کبد کمک نموده و از کبد در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند.

جالب است بدانید، بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) موجود در هویج، یک آنتی‌اکسیدان مفید و موثر می‌باشد؛ لذا لازم است که مصرف هویج را در الگوی رژیم غذایی خود بگنجانید.

همچنین سیر نیز مفید است و سلنیوم و گلوتاتیون موجود در سیر دارای عملکردی مشابه با آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند.

74733671842431762124019524618824819012175

 

    غذاهای غنی از ویتامین‌های B، C و E

غذاهای حاوی مقادیر فراوان از ویتامین‌های B، C و E می‌بایست به صورت روزانه برای تقویت سلامت کبد مصرف شوند.

غذاهای غنی از ویتامین C و ویتامین E همانند آنتی‌اکسیدان‌های مذکور بسیار مفید می‌باشند.

مواد با خاصیت آنتی‌اکسیدانی به کاهش تخریب ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌نمایند، بنابراین برای تقویت و پاک‌سازی کبد مفیدند.

غذاهای غنی از ویتامین ب عملکرد کبد را تقویت و به کاهش احتقان کبدی کمک می‌کنند.

ویتامین ب 12 نیز به متابولیسم چربی‌ها و بهبود عملکرد کبد کمک می‌نماید.

👈توصیه می‌شود از مصرف بی رویه نوشیدنی‌های غنی از کافئین (به ویژه قهوه و مانند آن) اجتناب کنید و به جای آن‌ها از نوشیدنی‌های سالم و مفیدتری مثل چای سبز استفاده کنید.

بسیاری از غذاها (برای مثال: بروکلی، تخم مرغ، اسفناج، برنج قهوه‌ای، غلات و غیره) حاوی ویتامین ب می‌باشند.

626772_673

  •     بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات نیز حاوی ویتامین ث می‌باشند از جمله: گوجه‌فرنگی، توت فرنگی، بروکلی، فلفل، مرکبات و غیره

vitamin-c-rich-food

  •     سبوس گندم منبع خوبی از ویتامین E و سلنیوم می‌باشد. بادام، آووکادو، گردو، غلات غنی شده، تخم آفتابگردان، کره بادام زمینی، سبزیجات روغنی نیز از منابع خوب ویتامین E می‌باشند.

aaeaaqaaaaaaaazgaaaajdq3zwjhyjazlti0nzgtngy3oc04nmuwltk1mzzjzjljodnlma

 

    غذاهای فیبردار

غذاهای فیبر دار برای تقویت عملکرد کبدتان ضروری هستند. استفاده از غذاهای فیبردار نظیر نان‌های دارای غله کامل، برنج و دیگر محصولاتی که حاوی غلات کامل باشند؛ مطمئناً پروسه هضم را تقویت می‌نمایند. میوه‌ها و سبزیجات نیز از محتوای فیبر بالایی برخوردار می‌باشند.

    امگا3

مصرف غذاهای غنی از امگا 3 نیز برای سلامت کبد مهم است. غذاهای مرسوم غنی از امگا 3 عبارتند از: ماهی‌ها (از جمله : ساردین، سالمون، قزل آلا و…)، مغزها و روغن‌هایی گیاهی (شامل: کانولا، سویا، دانه کتان و کنجد).

omega-12

 

❗️اطمینان حاصل کنید که از مصرف غذاهای پرچرب و پرکلسترول اجتناب می‌کنید، و اقلام غذایی سالم و روغن‌های غیر اشباع چند زنجیره‌ای مفید برای بدن را مصرف می‌نمایید. تغذیه سالم به حفظ سلامت و عملکرد مطلوب کبدتان کمک شایانی می‌کند.

ارسال شده در 17 آبان 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • رایج ترین سوالات در مورد عارضه های جنسی
  • هشدار به زائران اربعین حسینی در خصوص بیماری های واگیر دار
  • تاثیرات این روش های زیبایی بر پوست و مو
  • طبیعی ترین مقدار ریزش مو چقدر است
  • حساسیت دندان پس از ترمیم
  • نحوه ارتباط برقرار کردن با خویشاوندانی که از آنها خوشمان نمی آید
  • تنظیم و کنترل دیابت با ورزش کردن
  • با شیوه های بلند شدن قد آشنا شوید
  • به وسیله آوا درمانی به درمان بیماری های خود بپردازید
  • کارآیی کدام شامپوها بهتر است؟
  • تجويز داروي خارج از فهرست رسمي كشور ممنوع است
  • بهبود اختلالات جنسی و افزایش سلامتی قلب
  • موثر بودن تفکر مثبت بر ورزش و تناسب اندام
  • هورمون ها چه تاثیری بر اضافه وزن دارند(قسمت اول)
  • سلول های بافت استخوانی
  • محبوبترین ها

  • جبران اضافه وزن با این توصیه ها
  • طبقه بندی دستگاه استخوانی (اسکلتی)
  • اقامت در مناطق پست و تمرین در ارتفاع
  • رفع التهاب کلیه با این مواد خوراکی
  • با اندام های اضافی بدنتان آشنا شوید
  • اضافه وزن و راه و روش برطرف کردن آن ها
  • اثرات رفتن به مناطق مرتفع و کوهنوردی بر روی بدن
  • علائم بروز اضافه وزن احتمالی
  • چند چیزی که گوش هایتان سعی می کنند بیان کنند
  • اضافه وزن و پیاده روی
  • کارایی و فواید اقامت در ارتفاع، تمرین در ارتفاع
  • مدل هماتولوژیکی محرک هیپوکسی
  • ورزش راهی برای برطرف کردن دردهای عضلانی
  • رژیم غذایی مناسب بر اساس آناتومی بدنتان
  • ساز و کارهای غیر هماتولوژیکی مزایای هیپوکسی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است