pure_water1

مراقب باشید در نوشیدن آب زیاده روی نکنید با مصرف زیاد از حد آب باعث آسیب به سلامتی تان خواهید شد احتباس آب در بدن و بر هم خوردن تعادل الکترولیت‌ها از پیامدهای زیاده روی شما در نوشیدن آب به شمار می روند آب زیاد نوشیدن هم گاهی اوقات به ضرر سلامتی تان تمام خواهد شد در این باره تحقیقات مختلفی صورت گرفته است که به بررسی هریک خواهیم پرداخت.

نوشیدن آب، بیش از نیاز طبیعی و واقعی بدن، عوارض زیاد و آزاردهنده‌ای چون ضعف و سستی اعصاب، معده و کبد، بدرنگی پوست رخ و بدن، کاهش حافظه و کندذهنی، آبریزش‌های مرضی و نزله‌ها، ورم دست‌ها و پاها و زیر چشم‌ها و گاهی مشکلات کبدی پیچیده را به همراه می‌آورد.

 

،از زمانی که بحث‌های مرتبط با سلامت عمومی و فردی شروع شده است، آب نیز به پای ثابت آن تبدیل شده است.برای دهه‌ها پزشکان اصرار داشتند که انسان باید در طول روز ۸ لیوان آب بخورد و حتی زن یکی از رؤسای جمهوری آمریکا نیز درباره آب کمپینی راه انداخته بود. با این حال پروفسور آرون کارول از دانشگاه ایندیانا سال گذشته نوشته بود که هیچ دلیل علمی وجود ندارد که ثابت کند نوشیدن آب بیشتر می‌تواند به سلامت انسان کمک کند.

اما یک تحقیق جدید دیگر یک فایده بسیار بزرگ نوشیدن آب را ثابت کرده است. این تحقیق ادعا کرده است که نوشیدن آب می‌تواند وزن شما را کاهش دهد. تحقیق مذکور که در مجله رژیم‌های انسان منتشر شده مدعی شده است که نوشیدن آب فراوان با خوردن کالری کمتر و هم چنین مصرف شکر و نمک و کلسترول کمتر مرتبط است.

در این تحقیق ۱۸۳۱۱ نفر مورد بررسی قرار گرفته‌اند که به دوگروه با رژیم غذایی متفاوت تقسیم شده و بین ۳ تا ۱۰ روز مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.  پاسخ‌های شرکت‌کنندگان نشان می‌دهد که مصرف یک تا سه لیوان آب بیشتر در برخی از شرکت کنندگان باعث شده که بین ۶۹ تا ۲۰۶ کالری کمتر مصرف کنند. اگر چه این رقم کم به نظر می‌رسد اما ۲۰۶ کالری در روز می‌تواند یک پوند وزن را در ۱۷ روز کاهش دهد.

همچنین مصرف شکر در این افراد نیز بین ۶ تا ۱۸ گرم کاهش پیدا کرده است و سدیم نیز بین ۷۸ تا ۲۳۵ میلی گرم کاهش داشته است. مصرف کلسترول این افراد نیز بین۷ تا ۲۱گرم کاهش داشته است.

با این حال بسیاری از متخصصان رژیم آب درمانی را کاری نادرست می‌دانند و معتقدند این رژیم می‌تواند بر سلامت انسان تأثیر بگذارد. دکتر برلیانت بزرگمهر، مشاور تغذیه در پاسخ به این سؤال فارس که آیا شما رژیم‌های آب درمانی را که فرد طی چند روز فقط آب مصرف کند، تأیید می‌کنید؟ گفته بود: «خیر این رژیم بسیار خطرناک است. درست است که آب برای بدن بسیار مفید است اما به هیچ وجه نمی‌تواند جایگزین غذا شود.

وی مصرف زیاد آب بدون خوردن مواد غذایی را موجب بر هم خوردن تعادل الکترولیت‌ها عنوان کرد و گفت: مصرف زیاد آب موجب می‌شود که الکترولیت‌های داخل سلولی به بیرون سلول بیایند و خیز سلولی و ورم سلولی در پی خواهد داشت.

آب داخل سلول بالا رفته و موجب ورم سلول‌ها می‌شود، این مسأله می‌تواند مرگ‌آور باشد و به هیچ وجه توصیه به چنین رژیمی نمی‌شود .در این نوع رژیم مهمتر از سوء تغذیه‌ای که به وجود می‌آید، خیز سلولی و خارج شدن الکترولیت‌ها از سلول‌هاست که می‌تواند در مدت کوتاهی به مرگ انسان بینجامد. این نوع رژیم اگر به مرگ منجر نشود، ضایعات مغزی در پی دارد و روی بینایی افراد تأثیر مستقیم می‌گذارد.

آقای ناصر رضایی پور، متخصص طب سنتی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نوشیدن آب زیاد گفته بود: «بر اساس آموزه‌های طب سنتی ایران، بهتر است افراد در زمان تشنگی، کمی در خوردن آب تأمل کنند و با اطمینان از حقیقی بودن تشنگی خود، آب بنوشند.

آموزه‌هایی موهوم و نامستدل در مقابل آموزه‌های طب سنتی ایران قرار دارد که توصیه می‌کند همه افراد روزانه مقدار زیادی آب بنوشند. بر خلاف این توصیه که نه فقط در ایران بلکه در خیلی از کشورهای جهان شایع شده است، آموزه‌های پزشکی پارسی به بیشتر افراد به جز آنان که مزاج یا معده‌های گرم و خشک دارند، توصیه می‌کند برتشنگی صبرکنند تا هنگامی که مطمئن شوند تشنگی‌شان راستین است و سپس آب بنوشند.

نوشیدن آب، بیش از نیاز طبیعی و واقعی بدن، عوارض زیاد و آزاردهنده‌ای چون ضعف و سستی اعصاب، معده و کبد، بدرنگی پوست رخ و بدن، کاهش حافظه و کندذهنی، آبریزش‌های مرضی و نزله‌ها، ورم دست‌ها و پاها و زیر چشم‌ها و گاهی مشکلات کبدی پیچیده را به همراه می‌آورد.»

منبع: صبح نو

ارسال شده در 21 آبان 1395 توسط دکتر سلام با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • والدین و فرزند پروری و اسباب بازی های کشنده
  • افسردگی علت اصلی زیادی سرطان در ایران است
  • مهمترین و سرنوشت سازترین سوالات
  • تاثیر دمنوشها در تقویت حافظه
  • نیاز انسان و طبقه بندی نیازها
  • بهترین صبحانه برای کودکان چیست ؟
  • زردچوبه و رفع التهابات و درد
  • یاد بگیریم که درست نفس بکشیم
  • عطسه های پشت سر هم بعضی وقتها علائم بیماری اند !
  • افسردگی با نگاه به تصاویر خشن
  • پیشگیری از طلاق با مشاوره
  • عکس های میوه آسرولا
  • از سایت ها و وبلاگ های پزشکی و سلامت حمایت می کنیم
  • مبتلا نشدن به سرطان های تخمدان با فرزند آوری
  • درباره روزه داری این موارد نادرست هستند
  • محبوبترین ها

  • رژیم غذایی مناسب برای سرماخوردگی
  • تفکرات اشتباه غذایی خود را اصلاح کنید
  • زمانیکه موز بجای دارو بکار می رود
  • تاثیر آب گوجه فرنگی بر سلامت انسان
  • بررسی ویژگیهای نان های سبوس دار
  • برای بهبود گردش خون چه بخوریم
  • محصولات ماهواره ای برای درمان لاغری مزمن
  • موادغذایی حاوی فیبر
  • حقایقی مرگبار درباره شکر که باید بدانید
  • ارتباط میان رژیم غذایی با کربوهیدرات زیاد و پروتئین کم با طول عمر
  • تهیه صبحانه با سبزیجات
  • احساس سیر شدن بیشتر با این نوع غذاها
  • انقلاب غذایی
  • بدن هر فرد به طور متوسط به چه میزان کالری در روز نیاز دارد؟
  • غذاهای مناسب و نامناسب از دیدگاه طب سنتی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است