کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
هر آنچه شما می‌خواهید
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو پلاسماجت
دکتر محسن پور حقیقی
دکتر محسن پور حقیقی
متخصص دندان پزشکی ترمیمی و زیبایی
دکتر وفایی
دکتر حمیدرضا وفایی
جراحی پلاستیک و ترمیمی (لیپوماتیک)
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
ایران نوین – رجایی
لاغری با دستگاه یا رژیم
کلینیک ایران نوین
دکتر علیرضا فقیهی
دکتر علیرضا فقیهی
جراحى زيبايى بينى ( رينوپلاستى)
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص گوارش و كبد و آندوسكوپی
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
اختلالات اسيد امينه
کلینیک شارلوت
کلینیک شارلوت
کلیه خدمات پوست،مو و زیبایی
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر فرزاد حسینی
دکتر فرزاد حسینی
لیفت صورت

مراقبت از سالمندان رسیدگی به سالمندان حفاظت از سالمندان تنهایی وافسردگی سالمندان پیشگیری از آلزایمر آلزایمر

 

 

با مصرف برخی خوراکی های مفید می توانید از آلزایمر در امان بمانید مصرف سیب ،گردو و دانه های روغنی ،سالادسبزیجات ،ویتامین ب و آنتی اکسیدان ها در این زمینه کمک زیادی به شما خواهند کرد پیشنهاد ما به سالمندان تغذیه سالم و ورزش و فعالیت بدنی برای مقابله با آلزایمر می باشد بهتر است با توصیه های متخصصین تغذیه در این زمینه آشنا شوید و از مغز و حافظه خود بیشتر مراقبت کنید .

 

دنبال کردن یک رژیم غذایی مناسب می تواند در پیشگیری از آلزایمر مؤثر باشد.

رژیم غذایی شامل روغن زیتون، انواع مغزها (به خصوص گردو و فندق، همچنین مصرف دو وعده ماهی در هفته ) به همراه قرار دادن بعضی از میوه های خاص و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه می تواند تاثیر فوق العاده ای در پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر یا کاهش سرعت پیشرفت آن داشته باشد.

    روزی یک سیب بخورید

عامل اصلی ایجاد آلزایمر، رادیکال های آزاد اکسیدکننده می باشند که با افزایش سن بیشتر تولید می شوند. در سیب ماده آنتی اکسیدانی به نام «کورستین» وجود دارد که بیشترین مقدار آن در پوستش نهفته است. سیب قرمز در مقایسه با سیب زرد و سبز آنتی اکسیدان بیشتری دارد.

مراقبت از سالمندان رسیدگی به سالمندان حفاظت از سالمندان تنهایی وافسردگی سالمندان پیشگیری از آلزایمر آلزایمر

    گردو و مغزهای مقوی

گردو را به نام «غذای مغز» نیز می شناسند و این فقط به خاطر شباهت آن به مغز نیست، بلکه به خاطر وجود امگا۳ فراوان آن است. آنتی اکسیدان گردو در بین آجیل ها از همه بیشتر است. پس مصرف گردو نیز می تواند از آلزایمر پیشگیری کند. البته سایر مغزهای موجود در خشکبار هم که حاوی امگا۳ می باشند برای پیشگیری از بیماری آلزایمر مفید می باشند، مانند بادام، در پوست بادام ویتامین E وجود دارد. این ویتامین، یکی از انواع آنتی اکسیدان ها است.

 

مراقبت از سالمندان رسیدگی به سالمندان حفاظت از سالمندان تنهایی وافسردگی سالمندان پیشگیری از آلزایمر آلزایمر

سالاد همراه با روغن زیتون فراموش نشود

روغن زیتون از بروز فراموشی و آلزایمر در اشخاص مسن جلوگیری می کند، ولی مکانیسم عمل آن ناشناخته است. به نظر می رسد اسیدهای چرب غیراشباع موجود در روغن زیتون می تواند سبب حفظ ساختار غشای سلول های مغزی شوند.

البته فایده زیتون تنها برای پیشگیری نیست، تحقیقات نشان داده کسانی که در سالاد از روغن زیتون استفاده کردند، ۳۰ تا ۴۰درصد در نشانه ها و علائم بیماری آلزایمر آنها بهبودی ملاحظه شد.

 

مراقبت از سالمندان رسیدگی به سالمندان حفاظت از سالمندان تنهایی وافسردگی سالمندان پیشگیری از آلزایمر آلزایمر

ویتامین‌های گروه B

سطح بالای هموسیستئین در خون با خطر زوال عقل در ارتباط است. تحقیقات نشان داده‌اند که افزایش مصرف فولات و ویتامین‌های B6 و B12، با از بین بردن هموسیستئین در ارتباط می‌باشد که می‌تواند از بروز آلزایمر پیشگیری کند.

مراقبت از سالمندان رسیدگی به سالمندان حفاظت از سالمندان تنهایی وافسردگی سالمندان پیشگیری از آلزایمر آلزایمر

رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل انواع میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، ماهی، روغن زیتون، بعضی فرآورده‌های لبنی، و گوشت و مرغ آن هم به میزان کم می‌باشد. اگرچه مطالعات بیشتری نیاز است، اما نتایج  مطالعات روی این رژیم ، بیانگر کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و کاهش مرگ ‌ومیر این بیماران بوده است. بسیاری از محققان بر این باور می باشند که اشخاص باید شیوه مناسب و سالمی را برای زندگی خود اتخاذ کنند، به این ترتیب که به طور مثالً غذاهای حاوی اسیدهای چرب اشباع‌شده را بسیار کاهش دهند و بیشتر از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های گروه B استفاده نمایند

مراقبت از سالمندان رسیدگی به سالمندان حفاظت از سالمندان تنهایی وافسردگی سالمندان پیشگیری از آلزایمر آلزایمر

آنتی‌اکسیدان‌ها

رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری می باشند که سبب پیری زودرس می‌شوند و سلول‌های بدن را از بین می‌برند. برای کاهش تماس با رادیکال‌های آزاد، کمتر در برابر آلاینده‌های زیست‌محیطی قرار بگیرید و سیگار نکشید. به هر حال، رادیکال‌های آزاد محصول سوخت و ساز بدن می باشند، اتفاقی که در هر دقیقه از روز رخ می‌دهد. از آنجایی که از بین بردن رادیکال‌های آزاد به طور کامل غیرممکن است، مصرف غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، مثل ویتامین E، ویتامین C، بتاکاروتن و فلاوونوییدها، می‌تواند کمک کند.غذاهایی که دارای آنتی‌اکسیدان‌های بسیاری می باشند، عبارتند از توت‌ها، سبزیجات با برگ سبز تیره و سبزیجات نارنجی رنگ، آجیل‌ها و لوبیاها.

مراقبت از سالمندان رسیدگی به سالمندان حفاظت از سالمندان تنهایی وافسردگی سالمندان پیشگیری از آلزایمر آلزایمر

سبزیجات سبز

مصرف کم سبزیجات سبز رنگ سبب افت اسید فولیک خون و بروز لخته های خونی در مویرگ های مغز و آسیب به بافت مغز می گردد که فراموشی را در پی دارد.

شکلات

مصرف روزانه دوز مشخصی از شکلات به بهبود ففعالیت مغز کمک می‌کند و در پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل مؤثر است.

خوردن روزانه کاکائو در بهبود ناتوانی‌های خفیف ذهنی موثر است. این قبیل ناتوانی‌های خفیف ادراکی اگر به موقع تحت درمان و پیشگیری قرار نگیرند به ضعف حافظه و در نهایت آلزایمر و زوال عقل در دوران سالمندی منتهی می‌شوند. نوعی ماده شیمیایی موسوم به فلاواندل‌ها در کاکائو به ویژه شکلات تلخ در پیشگیری از اختلال مشاعر و ضعف حافظه بسیار موثر است.

مراقبت از سالمندان رسیدگی به سالمندان حفاظت از سالمندان تنهایی وافسردگی سالمندان پیشگیری از آلزایمر آلزایمر

لسیتین مغز را تامین کنید

سازمان بهداشت جهانی (WHO) سویا را «سلطان لسیتین» معرفی کرده است. زیرا کیفیت لسیتین گرفته شده از سویا از سایر ترکیبات بهتر و بالاتر می باشد.

مغز برای انجام فعالیت های طبیعی خود به استیل کولین نیاز دارد که منشا آن از لسیتین می باشد. ولی باید توجه داشت که اگر در دوران جوانی ذخیره کافی از لسیتین برای خود فراهم کرده باشیم، بسیار کمتر از دیگران دچار معضل کاهش حافظه خواهیم شد. پس بیائید از همین حالا به فکر ذخیره سازی و فراهم کردن توشه مغز برای زمان پیری باشیم.

 

مراقبت از سالمندان رسیدگی به سالمندان حفاظت از سالمندان تنهایی وافسردگی سالمندان پیشگیری از آلزایمر آلزایمر

چه چیزهایی را نخوریم؟

البته این رژیم غذایی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر تنها شامل مواد غذایی که باید خورده شوند نمی شود بلکه باید از خوردن غذاهای چرب پرهیز کرد. استفاده نکردن از بعضی مواد غذایی مانند اسیدهای چرب اشباع شده درگوشت قرمز و کره می تواند به طور جدی و موثر برای مقابله با آلزایمر مفید باشد.

مراقبت از سالمندان رسیدگی به سالمندان حفاظت از سالمندان تنهایی وافسردگی سالمندان پیشگیری از آلزایمر آلزایمر

5 1000
ارسال شده در 18 آبان 1395 توسط با موضوع تغذیه

ارکید
دندانپزشکی دکترسلام
تلگرام دکتر سلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
x