stop-smoking

سوال کاربر: چگونه سیگار کشیدن را ترک نمائیم

پاسخ پزشک: ۱۳ روش برای ترک سیگار:
۱- دلیل ترک سیگار خود را بدانید.
برای ترک سیگار، باید دارای انگیزه قوی باشید. ممکن است شما بخواهید خانواده خود را از دود سیگار محافظت کنید.
ممکن است به خاطر سرطان سینه از سیگار کشیدن پرهیز کنید، و یا حتی ممکن است برای این‌که جوان‌تر به نظر برسید، سیگار را ترک کنید.
بهترین دلیل را انتخاب کنید و به خاطر دلیل خود با سیگار کشیدن مبارزه کنید و بدانید که شما موفق‌ترین فرد در ترک سیگار هستید.
۲- شکست نخورید.
۹۵ درصد افراد سیگاری خواهان ترک سیگار، بدون درمان و یا مدیتیشن شکست می‌خورند. دلیل این امر این است که نیکوتین موجود در سیگار یک ماده اعتیادآور است. به طور کلی، مغز عادت کرده که هر روز مقداری نیکوتین را وارد بدن کند. در اثر فقدان نیکوتین، علائم کمبود آن ظاهر می‌شود.
۳- ماده جایگزین برای نیکوتین پیدا کنید.
هنگامی که تصمیم به ترک سیگار می‌گیرید، بدن به کمبود نیکوتین پاسخ می‌دهد. علائم کمبود نیکوتین شامل افسردگی، زودرنجی، ناامیدی و بی قراری می‌باشد. ماده جایگزین نیکوتین، این علائم را کاهش می‌دهد.
تحقیقات نشان می‌دهد که آدامس و قرص‌های دارای نیکوتین می‌توانند شانس ترک سیگار را تا دو برابر افزایش دهند.
۴- قرص‌های نیکوتین‌دار را بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.
قرص‌هایی وجود دارند که با تاثیر موادشیمیایی بر مغز، به کاهش سیگارکشیدن کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین باعث کاهش رضایتمندی از سیگار کشیدن می‌شوند.
دیگر داروها، ممکن است به کاهش علائم ناشی از ترک سیگار کمک کنند. ولی تمامی این داروها را باید تحت‌نظر پزشک مصرف کنید، نه به طور خودسرانه.
۵- به تنهایی ترک نکنید.
به دوستان، اقوام و همکاران خود بگویید که می‌خواهید سیگار را ترک کنید. دلگرمی و تشویق اطرافیان برای ترک سیگار مهم است.
ممکن است نیاز داشته باشید که به یک گروه ترک‌کنندگان سیگار بپیوندید و یا با روانشناس صحبت کنید.
رفتار درمانی یکی از بهترین درمان‌ها برای ترک سیگار می‌باشد.
شما می‌توانید برای ترک موفقیت‌آمیز سیگار، رفتاردرمانی و مواد جایگزین نیکوتین و روش های آرامش دهنده را با هم به کار برید.
۶- استرس خود را کنترل کنید.
یکی از دلایلی که افراد به سمت سیگار می‌روند، این است که نیکوتین آن‌ها را آرام می‌کند.
هنگامی‌که سیگار را ترک کردید، باید یک راه برای مقابله با استرس بیابید. استفاده از ماساژ و روش‌های آرامش دهنده مثل یوگا می‌تواند در این مورد کمک کنند.
بهتر است در چند هفته‌ی اول ترک سیگار، از موقعیت‌های استرس‌زا دوری کنید
۷- از مصرف الکل و مواد تحریک کننده برای کشیدن سیگار دوری کنید.
برخی فعالیت‌ها ممکن است شما را برای کشیدن سیگار تشویق کند. الکل یکی از مهم‌ترین آنها می‌باشد.
اگر با نوشیدن قهوه، تمایل به سیکار کشیدن پیدا می‌کنید، برای هفته‌های اول فقط مقداری چای بنوشید.
اگر بعد از غذاخوردن تمایل به سیگار کشیدن پیدا می‌کنید، حتما یک کار دیگری بعد از غذا انجام دهید؛ مثلا دندان‌هایتان را مسواک بزنید و یا آدامس بجوید.
۸- خانه را تمیز کنید.
بعد از کشیدن آخرین سیگار، بعد از آن تمام کبریت‌ها، فندک‌ها و جاسیگاری‌ها را دور بیاندازید.
تمام لباس‌ها، فرش‌ها و اثاثیه منزل را که بوی سیگار گرفته‌اند، بشویید. از تهویه هوا در منزل استفاده کنید تا از شر بوی بد سیگار خلاص شوید.
در کل هر چیزی را که باعث می‌شود یاد سیگار کشیدن بیفتید، از خودتان دور کنید.
۹- سعی و تلاش کنید.
بسیاری از افراد سیگاری، چندین بار سعی می‌کنند تا سیگار را ترک کنند و بالاخره موفق می‌شوند.
احساسات و شرایط ترک سیگار را باید خود فرد بررسی کند. باید خود فرد به خودش قول دهد که سیگار را ترک کند و پایبند قولی که داده، بماند.
هرکس را می‌توان بر اساس قولش سنجید. پس، شمایی که درصدد ترک سیگار هستید به خودتان قول دهید تا مردم به قول شما اعتماد کنند و در زندگی اجتماعی و خانوادگی خود موفق باشید.
۱۰- راه بروید.
فعالیت ورزشی به کاهش اعتیاد به نیکوتین و کاهش علائم ترک آن کمک می‌کند.
هنگامیکه می‌خواهید به سمت سیگار بروید، ورزش کنید. حتی ورزش‌های ملایم (از قبیل پیاده روی) نیز کمک کننده می‌باشند.
کالری زیادی که در اثر ورزش کردن از دست می‌دهید، جلوی افزایش وزن بعد از ترک سیگار را خواهد گرفت.
۱۱- میوه و سبزی بخورید.
در طول ترک سیگار، رژیم لاغری نگیرید. سعی کنید بیشتر، میوه‌ها و سبزیجات و محصولات لبنی کم‌چرب را مصرف کنید. تحقیقات نشان داده است که مصرف کردن این غذاها باعت عدم تمایل به کشیدن سیگار می‌شوند.
۱۲- برای سلامتی، سیگار را ترک کنید.
ترک کردن سیگار باعث می‌شود که در عرض ۲۰ دقیقه، فشار خونتان پایین بیاید و سرعت ضربان قلبتان آرام‌تر شود.
در عرض یک روز، مقدار مونوکسید کربن خون به مقدار طبیعی خود برمی گردد.
در عرض ۲ هفته تا ۳ ماه، خطر حمله قلبی کم می‌شود و عملکرد ریه‌ها بهتر می‌شود.
فواید درازمدت ترک سیگار عبارت است از: کاهش بیماری‌های عروق کرونر قلب، سکته مغزی، سرطان ریه و سرطان‌های دیگر.
۱۳- ترک سیگار پاداش دارد.
ترک سیگار علاوه بر مزایای فوق العاده برای سلامتی بدن، پول شما را به هدر نمی‌دهد و می‌توانید پول خود را ذخیره کنید.

  • سوال از شما پاسخ از ما. تنها کافیست در بخش نظرات هر مطلب، مشکلتان را با ما در میان بگذارید تا دکتر سلام مشکل شما را حل کند.

ارسال شده در 18 آبان 1395 توسط خانم انیسی با موضوع پرسش و پاسخ

پیشنهاد سردبیر

  • تصویر پروفایل و روحیات فردی
  • داروی ایدز محققان ایرانی بدن را مقاوم می سازد؛ درمان نمی کند
  • کرم کدوی 2 و نیم متری دیده بودید؟
  • انواع دمنوش های گیاهی مخصوص فصل بهار
  • تصاویر سه راهی آنژیوکت
  • دود سیگار در چشم مبتلایان به HIV
  • ساندویچ جیب دار ( آموزش تصویری)
  • لوازم آرایشی عامل تشدید جوش های صورت
  • درباره سفیدی دندان با پوست موز چقدر اطلاعات دارید؟
  • مواد غذایی مناسب برای صبحانه
  • آمار سکته مغزی در پایتخت فجیع است
  • غذاهایی که خطر مرگ را کاهش می دهند
  • هرگز این سخنان را به روی همسرتان نیاورید
  • از هولتر ۲۴ ساعته قلب چه می دانید؟
  • 11 متخصص طبیعی بینایی برای جلوگیری از آسیب به چشمان شما
  • محبوبترین ها

  • چه کسانی مستعد ابتلا به رتینوپاتی می باشند؟
  • اگر دچار پرش پلک شده اید بخوانید
  • پاتوفیزیولوژی در ارتباط با بیماری کاتاراکت
  • نکاتی برای بهبود بینایی چشم به 20/20
  • بارداری و لزوم معاینه چشم
  • اختلالات عروقی شبکیه
  • همه انواع رنگ چشم و بیماری های آنان
  • بیماری های چشمی با فعالیت ورزشی چه ارتباطی دارد؟
  • تمرینی ساده و موثر در تقویت بینایی
  • آب مروارید و درمان های مهم برای آن
  • نکات مهم پس از عمل افتادگی پلک
  • مواد غذایی که برای سلامتی چشم ها مفید است
  • مراقبت های اصولی از چشم
  • کنترل و تنظیم فشار چشم
  • انجام لیزیک و لازک چشم با چه شرایطی انجام می شود
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است