منابع اومگا3 رژیم غذایی تغذیه‌ سالم تغذیه اومگا3

تا کنون مزیت های زیادی در مورد اسید های چرب امگا 3 شنیده اید اما آیا غذاهایی را که مملو از این ماده باشند میشناسید؟ برای شناسایی آنها حتما مقاله را تا انتها بخوانید.


تا کنون مزیت های زیادی در مورد اسید های چرب امگا 3 شنیده اید اما آیا غذاهایی را که مملو از این ماده باشند میشناسید؟ برای شناسایی آنها حتما مقاله را تا انتها بخوانید.

ماهی قزل آلا:

اسیدهای چرب امگا 3 که دو منبع مهم آن EPA وDHA هستند، در درجه ی اول در بعضی ماهی ها وجود دارند و ALA (آلفالینولینک اسید) یکی دیگر از اسیدهای چرب و در منابع گیاهی مانند آجیل و دانه ها می باشد.

حقیقتی در مورد امگا 3:

نحوه ی کمک آن ها به سلامت شما این گونه است که باعث کاهش چربی خون (تری گلیسیرید) در نتیجه کاهش بیماری های قلبی می شود.

آرتریت روماتوئید:

مکمل های روغن ماهی (EPA وDHA) می تواند درد مفاصل را از بین ببرد و اثر بخشی ضد التهابی داشته باشد.

افسردگی:

محققان دریافتند که غذاهایی با سطح بالای امگا 3 می توانند باعث کم شدن افسردگی و اختلالات دو قطبی شوند.

رشد کودکان:

DHA موجود در امگا 3 برای توسعه ی بصری و عصبی نوزادان مهم است.

آسم:

رژیم سرشار از امگا 3 التهاب را کاهش می دهد و باعث بهبود عملکرد ریه و کاهش نیاز فرد به دارو می شود و در نتیجه کلیدی برای درمان و کنترل این بیماری است.

بیش فعالی:

مطالعات نشان می دهد روغن ماهی می تواند نشانه های بیش فعالی ADHD را کاهش دهد و باعث بهبود تمرکز، مهارت های ذهنی، به خاطر سپردن و یادگیری شود.

آلزایمر و زوال عقل:

امگا 3 می تواند به محافظت از عقل وجلوگیری از مبتلا شدن به بیماری آلزایمر کمک کند. سعی کنید در وهله ی اول به جای مکمل ها از مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 استفاده کنید و حداقل 2 تا 3 بار در هفته از این مواد در برنامه ی غذایی خود بگنجانید.

موادی که حاوی امگا 3 هستند، شامل ماهی آبی، شاه ماهی، قزل آلا، ساردین، خاویار و ماهی تن هستند و باید مراقب باشیم برخی ماهی ها دارای سمومی مانند جیوه هستند که باید مراقب مصرف آن ها باشیم.

زنان باردار باید به طور کلی از خوردن ماهی های جیوه دار اجتناب کنند.

منابع خوب ALA عبارتند از:

گردو، دانه ی کتان و روغن بذر آن و روغن سویا. اما چون این مواد دارای کالری بالایی هستند باید در حد اعتدال مصرف شوند.

روغن جلبک می تواند یک گزینه ی خوب برای افرادی باشد که ماهی مصرف نمی کنند.

در مورد مصرف مکمل ها با دکتر خود مشورت کنید و از دوز مناسب دارو استفاده کنید. افرادی که دچاربیماری قلبی هستند توصیه می شود روزانه یک گرم (1000 میلی گرم) از ترکیب EPA و DHA زیر نظر پزشک مصرف کنند.

 

 

در این باره بیشتر بخوانید: اسید های چرب اشباع و نابودی مستقیم قلب

5 1000
ارسال شده در 21 آبان 1395 توسط با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • 25 راز جادویی برای افزایش سوخت و ساز بدن
  • مدت زمان استاندارد برای باردار شدن چقدر است؟
  • معرفی دیفنوکسیلات همراه با نحوه ی مصرف آن
  • مواد غذایی حاوی فولیک اسید، ضامن سلامتی جنین
  • دانستنی هایی مهم در رابطه با رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها
  • مراقب بیماریهای انتقالی از زائرین عراق باشید
  • سرطان پروستات و راههای مقابله با آن
  • مواد غذایی فوق العاده مفید دررژیم غذایی تابستان
  • محبوبترین ها

  • بررسی ارزش تغذیه ای آجیل
  • آیا حذف نان و برنج از رژِیم غذایی درست است
  • بشقاب رنگی بخت برنده شما برای کاهش وزن و لاغری
  • با خواص باورنکردنی و معجزه آسای کنجد آشنا شوید
  • 7 غذای عضله ساز برای مردان
  • زیاده روی در خوردن شیر عمر شما را کوتاه می کند
  • چرا با وجود تلاش زیاد، کاهش وزن نداریم؟
  • هرگز روغن را از غذاهایتان حذف نکنید
  • رپورتاژ

  • رفع افتادگی پلک به روش پلاسماجت دکتر خیرخواه
  • درمان افتادگی پلک به روش پلاسما
  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • کلینیک ارتودنسی دکتر گوگانی
  • كلينيك تخصصى دندانپزشکی سعادت آباد
  • الو دکتر

    دندانپزشکی دکترسلام
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما