www.parandco.com

مواد بسیاری هستند که سبب ایجاد اعتیاد در فرد می شوند. این مواد این عمل را با تاثیر بر دستگاه عصبی انجام می دهند. این نوع مواد بر انتقال دهنده های عصبی تاثیر گذاشته و به ندرت جای آنرا در بدن می گیرند و به نوعی سبب اعتیاد فرد می شوند. این نوع وابستگی سبب ایجاد خماری در فرد می شود.
بیشتر افراد در اینگونه مواقع دوست دارند پیتزای سرد و یا ساندویچ گوشت بخورند. دست نگه دارید ، برخی از غذاها می‌توانند به درمان خماری کمک کنند. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم.

بهترین و موثرترین کار برای درمان خماری نوشیدن مایعات و مواد مغذی است

اجازه دهید نگاهی به جنبه‌ی علمی ماجرا بیندازیم. نشانه‌های معمول خماری مانند حالت تهوع ، حساسیت به نور، سردرد، درد ماهیچه‌ها، اسهال و کاهش مهارت‌های ذهنی همگی به خاطر تغییر در شیمی بدن ایجاد می‌شوند. این تغییرات نیز شامل تغییر در هورمون‌ها، واکنش‌های شیمیایی در داخل بدن و مواد سمی موجود در الکل است. علم و دانش خماری و راه‌های پیشگیری از آن زیاد مورد مطالعه قرار نگرفته است. به همین خاطر نیز مردم از درمان‌هایی استفاده می‌کنند که توسط خودشان اختراع شده است.

اگرچه یک غذا و یا وعده‌ی غذایی نمی‌تواند به درمان خماری کمک کند اما برخی از غذاها بسیار بهتر از سایرین بوده و می‌تواند حال افراد را بهتر کند. زمانی که صبح از خواب بیدار می‌شوید و احساس می‌کنید سرتان بسیار سنگین شده است بهترین و موثرترین کار نوشیدن مایعات و مواد مغذی همچون فروکتوز، ویتامین‌ها، آمینو اسید‌ها و مواد معدنی است که به شکسته شدن مواد سمی کمک می‌کند و می تواند واکنش منفی بدن به مواد شیمیایی موجود در مشروبات الکلی را کاهش دهد.
نوشیدنی‌هایی که می‌تواند مفید باشد:
آب:
این اکسیر حیات‌بخش باید به هنگام بیدار شدن شما از خواب اولین اولویت را برای نوشیدن داشته باشد. الکل ادرار آور است و این بدان معناست که بعد از نوشیدن الکل آب زیادی از بدن شما دفع خواهد شد. زمانی که آبی در بدن باقی نماند، بدن آب مورد نیاز خود را از هر منبعی تامین می‌کند و این منبع می‌تواند مغز شما باشد. همین امر موجب بروز سردرد‌های شدید خواهد شد. نوشیدن آب کافی قبل از رفتن به رختخواب می‌تواند از بروز سردردهای سنگین جلوگیری کند.
نوشیدنی‌های ورزشی، آب نارگیل و یا پدیالیت:
نوشیدنی‌های ورزشی شکردار می تواند بعد از ورزش برای بدن مضر باشد اما در مورد خماری ناشی از الکل می‌توان از آن استفاده کرد. همچنین شما می‌توانید از آب نارگیل که دارای ۵ الکترولیت موجود در خون بدن نیز هست، استفاده کنید. درنهایت استفاده از پدیالیت نیز توصیه می‌شود. پدیالیت برای درمان کودکانی استفاده می‌شود که در اثر اسهال زیاد، آب بدن خود را از دست داده اند. این ماده قادر است سدیم و پتاسیم بیشتری برای بدن فراهم کند و کالری از دست رفته‌ی آن را باز گرداند.
چای زنجبیل و یا چای نعناع:
اگر به دنبال دم کرده‌ی آرامش بخش هستید، می‌توانید از دم کرده‌ی نعناع ویا زنجبیل استفاده کنید. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که چای زنجبیل ممکن است حالت تهوع و بیماری حرکتی را کاهش دهد. چای نعناع ( درمان رایج برای بیماری‌های صبح در خانم‌های باردار) نیز ممکن است درد شکم را تسکین بخشد و حالت تهوع را کاهش دهد.

آب میوه:
نوشیدن آب سیب و یا قره قاط می‌تواند به فرآیند بازیابی بدن کمک فراوانی بکند. فروکتوز موجود در میوه‌های شیرین انرژی زیادی برای بدن فراهم می‌کند. همچنین این میوه‌ها حاوی ویتامین‌ها و آب زیادی هستند که به تامین آب بدن کمک می‌کند.
آب ترشی:
این درمان می‌تواند کمی عجیب باشد. مایع ترشی حاوی سرکه، نمک و آب است که می‌تواند به تامین آب بدن کمک کند و الکترولیت مورد نیاز بدن را نیز تامین نماید.
قهوه:
اگرچه بیشتر افراد، خماری ناشی از الکل را دوست دارند اما این موضوع می‌تواند سردرد شدیدی به همراه داشته باشد. نوشیدن یک فنجان قهوه، آب بدن را تامین کرده و باعث ایجاد انرژی در بدن می‌شود. همچنین مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که قهوه و داروهای ضدالتهاب مانند آسپرین می‌توانند به کاهش سردرد و حالت سنگینی سر کمک کنند.
غذاهایی که می‌تواند مفید باشد:
تخم مرغ:
این صبحانه‌ی خوشمزه دارای مزایای بسیاری است. تخم مرغ حاوی آمینو اسید‌هایی همچون سیستئین و تورین می‌باشد. تورین عملکرد کبد را تقویت می‌کند و ممکن است از ایجاد بیماری‌های کبدی نیز پیشگیری نماید. سیستئین نیز باعث تجزیه‌ی ماده‌ی شیمیایی استالدهید می‌شود. استالدهید عامل ایجاد سردرد در انسان است.
موز، خرما و سبزیجاتی با برگ سبز:
این غذاها حاوی پتاسیمی است که برای بدن به عنوان یک الکترولیت مهم محسوب می‌شود. این الکترولیت به خاطر مصرف الکل در بدن کاهش پیدا می‌کند. اگر دوست ندارید صبح زود از سالاد استفاده کنید، می توانید طعم آن را با افزودن کمی ماست بهبود ببخشید. استفاده از اسموتی‌های این میوه‌ها نیز می‌تواند مفید و موثر باشد.
سوپ نودل مرغ:
هیچ چیز بهتر از خوردن یک کاسه سوپ نودل مرغ نیست. اگرچه این غذا برای درمان خماری زیاد معمول و متداول نیست اما می‌تواند به تامین سدیم بدن کمک فراوانی بکند. مرغ نیز حاوی سیستئین است که باعث افزایش عملکرد کبد می‌شود.
سوپ میسو:
سوشی معمولا آخرین چیزی است که افراد خمار دوست دارند مصرف کنند. همانند نودل‌های سنتی، سوپ میسو نیز درمان عالی برای تامین آب و افزایش سطح سدیم بدن است. میسوی تخمیر شده می‌تواند به هضم نیز کمک کند.
کراکر و یا نان تست به همراه عسل:
از آنجایی که کراکر می‌تواند مواد نگهدارنده‌ی مختلفی داشته باشد، بهتر است از کراکر هایی استفاده کنید که در منزل تهیه شده است. کراکر و نان تست سبوس دار، جزو بهترین کربوهیدارت‌هایی هستند که سطح قند خون را بدون ایجاد شکم درد افزایش می‌دهند. افزودن کمی عسل به نان تست می تواند سطح انرژی بدن را نیز افزایش دهد. فقط به باید داشته باشید که در طول روز بهتر است از پروتئین نیز استفاده کنید.
جوی دوسر:
این غذای فوق العاده را می‌توانید به عنوان یک صبحانه مصرف کنید. یک کاسه‌ی داغ از جوی دوسر حاوی مواد مغذی ضروری همچون ویتامین B ، کلسیم، منیزیم و آهن است.همچنین جو می‌تواند به خنثی سازی سطح اسید بدن کمک کند و سطح قند خون را افزایش دهد و انرژی مورد نیاز بدن را تامین نماید.
غذاها و نوشیدنی‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب کرد:
غذاهای چرب:
برخلاف عقیده‌ی رایج، خوردن غذاهای چرب نمی‌تواند کمکی به شما بکند. خوردن غذاهای پرچرب معمولا برای پیشگیری از خماری می‌تواند موثر باشد اما درمانی برای آن محسوب نمی‌شود. مثلا خوردن یک همبرگر بزرگ قبل از نوشیدن مواد الکلی به عایق بندی معده کمک‌میکندو از جذب الکل جلوگیری می‌نماید.
نوشیدن الکل:
برخی از افراد معتقدند که نوشیدن الکل بعد از بیدار شدن از خواب می‌تواند به درمان خماری کمک کند. اما این موضوع نمی‌تواند درمان موثر و مفیدی برای خماری باشد. اگرچه یک نوشیدنی الکلی در صبح می‌تواند حس شما را بهتر کند اما باعث از دست رفتن آب بیشتری از بدن شده و عوارض و نشانه‌های بدتری خواهد داشت.

آب پرتغال:
مرکبات ترش مانند پرتغال و گریپ فروت می‌تواند معده‌ی شما را تحریک کند و باعث آزار آن گردد. همچنین بهتر است از نوشیدن آب گوجه فرنگی نیز اجتناب کنید زیرا این ماده نیز اسیدی است و ممکن است خماری و اثرات آن را بدتر کند.

منبع: خبر پو

ارسال شده در 21 آبان 1395 توسط آقای جوانبخت با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • تاثیر صبحانه بر سلامت جسمی
  • توصیه ها و توجهات مهم برای حاملگی های سن بالا
  • تنفس از طریق دهان و این آسیب ها
  • نشانه ها و علائم بی اختیاری ادرار
  • حس افسردگی و یکنواختی را با این داروهای خانگی رفع کنید
  • با توصیه های ما در خواب هم وزن کم کنید!
  • با دود سیگار ریسک به دنیا آمدن نوزاد لب شکری زیادتر می شود
  • در بدن ورزشکاران ویتامینها چه نقشی دارند؟
  • ارتباط مزاج افراد با خلق و خوی آنان
  • راه حل هایی برای درمان بی اعتمادی
  • یبوست های حین بارداری را با مصرف این مواد از بین ببرید
  • جبران کمبود آب بدن با این کارها
  • گشایش بزرگترین پژوهشکده مربوط به بیماری های اعصاب
  • مواد غذایی که به ظاهر سالم هستند ولی مضرند
  • منفعت های شوید و کاهو
  • محبوبترین ها

  • زردآلو برای ذهن و حافظه
  • مصرف خرمالو و این دانستنی های مهم
  • کاهش علائم یائسگی با درمان کننده های خانگی
  • خاصیت های بی شمار کرنبری
  • مفیدترین میوه پاک کننده معده
  • با میوه های سبز رنگ اعصابتان را آرام کنید
  • کدو سبز و کلی خواص فوق العاده
  • عکس ها و خواص خیار چنبر یا خیار زه
  • فواید ارزن را بهتر بشناسیم
  • اطلاعاتی در مورد طالبی و خواص آن
  • از مصرف توت فرنگی غافل نشوید
  • هر آنچه باید درباره والک بدانید
  • موز سبز؛ از فواید تا عوارض
  • اطلاعاتی در رابطه با آجیل فندق و عکس هایی از آن
  • فواید گیاه استویا را با هم مرور می کنیم
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است