نارمک/ساختمان پزشکان
دندانپزشکی نارمک
متخصص کامپوزیت زیبایی
کلینیک جوان
کلینیک جوان
پوست، زیبایی و لیزر
دکتر محسن حسن‌زاده
دکتر محسن حسن‌زاده
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک
دندانپزشکی زیبایی دکتر نظری
دندانپزشکی دکتر داوود سید نظری
جراح- دندانپزشک ترمیمی،زیبایی، ایمپلنتولوژیست
دکتر شاهین کریمیان
دکتر شاهین کریمیان
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
کلینیک مدیسا/ ساختمان پزشکان
کلینیک مدیسا
پیکرتراشی
دکتر ابوالفضل صالح‌راد
دکتر ابوالفضل صالح‌راد
متخصص گوش،حلق و بینی
کلینیک دندان پزشکی دکتر مرضیه مظفری/ ساختمان پزشکان
دکتر مرضیه مظفری
دندان پزشک ( ونیر کامپوزیت، لمینیت سرامیکی، روکش های تمام سرامیکی و ...)
دکتر محمد سعیدی
دکتر محمد سعیدی
متخصص بیماریهای پوست ،مو ،زیبایی و لیزر درمانی
کلینیک آلما/ ساختمان پزشکان
کلینیک دندان پزشکی آلما
کلینیک تخصصی دندان پزشکی
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
کلینیک امرو
کلینیک اُمرو
فوق‌تخصص کاشت مو و ابرو
دکتر ترنگ آقا بیگی/ ساختمان پزشکان
دکتر ترنگ آقا بیگی
دندانپزشک
دکتر وحید عارفی ( ساختمان پزشکان)
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری‌های لثه(پریودانتیکس)
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر منوچهر شهسواری
دکتر منوچهر شهسواری
فوق‌تخصص فلوشیپ لیزر
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
کلینیک امرو
کلینیک اُمرو
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و بینی
دکتر محسن حسن‌زاده
دکتر محسن حسن‌زاده
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک
گلدن رویال
گلدن رویال
پوست، لیزر و زیبایی
کلینیک جوان
کلینیک جوان
پوست، زیبایی و لیزر
دکتر شاهین کریمیان
دکتر شاهین کریمیان
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر محمد سعیدی
دکتر محمد سعیدی
متخصص بیماریهای پوست ،مو ،زیبایی و لیزر درمانی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
کلینیک مدیسا/ ساختمان پزشکان
کلینیک مدیسا
پیکرتراشی
نارمک/ساختمان پزشکان
دندانپزشکی نارمک
متخصص کامپوزیت زیبایی
دکتر وحید عارفی ( ساختمان پزشکان)
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری‌های لثه(پریودانتیکس)
کلینیک امرو
کلینیک اُمرو
فوق‌تخصص کاشت مو و ابرو
دندانپزشکی زیبایی دکتر نظری
دندانپزشکی دکتر داوود سید نظری
جراح- دندانپزشک ترمیمی،زیبایی، ایمپلنتولوژیست
دکتر ترنگ آقا بیگی/ ساختمان پزشکان
دکتر ترنگ آقا بیگی
دندانپزشک
دکتر منوچهر شهسواری
دکتر منوچهر شهسواری
فوق‌تخصص فلوشیپ لیزر
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
کلینیک دندان پزشکی دکتر مرضیه مظفری/ ساختمان پزشکان
دکتر مرضیه مظفری
دندان پزشک ( ونیر کامپوزیت، لمینیت سرامیکی، روکش های تمام سرامیکی و ...)
کلینیک ساج
کلینیک ساج
متخصص زنان و زایمان
کلینیک آلما/ ساختمان پزشکان
کلینیک دندان پزشکی آلما
کلینیک تخصصی دندان پزشکی
دکتر ابوالفضل صالح‌راد
دکتر ابوالفضل صالح‌راد
متخصص گوش،حلق و بینی
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو

22

موضوعی که امروزه باعث بروز چاقی در بسیاری از افراد شده است ، اشتهای بیش از اندازه ی آنهاست. خیلی از افراد از این مسئله مطلع اند ، اگر شما نیز به دنبال راهی برای کاهش دادن میزان اشتهای خود می گردید ، با ما همراه باشید.

توانایی یک غذا در جبران گرسنگی و تامین تغذیه در همان زمان به عنوان قدرت سیرکنندگی یک غذا در نظر گرفته می شود. در خصوص تعیین این ویژگی در غذاها مقالات و مطالعات زیادی بر تک تک مواد غذایی انجام گرفته است و بعد مدت ها لیست غذاهایی که واقعاً اشتها را کاهش می دهند تدوین شده است. برخی از مواد غذایی هستند که در کوتاه مدت تأثیر بسیار نیرومندی در کاهش اشتها دارند ولی مصرف طولانی مدت آن ها توصیه نمی شود چرا که ارزش تغذیه ای بالایی ندارند و ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را در حد قابل قبولی تامین نمی کنند. به همین خاطر لازم است فرد بعد از گذشت مدتی دیگر از آن ماده غذایی مصرف نکند یا میزان آن را در رژیم خود کاهش دهد. تغییر در رفتارهای غذایی و جایگزینی عادات قدیمی و غلط با روش های صحیح غذا خوردن و کنترل اشتها تأثیری بسیار مثبت در کاهش و کنترل اشتها خواهد داشت. چرا که همان طور که قبل تر گفتیم علت اضافه وزن در بسیاری از افراد رفتارهای غذایی غلط است.

پس بدون شک با تغییر و اصلاح این رفتارها نه تنها وزن ما افزایش نمی یابد بلکه به کاهش وزن نیز دست خواهیم یافت. در زیر راه های مناسبی را توصیه می کنیم که می تواند برای شما نیز مناسب باشد:

۱. هنگام غذا خوردن در حد متعادل آب بخورید. خوردن آب زیاد به همراه غذا باعث می شود که فکر کنیم به حد زیادی غذا خوردیم و احساس سیری کاذبی به ما می دهد. زیرا آب به سرعت از معده و دستگاه گوارش عبور می کند و این باعث می شود زودتر احساس گرسنگی کرده و متعاقباً باعث پرخوری می گردد.۲. قبل از شروع به غذا خوردن دقیق بدانید که چه مقدار از غذا را قرار است در این وعده میل کنید. با این توجیه که باقی غذا مانده و حیف است تلاش برای خوردن آن نکنید. شما می توانید باقیمانده غذا را برای وعده دیگر نگه دارید و البته از خوردن آن هم لذت ببرید.۳. برای تشخیص اینکه آیا سیر شده اید یا خیر هنگام صرف وعده غذایی، هرازچندگاهی نفس های عمیق بکشید. نفس کشیدن هنگام صرف غذا به مغز این فرمان را می دهد که توجهش به معده جلب و متوجه شود که معده هنوز تمایل به دریافت غذا دارد یا کاملا پر شده است.۴. هنگام صرف غذا به تلویزیون، رادیو یا هر وسیله دیگری توجه نکنید و سعی کنید تمام توجه خود را معطوف غذا و سیری کنید. به یاد داشته باشید که وقتی شما واقعاً سیر می شوید ۱۵ دقیقه بعد پاسخ سیری را از مغز دریافت می کنید. در واقع بهتر است همیشه قبل از کاملا سیر شدن دست از غذا بکشید.۵. از مصرف الکل و مشروبات الکلی اجتناب کنید. زمانی که الکل وارد دستگاه گوارش می شود، بدن برای جذب آن به غذا احتیاج دارد. از این رو فرد احساس گرسنگی می کند و بیشتر از حد معمول و مورد نیاز واقعی بدن غذا می خورد.۶. سعی کنید خود را مشغول و سرگرم فعالیتی کنید. خستگی و بی حوصلگی معمولاً منجر به خوردن زیادی و اشتهای بی دلیل می شود. از این رو داشتن کار و برنامه خاص برای سرگرم کردن خود در تمام مدت روز یک کمک بسیار بزرگ و تأثیرگذار در کاهش اشتها خواهد بود.۷. غذاهایی را بخورید که نیاز به جویدن بیشتری دارد. همچنین غذاهایی که بیشتر در دستگاه گوارش می مانند و دیرتر از معده و روده تخلیه می شوند. جویدن بیشتر غذا از آن طریق موجب کاهش اشتها می شود که: گیرنده هایی در تمام طول دستگاه گوارش و مخصوصاً دیواره های دهان و حلق وجود دارند که با ورود هر ماده خارجی تحریک شده و پیام وجود ماده غذایی را به مغز مخابره می کنند. از این رو مغز پیام هایی به مرکز اشتها مبنی بر وجود غذا در بدن و کم کردن اشتها ارسال می کند و فرد به مرور زمان اشتهایش کمتر می شود. خوردن غذاهایی مانند هویج، گوشت، کرفس و غیره برای این منظور بسیار مفید خواهند بود. لازم به ذکر است که دلیل توصیه به جویدن بیشتر غذا و آرام غذا خوردن نیز همین موضوع می باشد.

۸. برخی مواد غذایی به عنوان غذاهای «منفی کالری» وجود دارند که نه تنها کالری زیادی ندارند بلکه باعث کاهش اشتها نیز می شوند. مصرف این گونه از میوه ها و سبزی های خاص نیز می تواند تأثیر مفیدی در کاهش وزن داشته باشد.برخی از مواد غذایی هستند که مصرف آن ها سوخت و ساز چربی های بدن را سرعت می بخشد. تامین انرژی از چربی های ذخیره شده باعث کاهش اشتهای فرد به دریافت غذا و از این طریق در نهایت باعث کاهش وزن می شود.

ارسال شده در 24 اسفند 1392 توسط با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • جزئیات برگزاری جشنواره بین‌المللی خوارزمی
  • بررسی دلایل مهم فرونشست زمین
  • نکاتی در مورد مکمل کراتین
  • کالری پوره سیب زمینی
  • سلامت اسپرم مردانه در گرو سلامت جسمی آنان
  • برای ثابت نگه داشتن قندخون در حد نرمال، هرچند وقت یکبار غذا بخوریم؟
  • ویتامین های معجزه کننده برای زیبایی پوست
  • آشنایی بهتر و کاملتر با رژیم غذایی فرانسوی
  • محبوبترین ها

  • با بدترین مواد غذایی و رژیم های غذایی آشنا شوید
  • تفکرات اشتباه غذایی خود را اصلاح کنید
  • همه چیز در رابطه با منیزیم و نقش حیاتی آن در بدن
  • راهنمایی های ساده برای تغییر رنگ چشم
  • آیا تا به حال ترکیب چای و سیب را امتحان کردید؟
  • جانشین داروی ناراحتیهای کیسه صفرا
  • ارتباط مستقیم میان کمبود آب و چاقی
  • خوردن این غذا ها باعث بروز حساسیت می شود
  • رپورتاژ

  • صورتی جوان تر و شاداب تر با پزشک حرفه ای و متخصص
  • زیبایی و جوانی پوست را از ما بخواهید
  • محصولات با کیفیت و طبیعی شرکت ایده آرای پیشگام
  • معرفی خدمات دکتر محمود ادیب
  • جراحی های زیبایی و ترمیمی دکتر بهجو
  • دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام) است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی