%d8%b4%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%aa

 

 

در مورد مصرف شکلات چه میزان طلاع دارید برخی باورهای رایج در مورد خوردن شکلات وجوددارد که می خواهیم در این مطلب به درستی یا نادرستی آن ها اشاره کنیم شکلات می تواند عاملی برای تقویت قلب و عروق و مانع افزایش چربی خون شود شکلات تلخ یکی از مفید ترین موادخوراکی برای کاهش وزن به شمار می رود و می تواند در افزایش شادی و نشاط و روحیه شما موثر باشد بد نیست از فایده های مختلف مصرف شکلات بیشتر بدانید .

مردم شکلات را ماده‌ای غنی از کافئین و اسید چرب اشباع می‌دانند و صرف همین علت، آن را مضر تلقی می‌کنند. شکلات می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای همه‌ی افراد باشد. در این مطلب سعی شده تا عقاید و باورهای غلط در مورد شکلات با حقایق مستند و علمی سنجیده شود تا قضاوتی بهتر در مورد این ماده‌ی غذایی دوست داشتنی صورت بگیرد.
  • عقیده: شکلات غنی از کافئین است .
  • حقیقت: اگر چه مصرف شکلات ممکن است فرد را سر حال و با نشاط نشان دهد، اما در حقیقت شکلات حاوی مقدار آنچنان زیادی از کافئین نیست. چهارده انس (هر انس معادل سی گرم) شکلات یا هشت انس شیر کاکائو فقط حاوی شش میلی گرم کافئین است که این میزان با یک فنجان قهوه‌ی بدون کافئین برابری می‌کند. بطور معمول قهوه شصت و پنج تا صد و سی و پنج میلی گرم کافئین دارد.

36

  • عقیده: شکلات میزان بالایی اسید چرب اشباع دارد و به بالا رفتن کلسترول بد خون کمک می‌کند .
  • حقیقت: عمده‌‌ترین اسید چرب شیرکاکائو استئاریک اسید است. این اسید، اسید چرب منحصر به فردی است. تحقیقات نشان داده است که این اسید چرب میزان کلسترول خون را به اندازه‌ی سایر اسید‌‌‌‌های چرب بالا نمی‌برد. در واقع مصرف چهار دهم انس معادل ۷ گرم شکلات در مقایسه با یک میان وعده غنی از کربوهیدارت میزان کلسترول خوب (اچ دی ال) را افزایش داده و به این ترتیب ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌‌‌‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

chocolate-study-women-heart

  • عقیده: شکلات فاقد ارزش غذایی است.
  • حقیقت: شکلات منبع خوبی از منیزیم، مس، آهن و روی است. به دلیل محتوای بالای آنتی اکسیدانی، مصرف شکلات باعث کاهش خطر بیماری‌‌‌‌های قلبی عروقی می‌شود. پلی فنل‌‌‌ها از مهمترین آنتی اکسیدان‌‌‌‌های شکلات محسوب می‌شوند که در چای نیز یافت می‌شوند. مصرف روزانه‌ی شکلات تیره، که محتوای آنتی اکسیدانی بالاتری نسبت به شیرکاکائو دارد، می‌تواند به بهبود فشار خون و بهبود مقاومت به انسولین و مرحله‌ی پیش دیابت کمک کند. البته منظوراین نیست که افراد مبتلا به فشار خون به جای مصرف دارو، شکلات تیره مصرف کنند، بلکه محتوای بالای آنتی اکسیدانی آن ممکن است اثرات مثبتی بر روی فشار خون و مقاومت به انسولین بر جای گذارد.

1567346_583

 

  • عقیده: شکلات باعث خرابی و پوسیدگی دندان می‌شود.
  • حقیقت: شیرینی تنها عامل خرابی و پوسیدگی دندان نیست بلکه پوسیدگی دندان وقتی صورت می‌گیرد که باکتری‌‌‌‌های موجود در دهان، قند و نشاسته را از غذا‌‌‌‌های مختلف مانند نوشابه، شیرینی، آب میوه، نان، برنج و ساکاروز برای تولید اسید، متابولیزه می‌کنند. این اسید مینای دندان را تخریب می‌کنند و در نتیجه دندان دچار پوسیدگی می‌شود. کلسیم و فسفات شیرکاکائو می‌توانند از مینای دندان محافظت کرده و به علت منشا طبیعی چربی شکلات نسبت به انواع دیگر شیرینی‌‌‌ها در دهان ماندگاری طولانی ندارد.
center_filled_chocolate_-_aksdownload-com
  • عقیده: شکلات باعث سر درد می‌شود.
  • حقیقت: در حالی که بسیاری از افراد شکلات را به عنوان یکی از علت‌‌‌‌های میگرن می‌پندارند، در آخرین مطالعات انجام گرفته ارتباطی بین مصرف شکلات و سر درد به دست نیامده است!. اگر چه یکی از علل اصلی سردرد‌‌‌‌های مزمن، آمین‌‌‌‌های غذایی مانند هیستامین و بتا فنیل اتیل آلانین هستند که مهمترین منابع این آمین‌‌‌ها می‌توان به پنیر چدار، فندق، شکلات و گوشت‌‌‌‌های فرایند شده اشاره کرد اما این مطالعات نشان داد که شکلات از عوامل سردرد نیست.
chocolate-055251846
  • عقیده: یکی از علت‌‌‌‌های آکنه شکلات است.
  • حقیقت: بسیاری از افراد مسن شکلات را از مهمترین علت‌‌‌‌های ایجاد کننده‌ی آکنه می‌دانند. اما مطالعات انجام شده در بیست سال گذشته نادرستی این باور عمومی را نشان داده است. در واقع بسیاری از متخصصان پوست در باره‌ی اینکه آیا رژیم غذایی می‌تواند نقش مهمی را در پیشرفت آکنه بازی کند شک دارند. امروزه ترکیب میزان بالای باکتری‌‌‌ها و چربی پوست را به عنوان علت آکنه می‌دانند.
milkchocolatebridgemix
  • عقیده: شکلات باعث افزایش وزن می‌شود.
  • حقیقت: عقیده‌ی کلی بر این است که همه‌ی غذاها می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند به شرطی که به مقدار مناسبی مصرف شوند. به طور میانگین هر بسته شکلات حاوی دویست کیلو کالری انرژی است. اگر غذا‌‌‌‌های دارای انرژی بالا از رژیم غذایی حذف شوند می‌توان شکلات را به عنوان یکی از اجزای رژیم کنترل وزن در نظر گرفت.
42800_587

نهایتا عقیده عمومی در مورد شکلات به تدریج در حال تغییر است. تحقیقات نشان داده است که شکلات می‌تواند جزئی از یک رژیم غذایی سالم برای یک زندگی سالم در نظر گرفته شود به شرطی که در مصرف آن افراط نشود. به عبارتی اگر میزان مصرف آن کم و تا حد امکان از شکلات تیره استفاده شود می‌توان آن را به عنوان یکی از اجزای رژیم غذایی سالم مد نظر قرار داد.

ارسال شده در 23 آبان 1395 توسط خانم مطلبی با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • علت بوجود آمدن سرگیجه وضعیتی خوش خیم
  • اثرات جبران ناپذیر نوشابه انرژی زا روی کودک
  • بنیادهای عصبی و زیستی رفتار
  • اگر استرس دارید، در 7 مرحله آن را مهار کنید
  • اهمیت وقت گذاشتن برای همسر
  • آلرژی داران بخوانند
  • با روش طبیعی ، اسهال طفلتان را رفع کنید
  • منوی غذایی چاق کننده
  • رابطه کاهش ریسک بیماری قلبی با پروتئین آب پنیر
  • از عوامل پیدایش مشکل جنسی در مردان
  • محاسبات بینایی مردان قوی تر از زنان
  • افسردگی مادر در اوایل زندگی کودک
  • تاکتیک های جالب پیشگیری از آنفلوانزا
  • مبتلایان به اختلالات خواب و این هشدارها
  • سایز غیرطبیعی چشم ها و این بیماری
  • محبوبترین ها

  • لزوم مراجعه مکرر به چشم پزشک بعد از جراحی
  • هر آنچه درمورد گلوکوم (آب سیاه) باید بدانید
  • کورتیکوستروئیدها و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی
  • چند روش برای داشتن بینایی بهتر
  • استفاده از عینک آفتابی غیراستاندارد ممنوع!
  • استفاده زیاد از تلفن همراه دلیلی برای پیرچشمی در سنین پایین
  • آزمایش پریمتری و ارزیابی بینایی
  • منحنی زاویه تغییرهای فشار چشم چیست؟
  • مراقبت های لازم از بینایی
  • چه کنیم که عدسی چشم سفت نشود
  • ایجاد سردرد با این مشکلات چشمی
  • لنز و آسیب های آن در هنگام خواب
  • موارد با اهمیت درباره گلوکوم
  • چگونه می توان به وجود بیماری گلوکوم پی برد؟
  • انحراف چشم مخفی و این درمان ها
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است