overweight-1

افراد زیادی هستند که با اینکه کم غذا می خورند اما باز هم از اضافه وزن ناراضی هستند و مدام گله می کنند که حجم غذای من کم است اما لاغر نمی شوم.اما به راستی دلیل این موضوع چیست؟آیا این مشکل به خاطر تیروئید است و این افراد به کم کاری تیروتید دچار هستند؟برای رسیدن به پاسخ این پرسش ها با ما همراه باشید.

تعادل کالری یا تعادل متابولیسم چیست؟ در شبانه‌روز، ما مقداری غذا می‌خوریم و ساعاتی را فعالیت می‌کنیم؛ غذایی که می‌خوریم، صرف سوخت و ساز اولیه و انرژی فعالیت‌هایمان می‌شود. وقتی مقدار غذا و مصرف انرژی مساوی باشد، ما در تعادل هستیم. این تعادل در سال‌های اخیر بشدت به هم خورده است. غذا خیلی زیادتر از نیاز استفاده می‌شود و فعالیت بدنی بشدت کم شده است.

زیادی غذا در قسمت‌هایی از بدن که به عنوان بافت چربی شناخته می‌شود؛ ذخیره می‌شود. بافت چربی به صورت استاندارد در نقاط مختلفی ایجاد می‌شود. در جلوی شکم، اطراف باسن و اطراف ران. اینها نقاط معمول برای ذخیره کالری اضافی است. وقتی مقدار چربی از این هم زیادتر می‌شود، چربی به نقاط دیگری مهاجرت یا به عبارت بهتر حمله می‌کند. داخل بافت عضلانی، درون سلول‌های کبدی و بین روده‌ها ومعده و قلب و خلاصه هر جایی که بتواند. در سال‌های نوجوانی و جوانی، بدن به دلیل نیروی جوانی از اثرات سوء این حملات فرار می‌کند.

با شروع دهه چهارم زندگی یعنی از 30 سالگی به بعد، نیروی جوانی تحلیل می‌رود و چربی‌های تجمع یافته شروع به آسیب می‌کنند. تنها راه مبارزه با این روند، بازگشت به تعادل متابولیک است.

تعادل متابولیک یعنی به اندازه فعالیت و نیازمان غذا بخوریم. یک وعده غذا شامل یک بشقاب معمولی پلو بعلاوه یک کاسه کوچک خورش و یک پیاله ماست تقریبا 80 درصد نیاز روزانه یک فرد 35 ساله را برای 24 ساعت زندگی ساکن فراهم می‌کند. اگر این فرد دو عدد میوه کوچک در روز بخورد، بقیه نیازش برطرف می‌شود. اکنون در نظر بگیریم که این فرد یک صبحانه معمولی شامل نان و پنیر خورده است. اگر این فرد 60 تا 90 دقیقه راه رفته باشد، انرژی حاصل از صبحانه را مصرف کرده است. فرض کنیم این فرد برای وعده شام فقط یک کاسه سوپ می‌خورد. واضح است جایی برای مصرف انرژی حاصل از این شام ساده نیست و این فرد هر روز حدود 30 گرم و هر ماه حدود یک کیلوگرم چاق می‌شود.

 

یک بار مرور کنیم:

با یک صبحانه ساده، یک ناهار معمولی، دو عدد میوه و یک شام خیلی سبک به همراه یک ساعت و نیم پیاده‌روی نه‌تنها لاغر نشده‌ایم، بلکه هر روز چاق‌تر می‌شویم.

 

راه‌حل فقط یک چیز است:

ورزش. ورزشی که شما را خسته کند، به نفس نفس بیندازد و باعث تپش قلب شود. اگر روزانه 40 دقیقه بدویم یا در باشگاه فعالیت شدید کنیم یا شنا یا کوهپیمایی کنیم، می‌توانیم این بالانس منفی را معکوس کنیم. البته یادمان باشد، حتی با این مقدار ورزش روزانه نمی‌توانیم شام کامل بخوریم و باید به همان کاسه سوپ اکتفا کنیم.

منبع: خبرپو

ارسال شده در 25 آبان 1395 توسط خانم انیسی با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • چند مورد از خنده دار ترین چیزهایی که پرستاران دیده اند
  • مرگبارترین عوارض بی خوابی
  • افرادیکه میخواهند عینک دودی بخرند
  • مژده برای افراد معتاد به هروئین و مرفین
  • دفع خطرات الودگی هوا با شیر مادر
  • فعالیت ورزشی مهم است آن را از یاد نبرید
  • در فصول سرد سال چه بر سر بدن می آید
  • تحقیقات ثابت کرد که چرا گوشت سرطانزاست
  • درمان با یک پنبه الکلی
  • تاثیر کبد در سلامتی بدن
  • افزایش ریسک بیماریهای قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت با رژیم غذایی پر نمک
  • تبخال و بررسی انواع مختلف آن
  • با متد جدید پروتئین بافت عصبی درمان می شود
  • اگر می خواهید به بیماری جنسی مبتلا نشوید بخوانید
  • سندرم پیریفورمیس چیست؟ + تمرینات جهت درمان
  • محبوبترین ها

  • به دانستنی هایتان درمورد سیاتیک بیافزایید
  • ماساژ ورزشی چیست؟ در مورد آن بدانید
  • افزایش مشکلات استخوانی و عضلانی در کشور
  • آسیب شناسی در رفتگی آرنج elbow dislocation
  • آسیب به استخوان ها با این موارد تغذیه ای
  • درد شانه و فعالیت های ایجاد کننده آن
  • پیشگیری از ایجاد مشکلات ارتوپدی گردن
  • آیا روش درمانی «شانه‌‌های یخ زده» را می دانید؟
  • بررسی فواید درمانی ماساژ کف پا
  • دیسک کمر در افراد شاغل و این روش های پیشگیرانه
  • چاره پرانتزی بودن پاها
  • شنیدن صدا از زانو
  • ارتباط آرتروز با چاقی و بیماری قلبی
  • مطالب تکمیلی در ارتباط با سندرم گردن پیامکی
  • تشخیص، علل، عوارض و حرکات اصلاحی کوتاهی آشیل
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است