picsart_1479206339412

ویتامین B12 برای سیستم عصبی و تولید DNA و RNA که قطعات تشکیل دهنده ی سلول های بدن هستند، نقش حیاتی دارد. شما برای حفظ و تنظیم گوارش به B12 نیاز دارید. اما با این حال بسیاری از مردم علامت ها و نشانه های کمبود این ویتامین در بدن را جدی نمی گیرند.


ویتامین B12 برای سیستم عصبی و تولید DNA و RNA که قطعات تشکیل دهنده ی سلول های بدن هستند، نقش حیاتی دارد. شما برای حفظ و تنظیم گوارش به B12 نیاز دارید. اما با این حال بسیاری از مردم علامت ها و نشانه های کمبود این ویتامین در بدن را جدی نمی گیرند.
در واقع تا سال ها ممکن است نشانه های کمبود B12 تشخیص داده نشود؛ ولی با این وجود شما علامت هایی چون خستگی شدید، تنگی نفس، ضعف عضلانی، بی حسی یا سوزش دردست ها و پاها نشانه ی کمبود این ویتامین است. استرس و مشغله ی زیاد کاری، نیز می تواند باعث فقدان B12 شود؛ در اینجا راه حل هایی مطرح شده است که به شما کمک می کند تا توجه بیشتری به B12 در بدن خود داشته باشید.
شما گیاه خوار هستید:
تنها راه جذب ویتامین B12 در رژیم غذایی خوردن گوشت است. فقدان شدید B12 باعث رنگ پریدگی و ضعف جسمانی می شود. بنابراین لازم نیست رژیم غذایی خود را رها کنید؛ ولی با استفاده از محصولات حیوانی به صورت روزانه به جذب بهتر این ویتامین کمک کنید.
شما یا کسی که دوستش دارید. بالای 50 سال سن دارد.
افزایش سن مانع جذب B12 می شود. از علائم کمبود B12 در سنین بالا تغییرات حافظه و عدم استقامت بدن است. بنابراین استفاده از مکمل های B12 که دارای کیفیت عالی باشند می تواند در سنین بالا از ضعف بیشتر جلوگیری کند و بدن را قوی تر نماید.
مصرف منظم الکل:
کبد نقش مهمی در ذخیره سازی B12 دارد. با نوشیدن الکل قبل از خواب، شما علاوه بر آسیب رسانی به کبد باعث کاهش ذخایر B12 در این قسمت نیز می شوید.
اگر با خوردن دارو دچار رفلکس اسیدی می شوید:
مشکلات معده و داروهایی که برای درمان استفاده می شود از جذب B12 جلوگیری می کنند. مطالعات نشان داده است اگر دچار رفلکس اسیدی می شوید باید B12 کافی مصرف کنید.
شما مبتلا به بیمار خود ایمنی و یا دیابت هستید:
هر کدام از این بیماری ها به شدت مانع جذب B12 در رژیم غذایی شما می شود. حتی اگر گوشت خوار باشید بهتر است از مکمل های B12 استفاده کنید. پایین بودن میزان B12 خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. هم چنین باعث افسردگی، اضطراب، بیماری های ذهنی، آلزایمر و اوتیسم می شود.
نکته ی پایانی:
کمبود B12 خطرناک است ولی با مصرف مکمل ها به راحتی می توان از بروز خطرات جلوگیری کرد. B12 محلول در آب است. بنابراین استفاده از مکمل ها دارای اثرات جانبی زیادی نیست. بهترین روش استفاده از، مکمل های زیر زبانی B12 است، به خصوص برای افرادی که دچار بیماری های معده و گوارشی هستند.

در این باره بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ویتامین B12

ارسال شده در 25 آبان 1395 توسط آقای جوانبخت با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • تنفس برای حمله های ناگهانی
  • این کارها را در تعطیلات هفته نکنید
  • همه چیز در مورد شخصیت های خودشیفته
  • طبیعی ترین درمان ها برای رفع ادنوئید
  • تاثیر مثبت ورزش بر سلامت قلب
  • برای برداشتن “خال صورت” چه سنی مناسب است؟
  • ۱۰‬درصداز داروخانه‌ها،فروش ‪ ۵۰‬درصد داروها را برعهده دارند
  • بررسی خواب نیمروزی در کودکان
  • کیک پرتقالی با آرد برنج
  • راه حلی برای جلوگیری از چاقی کودکان
  • زمانی که اضطراب به سراغتان می آید
  • روش هایی برای رفع خواب آلودگی در چهره
  • آموزش تصویری درست کردن مو با یک حلقه
  • پیشگیری از طلاق با این راهها
  • دویدن با کلی اشتباه
  • محبوبترین ها

  • تاثیر ورزش بر بلند شدن قد تا چه حد صحیح است؟
  • ۶ شیوه آرام کردن دردهای عضلانی بعد از فعالیت ورزشی
  • با پیاده روی گروهی بیماری کاهش می یابد
  • مقابله با سردرد در حین ورزش
  • بهبود عملکرد مغز با بالا رفتن از پله ها
  • برای دریافت انرژی در طول ورزش دمای ورزش تا چه حد تاثیر دارد
  • بهداشت روانی و ورزش
  • آیا دختران با انجام ورزشهای رزمی خشن می شوند؟
  • نکاتی درمورد تغذیه که ورزشکاران باید رعایت کنند
  • تقویت روحیه با تحرک و فعالیت ورزشی
  • پس از سکته قلبی فعالیت ورزشی را فراموش نکنید
  • نحوه صحیح ورزش کردن با فشار خون بالا
  • درمان غیر دارویی برای پیشگیری از بروز بیماریهای قلبی
  • فعالیت ورزشی روزمره تقویتی در ۱۰ دقیقه
  • سه عامل اصلی که بر بيش تمرينی اثر می‌کند
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است