طرز سرخ کردن ماهی طرز آب پز کردن ماهی درست کردن ماهی

ماهی یکی از مواد غذایی پرخاصیت می باشد که دارای امگا 3 فراوان است.طبخ صحیح ماهی هم در نگه داشتن اسید های چرب امگا 3 و هم در داشتن طعم لذیذ آن تاثیر گذار است.در این مطلب قصد داریم روش های متفاوت طبخ ماهی را توضیح دهیم.

شیوه طبخ آرام و ملایم را انتخاب کنید. اسیدهای چرب امگا3 نیز مانند بسیاری دیگر از اسیدهای چرب در برابر حرارت بسیار حساس هستند و زمانی که در معرض دمای خیلی بالا قرار می گیرند، از بین می روند.
به همین خاطر بهتر است به جای سرخ کردن یا کبابی کردن ماهی با حرارت بالا، دمای کم و روش هایی مانند بخارپز کردن، پیچیدن ماهی در کاغذ فویل و … را انتخاب کنید. ماهی را بدون روغن طبخ کنید. مهم ترین عناصر غذایی موجود در ماهی امگا3، ویتامین های A، D و E است که محلول در چربی هستند. در واقع اگر ماهی را در روغن سرخ کنیم، این مواد از بین می روند.
آب پز کردن
طرز سرخ کردن ماهی طرز آب پز کردن ماهی درست کردن ماهی   طرز سرخ کردن ماهی طرز آب پز کردن ماهی درست کردن ماهی
آب پزکردن یکی از روش های مناسب پخت و پز ماهی می باشد که در آن از روغن استفاده نمی شود و لذا برای افرادی که رژیم کاهش وزن دارند و یا نمی خواهند اضافه وزن پیدا کنند روش ایده آلی است. یکی از معایب این روش ورود مقادیری از مواد مغذی ماهی به آب بوده که در نتیجه از رسیدن به بدن بازمی ماند. توجه داشته باشید که هر چه در آب پز کردن مواد غذایی از آب بیشتری استفاده شود و زمان جوشاندن افزایش یابد، از دست دهی عناصر معدنی و ویتامین های محلول در آب مواد غذایی بیشتر خواهد بود.

بخارپز کردن
این روش در واقع سالم ترین روش پختن غذا به شمار می رود، زیرا از دست رفتن مواد مغذی در آن حداقل میزان ممکن می باشد. از جمله معایب این روش از دست رفتن ویتامین هایی نظیر ویتامینC و فولات می باشد زیرا در این روش زمان پخت طولانی است و این ویتامین ها هم در حرارت طولانی مدت از بین می روند. بخارپز کردن علاوه بر ماهی جهت پخت مرغ و برخی از سایر گوشت ها نیز مناسب است.

سرخ کردن
طرز سرخ کردن ماهی طرز آب پز کردن ماهی درست کردن ماهی   طرز سرخ کردن ماهی طرز آب پز کردن ماهی درست کردن ماهی   طرز سرخ کردن ماهی طرز آب پز کردن ماهی درست کردن ماهی
سرخ کردن از جمله روش های سریع طبخ غذا است. این روش به دلیل استفاده از چربی و روغن زیاد، خطر چاقی و افزایش وزن را افزایش می دهد. علاوه بر آن زمانی که چربی ها حرارت می بینند، در آنها عوامل سرطان زا پدید می آید و با مواد غذایی آمیخته می شود و هر چه میزان سرخ شدن، حرارت و روغن را افزایش دهید به همان میزان باعث از بین بردن مواد غذایی و افزایش کالری علاوه بر افزایش تولید مواد سرطانزا خواهید شد. لذا هر چه روغن کمتری برای سرخ کردن ماده غذایی استفاده کنید، مواد مغذی آن کمتر از بین خواهد رفت.

آرام پز کردن
تغییراتی که در غذا حین آرام پختن رخ می دهد مانند جوشاندن است ولی با سرعت کمتری رخ می دهند. در این روش از حرارت پایین تری استفاده می شود و غذاهای پروتئینی تردتر خواهند شد. چون کاهش مواد غذایی در این روش بسیار کم می شود، این روش برای پختن ماهی روش مناسبی است.

ماهی دودی
ماهی دودی با استفاده از شور کردن ماهی به روش مخلوط و سپس دود سرد تهیه می شود.اگر برای دودی کردن از مواد سوختنی خوب استفاده کنیم، مواد رنگی داخل مواد سوختنی نباشد یا از چوب هایی که طعم و اسانس زیادی دارند مانند چوب درخت کاج استفاده نشود، دودی کردن ضرر چندانی برای مصرف کننده نخواهد داشت اما استفاده از چوب های رنگ شده یا چوب های اسانس دار و یا چوب های آغشته به مواد نفتی مضر است.
لازم است بدانید در اثر سوختن چوب های نامناسب، دودی که تولید می شود حاوی ترکیبات سرطان زا است که وارد غذا شده و در طولانی مدت می تواند سبب بروز سرطان شود. متاسفانه چون دودی کردن در خانه یا در کارگاه ها به روش سنتی انجام می گیرد، نمی توان مطمئن بود که در فرآیند دودی کردن از چه نوع چوبی استفاده شده است؛ به همین دلیل مصرف زیاد محصولات دودی توصیه نمی شود.

کنسرو ماهی

پیشنهاد می کنیم تاجایی که امکان دارد از پخت ماهی تازه در خانه استفاده کنید تا از تازه بودن ماهی و شرایط پخت آن آگاهی کامل داشته باشید. حتی اگر به روش کاملا سالمی این عمل را انجام ندهید اما لااقل روی آن کنترل کافی دارید. اما اگر هم به ناچار یا به علت کمبود وقت از کنسروهای ماهی استفاده می کنید، دقت داشته باشید که قوطی این فرآورده باید عاری از زنگ زدگی، باد کردگی، لحیم شدگی، ضرب دیدگی باشد و همچنین بافت گوشت ماهی در فرآورده باید سفت و محکم بوده و متلاشی نشده باشد. ماهی کنسرو شده در روغن نسبت به ماهی کنسرو شده به شکل طبیعی، مقادیر کمتری امگا 3 دارد پس توصیه می شود انواع بدون روغن را انتخاب کنید و تا حد امکان محصولی را که دارای نمک کمتری می باشد انتخاب نمایید.

 

5 1000
ارسال شده در 27 آبان 1395 توسط با موضوع آشپزی رژیمی و سالم | 371 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • تاثیر آلودگی صوتی بر میزان مصرف دارو
  • من از تعهد دادن می ترسم. چه کمکی می توانم به خودم بکنم؟
  • حاضر کردن فرزند برای تحصیل
  • کم شنوایی را به عنوان یک بیماری خاموش جدی بگیریم!
  • ابتلای جنین به آسم با اضطراب مادر در حاملگی
  • ورم چشم و راههای غذایی برای برطرف کردن آن
  • مرکبات بخورید ، به این دلایل
  • افزایش سلامت رابطه جنسی
  • محبوبترین ها

  • افسردگی و برطرف کردن آن در خانه
  • روش های علاقمند کردن همسر
  • معذرت خواهی را به آسانی انجام دهید
  • روش هایی برای بالابردن توانایی ذهن کودک
  • ابتلا به افسردگی و خودکشی
  • تربیت فرزندان با این روش ها
  • درمورد هیپنوتیزم و هیپنوتیزم درمانی چه می دانید؟
  • ضررسانی به خود با این کارها
  • رپورتاژ

  • درمانی بدون درد در نهایت آرامش با یک دندانپزشک حرفه ای
  • درمان افتادگی پلک به روش پلاسما
  • چرا محصولات ارگانیک استفاده کنیم؟
  • فروشگاه تجهیزات پزشکی بازار طب
  • پوستی به لطافت و درخشندگی ابریشم
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    نخ دندان ارکید
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما