نعمت الله مسعودی متخصص طب سنتی  علت خواب در طب سنتی را رطوبتی دانست که در مغز انباشته می‌شود.
وی افزود: حتماً باید بین غذا خوردن و خوابیدن حداقل 2- 3 ساعت زمان باشد؛ مناسب ترین زمان خوابیدن در طول شبانه روز حدوداً‌ 6 تا 10 ساعت است که بر اساس مزاج، سن، اقلیم و فصل این مدت زمان تغییر می‌کند، مثلاً جوانی که در سن فعالیت است با 5-6 ساعت خواب می‌تواند انرژی خود را به دست آورد اما یک کودک به مدت زمان بیشتری نیاز دارد.
مسعودی گفت: خواب زیاد و کم هر دو برای بدن مضر است. کسی که زیاد می‌خوابد به دنبال آن رطوبت مغزش افزایش می‌یابد واین تصور برای او ایجاد می‌شود که نیاز به خواب بیشتری دارد در حالی که چنین نیست.
وی ادامه داد: در کتاب‌های طب سنتی آمده که خواب مایه آرامش است و حکما و علمای این طب به خواب اول شب توصیه کرده‌اند یعنی بعد از نماز مغرب و عشاء باید شام خورده شود و بعد از دو ساعت که از هضم معده گذشت، بهترین زمان خواب فرا می رسد که اگر بخواهیم با زمان امروزه تطبیق دهیم باید ساعت 9-10 شب به رختخواب رویم.
این متخصص طب سنتی تصریح کرد: خواب روز در این طب به شدت نهی شده است علی الخصوص در فصول سرد سال و برای افرادی که دارای مزاج سرد هستند زیرا این باعث افزایش بلغم و به دنبال آن افزایش بیماری‌ها می‌شود در کتاب‌های این طب آمده اگر شخصی در فصل سرد بعد از ناهار خوابید و دیگر بیدار نشد تعجب نکنید زیرا انسداد عروق و حالتی شبیه سره (سکته) اتفاق می‌افتد.
مسعودی ادامه داد: اما در فصول گرم سال خواب روز در صورتی که بیست دقیقه باشد به هضم غذا کمک می‌کند زیرا در فصول گرم چون گوارش ضعیف است با درازکش به این هضم کمک می‌شود، اما در فصل سرد هضم معده قوی و احتیاجی به این خواب ندارد.
عضو انجمن علمی طب سنتی ایران افزود:برخی می‌گویند بعد از خوردن ناهار خواب به سراغمان می‌آید باید گفت این به دلیل ضعف گوارش است، به همین دلیل است اطبای اسلامی به خوردن ناهار توصیه نمی‌کنند چون اگر بیماری گوارشی و ضعف هضم وجود داشته باشد سبب خواب‌آلودگی شده و این فرد به خوابیدن در روز ترغیب می‌شود و به این ترتیب سیکل معیوبی ادامه می‌یابد.
منبع سلامت نیوز

 

5 1000
ارسال شده در 1 آذر 1395 توسط با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • رفع سفیدی زودرس مو با محلول خانگی
  • همه چیز درباره پیر گوشی
  • سردرد و اختلالات هوشی عواقب ادامس خوردن
  • موادی که سلامت چشم شما را تضمین می کنند
  • شیوه های جدید درمانی پارکینسون
  • آلرژی پوستی نسبت به این مواد غذایی
  • اهمیت رژیم غذایی سالم برای کودکان
  • با کراتین استقامت بدن را افزایش دهید
  • محبوبترین ها

  • با داروهای محرک ورزشی آشنا شوید
  • اصول تکنیکی تقویت عضله های شکم و پهلو
  • با روانشناسی ورزش بیشتر آشنا شویم
  • در بدنسازی تنفس صحیح تابع چه عواملی است؟
  • ۱۶ اصطلاح تخصص بدنسازی را یاد بگیرید
  • افراد بی تحرک و احتمال سکته قلبی
  • چه مکملی را در چه زمانی باید مصرف کرد
  • اهمیت کشش عضلانی و پیشگیری از آسیب در تمرینات ورزشی
  • رپورتاژ

  • مریم جواهریان، متخصص روانشناسی سلامت و استادیار دانشگاه
  • ارائه پیشرفته ترین خدمات دندانپزشکی توسط دکتر راه انجام
  • فروشگاه تجهیزات پزشکی بازار طب
  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • بهترین و کم هزینه ترین گزینه لیپوماتیک
  • الو دکتر

    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس
    دکتر هومن عشقی
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما