1061877_295

 مشکلات رایج دستگاه گوارش را می توانید با کنترل تغذیه خود درمان کنید بهتر است ایتدا با روش های درمانی خانگی برای مشکلاتی مانند التهاب و ورم معده ،اسهال ،سوزش معده و یبوست آشنا شوید می خواهیم راهنمایی های کلی دراین زمینه را از زبان متخصص گوارش به شما ارائه دهیم در وهله اول رژیم غذایی و سپس نوشیدن مایعات را باید در نظر بگیرید.

 

سلامت بدن با وضعیت دستگاه گوارش ارتباطی تنگاتنگ دارد. به طوری که در صورت وجود اختلالی در فعالیت آن، مشکلات زیادی برای بدن ایجاد خواهد شد. در این مطلب توصیه‌هایی ساده در رابطه با سلامت دستگاه گوارش ارائه می‌شود.

بهداشت را رعایت کنیدعدم رعایت بهداشت مواد غذایی به اسهال، تهوع و دیگر مشکلات گوارشی می‌انجامد. غذاهای سرد را به صورت سرد و غذاهای گرم را به صورت گرم نگه دارید. برای سبزیجات و گوشت‌ها از تخته‌های جداگانه استفاده کنید و لبنیات پاستوریزه مصرف کنید.

رژیم غذایی خود کنترل کنید

اگر با مصرف لبنیات دچار نفخ و درد شکم می‌شوید، از شیر بدون لاکتوز استفاده کنید. اگر در صورت مصرف حبوبات دچار نفخ می‌شوید، آنها را چند ساعت قبل پخت، خیسانده و آب آن را دور بریزید. اگر با مصرف غذاهای اسیدزا مانند چای، قهوه، گوجه فرنگی و غذاهای ترش دچار سوزش معده می‌شوید از آنها اجتناب کنید.مصرف فیبر را افزایش دهید

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، روزانه ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر مصرف کنید. منابع خوب فیبر، غلات کامل، حبوبات، آجیل، میوه‌ها و سبزیجات هستند. این مواد غذایی به رفع یبوست کمک کرده و با کاهش جذب قند و چربی موجود در غذا، باعث کاهش قند و کلسترول خون می‌شوند. از آنجایی که این مواد خاصیت سیر‌کنندگی دارند، اشتها را کم کرده و به کاهش وزن کمک می‌کنند. برای جلوگیری از ایجاد نفخ، مصرف فیبر را به طور تدریجی افزایش دهید.

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفید موجود در روده هستند که به هضم غذا، تولید و افزایش جذب ویتامین‌ها و اسیدهای آلی کمک می‌کنند. بعضی مواد غذایی مانند ماست حاوی پروبیوتیک هستند. تحقیقات نشان داده‌اند که پروبیوتیک‌ها برای درمان اسهال، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و بیماری التهابی روده (IBD) مفید هستند.

سندرم روده تحریک‌پذیر نوعی اختلال در عملکرد روده است که با درد مزمن در ناحیه شکم، احساس ناراحتی، نفخ، اسهال و یبوست متناوب بروز می‌کند. بیماری التهابی روده نیز بیماری‌ای است که دیواره روده متورم، ملتهب و زخمی می‌شود و موجب مشکلات گوارشی می‌شود. علائم این بیماری بستگی به قسمت درگیر در مجرای گوارشی دارد.

به مقدار کافی آب بنوشید

مایعات به دفع مواد زائد از بدن کمک کرده و باعث احساس شادابی می‌شوند. توصیه می‌شود روزانه ۸ لیوان آب و مایعات بنوشید. مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه که به طور طبیعی دارای آب هستند نیز مفید است.

روزنامه آرمان امروز:

ارسال شده در 4 آذر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • ورزش و افزایش هیجان و شور و نشاط
  • نوشیدن روزانه قهوه را ترک نکنید
  • مضرات بازی آنلاین برای سلامتی کودکان و نوجوانان
  • چربی خون بر چند نوع است
  • دانستنی هایی در مورد رشد شیرخواران (1)
  • فاکتورهای مورد نیاز و مهم برای رشد قد کودک
  • ترفندهای ناب آرایشگری معروف ترین گریمورهای دنیا
  • روش های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
  • برای خانم ها چه برنامه ورزشی مناسب است؟
  • هشدار وزیر بهداشت: آرامش مردم را بر هم نزنید
  • خوش اندامی مثل دوران پیش از بارداری
  • آیا به لب ها هم باید ضدآفتاب بزنیم؟
  • چراباید قارچ بخوریم
  • چالش کاهش وزن و تناسب اندام تنها در یک ماه
  • 5 منفعت خندیدن
  • محبوبترین ها

  • عنکبوت وحشتناک و مختل کردن زندگی قربانیان
  • اصلاح کلیه با این دانه های مفید
  • کشف یک قسمت جدید مغزی
  • به وزن دلخواه خود در سی روز برسید
  • چگونه مغز افراد تحريك مي شود
  • ضرورت امگا۳ برای بدن
  • شیوع بی رویه سرطان
  • دلایل منجر به پوکی استخوان
  • گروه خونی O و این مراقبت ها
  • با بخاری هوشمند درد مفاصل را از بین ببرید
  • رسپی سالاد به شیوه اروپایی ها
  • مروری برتاثیر استرس بر بارداری
  • استفاده از بتادین و این نکات مهم
  • ناخن فرو رفته در گوشت چرا بوجود می آید؟
  • بروز بیماریها و حوله حمام
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است