1061877_295

 مشکلات رایج دستگاه گوارش را می توانید با کنترل تغذیه خود درمان کنید بهتر است ایتدا با روش های درمانی خانگی برای مشکلاتی مانند التهاب و ورم معده ،اسهال ،سوزش معده و یبوست آشنا شوید می خواهیم راهنمایی های کلی دراین زمینه را از زبان متخصص گوارش به شما ارائه دهیم در وهله اول رژیم غذایی و سپس نوشیدن مایعات را باید در نظر بگیرید.

 

سلامت بدن با وضعیت دستگاه گوارش ارتباطی تنگاتنگ دارد. به طوری که در صورت وجود اختلالی در فعالیت آن، مشکلات زیادی برای بدن ایجاد خواهد شد. در این مطلب توصیه‌هایی ساده در رابطه با سلامت دستگاه گوارش ارائه می‌شود.

بهداشت را رعایت کنیدعدم رعایت بهداشت مواد غذایی به اسهال، تهوع و دیگر مشکلات گوارشی می‌انجامد. غذاهای سرد را به صورت سرد و غذاهای گرم را به صورت گرم نگه دارید. برای سبزیجات و گوشت‌ها از تخته‌های جداگانه استفاده کنید و لبنیات پاستوریزه مصرف کنید.

رژیم غذایی خود کنترل کنید

اگر با مصرف لبنیات دچار نفخ و درد شکم می‌شوید، از شیر بدون لاکتوز استفاده کنید. اگر در صورت مصرف حبوبات دچار نفخ می‌شوید، آنها را چند ساعت قبل پخت، خیسانده و آب آن را دور بریزید. اگر با مصرف غذاهای اسیدزا مانند چای، قهوه، گوجه فرنگی و غذاهای ترش دچار سوزش معده می‌شوید از آنها اجتناب کنید.مصرف فیبر را افزایش دهید

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، روزانه ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر مصرف کنید. منابع خوب فیبر، غلات کامل، حبوبات، آجیل، میوه‌ها و سبزیجات هستند. این مواد غذایی به رفع یبوست کمک کرده و با کاهش جذب قند و چربی موجود در غذا، باعث کاهش قند و کلسترول خون می‌شوند. از آنجایی که این مواد خاصیت سیر‌کنندگی دارند، اشتها را کم کرده و به کاهش وزن کمک می‌کنند. برای جلوگیری از ایجاد نفخ، مصرف فیبر را به طور تدریجی افزایش دهید.

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفید موجود در روده هستند که به هضم غذا، تولید و افزایش جذب ویتامین‌ها و اسیدهای آلی کمک می‌کنند. بعضی مواد غذایی مانند ماست حاوی پروبیوتیک هستند. تحقیقات نشان داده‌اند که پروبیوتیک‌ها برای درمان اسهال، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و بیماری التهابی روده (IBD) مفید هستند.

سندرم روده تحریک‌پذیر نوعی اختلال در عملکرد روده است که با درد مزمن در ناحیه شکم، احساس ناراحتی، نفخ، اسهال و یبوست متناوب بروز می‌کند. بیماری التهابی روده نیز بیماری‌ای است که دیواره روده متورم، ملتهب و زخمی می‌شود و موجب مشکلات گوارشی می‌شود. علائم این بیماری بستگی به قسمت درگیر در مجرای گوارشی دارد.

به مقدار کافی آب بنوشید

مایعات به دفع مواد زائد از بدن کمک کرده و باعث احساس شادابی می‌شوند. توصیه می‌شود روزانه ۸ لیوان آب و مایعات بنوشید. مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه که به طور طبیعی دارای آب هستند نیز مفید است.

روزنامه آرمان امروز:

ارسال شده در 4 آذر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • ترس کودکان از مدرسه و درس و راه های درمان
  • تغییر سبک زندگی پس از حمله قلبی
  • مینی بزلمه برای صبحانه
  • برای زیبایی بیشتر ناحیه واژن تمرین کنید!
  • آلرژی با این علائم پوستی خودش را نشان میدهد
  • فوت و فن های راحت خواباندن دلبندتان
  • سلامتی و طول عمر با پیشگیری از ابتلا به سرطان
  • مولتی ویتامین چه فوایدی برای سلامتی دارید
  • حشیش چیست؟ | ترکیبات، نحوه مصرف، ضررها و اعتیاد
  • این ابزار قادر است تشنج را در زمان خواب تشخیص دهد
  • کدام رژلب ها سالم هستند؟
  • اهمیت مدیریت و کنترل و مقابله با اضطراب وتشویش
  • اگر از نارسایى قلب رنج می برید این مطلب را بخوانید
  • موارد مهم برای داشتن یک زندگی شاد
  • منع مصرف لبنیات و راه حل های تغذیه ای
  • محبوبترین ها

  • مقابله با سرطان را اینگونه بیاموزید
  • خوراکی های مفید برای قسمتهای مختلف بدن
  • طولانی تر شدن عمر با این خوراکی ها
  • راز های سلامت و تندرستی را دریابید
  • فلافل ، لذیذ اما مضر
  • موادغذایی حاوی فیبر
  • اهمیت پختن برخی سبزیجات قبل از مصرف
  • مواد غذایی چرب و تهدید سلامتی
  • مواد غذایی ترش و این آسیب ها
  • منفعت یا ضرر داشتن میوه خشک
  • بررسی پدیده ی سیر شدن از دیدگاه علمی
  • تغییر سبک تغذیه به خاطر فضاهای مجازی
  • عضله سازی و سوزاندن چربی ها با هات چاکلت!
  • با خوردن بستنی دچار بیماری میگرن می شوید
  • اطلاعاتی کامل در ارتباط با غذاهای ضد سرطان (1)
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است