hamburger

برخی خوراکی های طبیعی و سالم را نیز نباید با خیال راحت میل کنید و در مصرف آن ها باید احتیاط کافی را به خرج دهید زیاده روی در مصرف برخی میوه ها و سبزیجات می توانند باعث بروز ریفلاکس معده و افزایش کلسترول ،کاهش فشار خون ،بروز سنگ کلیه ،ضعف عضلانی و بسیاری مشکلات دیگر در بدنتان شوند بهتر ا ست در مصرف آن ها بیشتر دقت کنید و احتیاط لازم را به خرج دهید .

همه ما کم و بیش می دانیم که خوردن مواد و خوراکی های شیرین، مضر است اما شاید هنوز به این نکته واقف نباشیم که مصرف بیش از حد بسیاری دیگر از مواد غذایی که به ظاهر مفیدند، هم خطرناک است.

لبته قرار نیست که این غذاها از رژیم غذایی به طور کامل حذف شوند و فقط کافیست در مورد آنها جلوی پرخوری خود را بگیرید.

پرتقال و گوجه فرنگی: این دو میوه اسید زیادی دارند و افزایش مصرف آنها می تواند منجر به بروز ریفلاکس شود. طی یک دوره طولانی مصرف بیش از حد پرتقال و گوجه فرنگی منجر به عارضه مری بارت می شود و زمینه را برای ابتلا به سرطان مری فراهم می کند. توصیه ها بر این است که روزی بیش از دو پرتقال یا گوجه فرنگی خورده نشود و در صورتی که از قبل علائم ریفلاکس دارید، به کلی آنها را کنار بگذارید.

کنسرو تن: این ماهی بیشتر با سالاد و یا ساندویچ استفاده می شود ولی خوردن بیش از حد ماهی تن می تواند منجر به افزایش سطوح جیوه گردد. سطح جیوه این ماهی بیشتر از ماهی های دیگر است و مشکلاتی را برای بینایی، شنوایی، گفتار ایجاد می کند ضمن این که باعث ضعف عضلانی می شود. مطمئن باشید که بیش از 3 تا 5 قوطی ماهی تن در هفته مصرف نمی کنید.

آب: در حالی که هیدراتاسیون برای سلامت کلی بدن خوب است اما مصرف بیش از حد آب می تواند منجر به مسمومیت با آب شود. مصرف بیش از حد آب منجر به رقیق شدن سدیم و کاهش غیر طبیعی سطح سدیم می شود که همین امر اختلال در عملکرد مغز و حتی مرگ را به دنبال دارد.

سویا: در حالی که سویا می تواند سطح کلسترول را کنترل کرده و فشار خون را پایین بیاورد، باید در حد متعادلی آن را مصرف کرد، چرا که سویا جذب آهن را هم مهار می ‌کند، بنابراین بالقوه می‌ تواند به کم‌خونی فقر آهن منجر شود. همچنین به دلیل این که سویا حاوی ترکیبات استروژن مانند ایزوفلاون است، مصرف طولانی مدت آن منجر به هیپرپلازی آندومتر و گسترش پوشش داخلی رحم می شود که می تواند خطر ابتلا به سرطان رحم را زیاد کند.

اسفناج: این برگ همه کاره خوشمزه منبع عالی از پروتئین، فیبر، ویتامین و مواد معدنی مختلف است. لوتئین اسفناج نیز بسیار بالا است. لوتئین یک کاروتنوئید است که ممکن است از دژنراسیون ماکولا وابسته به سن جلوگیری کند. با این حال اسفناج حاوی مقادیر زیادی اگزالات هم هست، ترکیبی که می ‌تواند به تشکیل سنگ ‌های کلیوی منجر شود. بنابراین افرادی که دچار سنگ‌ های کلیوی اگزالات کلسیمی هستند باید از مصرف بیش از حد این سبزی خودداری کنند.

پروتئین‌های لخم حیوانی: اگر عمدتا از مصرف مواد غدایی پروتئین‌ دار کم‌ چربی مانند سینه مرغ یا سفیده تخم مرغ برای تامین پروتئین روزانه ‌تان استفاده می ‌کنید، شاید بهتر باشد، در این کار تجدیدنظر کنید. مصرف بیش از حد پروتئین‌ های حیوانی می‌‌ تواند زیانبار باشد، چرا که باعث می‌ شود بدن مقدار زیادی فاکتور رشد شبه ‌انسولینی تولید کند. میزان‌ بالای این هورمون در بدن باعث تشدید روند پیری می ‌شود و خطر دچار شدن به سرطان (به خصوص سرطان سینه) را افزایش می ‌دهد. افرادی که دست کم ۲۰ درصد کالری روزانه ‌شان را از پروتئین لخم حیوانی به دست می ‌آورند،‌ نسبت به افرادی که این میزان در آنها ۱۵ درصد یا کمتر است، چهار برابر بیشتر در معرض خطر مرگ مربوط به سرطان قرار دارند و میزان مرگ و میر کلی ‌شان نیز ۷۵ درصد افزایش می ‌یابد.

تلاش کنید که بیشتر پروتئین روزانه‌ تان از منابع گیاهی مانند لوبیاها، مغزها و تخمه‌ های خوراکی، و غلات کامل به دست آورید.ز آوای سلامت

سلامت نیوز

ارسال شده در 2 آذر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • آموزش تصویری ترشی لوبیا سبز
  • كشف خاصيت داروي متوتركسات در درمان سرطانها
  • تست اعصاب را برای سلامتیان بسنجید
  • نوه ها بلای جان افراد مسن!
  • هوای خنده دار تنفس کنید
  • جایگزینهای شکر طبیعی را به اسموتی های سبز اضافه کنید
  • از استیک آلکالاین چه می دانید؟
  • تیروئید را جدی بگیرید!
  • آناتومی اسکلتی بدن را بهتر بشناسیم
  • روش Slow Reversal hold relax
  • گردوی فلفلی
  • ای انسانهایی که همیشه نگران و زودرنج هستید
  • بیماری خطرناک جنسی بدون علامت
  • داروی ازمایشی جدید برای کاهش کلسترول بد خون
  • پرسشنامه ای درمورد تمایلات غذایی
  • محبوبترین ها

  • بررسی نوشابه های انرژی زا و ارزش غذایی آنها
  • ماست نباید با این میوه ها مخلوط شود
  • چک لیستی از خاصیت گلاب
  • اضافه وزن با مصرف چربی و شوری
  • تشخیص آبمیوه طبیعی از غیر طبیعی
  • افزاینده های طبیعی اشتها
  • تاثیرات درمانی موثر آب جوش و عسل
  • خوراکی هایی که خوردن آن پر از ضرر است
  • لازم است از همین الان لاغر شوید می دانید چرا؟
  • با این مواد غذایی پیری را از خود دور کنید
  • نوشیدنی وحشتناک در ویتنام
  • در ایام نوروز چه غذاهایی درست کنیم
  • بدترین غذاها برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید
  • خوراکی های آلرژی زای ممنوعه
  • ادویه های مفید برای بالا بردن نیروی ذهن
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است