خواص کاکائو خواص فلفل خواص زردچوبه خواص دارچین   در دنیای مدرن امروزه ادویه جات به دلیل خواص زیادی که دارند جایگاه خود را در بین بسیاری از مردم پیدا کرده اند.طب سنتی و در بسیاری موارد علم پزشکی خواص بی نظیر این ادویه جات را در درمان بسیاری از بیماری ها کشف کرده است.در این مطلب قصد داریم شما را با 5 ادویه سالم و پر خاصیت آشنا نماییم.

کاکائو: شفابخش قلب
چه شیرین است! نتیج ده‌ها تحقیق نشان داده افرادی که کاکائو را در قالب یک نوشیدنی گرم یا به صورت تکه‌های شکلات تلخ مصرف می‌کنند، در مقایسه با کسانی که کاکائو مصرف نمی‌کنند از سلامت قلبی عروقی بهتری برخوردارند. مطالعه انجام شده در رابطه با  نارسایی قلبی در خانم‌ها که 9 سال به طول انجامید، نشان می‌دهد کسانی که در هفته دو یا سه وعده شکلات باکیفیت مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که اصلا شکلات مصرف نمی‌کنند، 32 درصد کمتر در معرض خطر نارسایی قلبی قرار می‌گیرند. در یک مطالعه بلندمدت دیگر نیز مشخص شد مردانی که در هفته 3/1 فنجان شکلات می‌خورند، در مقایسه با کسانی که در طول هفته شکلات مصرف نمی‌کنند، 17 درصد کمتر دچار سکته مغزی می‌شوند. خواص درمانی کاکائو به پلی فنول‌ها و فلاوانول‌ها -ترکیبات ضد التهابی موجود در کاکائو- نسبت داده می‌شود که از بسیاری جهات برای قلب مفید هستند. در واقع، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ظرفیت آنتی اکسیدانی کاکائو حتی از آب‌میوه هم بیشتر است. با این حال، این مزایا محدود به قلب نمی‌شوند. مطالعات محققان نشان داده است که این خوردنی شیرین به کنترل بیماری‌های التهابی مانند دیابت، سیروز کبدی و بیماری‌های دژنراتیو مغز مانند آلزایمر نیز کمک می‌کند.
سالم‌ترین و مفیدترین شکلات تلخ حاوی 74 درصد (یا بیشتر) کاکائوی جامد است. اگر به فکر داشتن قلب سالم‌تری هستید، هرگز شکلات زیر 60 درصد نخرید. بهتر است شکلاتی بخرید که قلیایی نشده باشد. این فرآیند به منظور رفع تلخی کاکائو انجام می‌گیرد، اما به قیمت از بین رفتن ماهیت طبیعی کاکائو و همچنین 230 کالری و 5 گرم قند موجود در آن تمام می‌شود. یک قاعده کلی برای خرید کاکائو وجود دارد: هر چقدر کاکائو تلخ‌تر باشد، ارزش خرید بیشتری دارد! به علاوه شکلات غریزه جنسی شما را نیز تقویت می‌کند.
دارچین: توازن قند خون
از قضا، دارچین که برای دادن عطر و طعم بیشتر به غذاهای پختنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به کنترل قند خون‌تان هم کمک می‌کند. از این رو، برای دیابتی‌ها بسیار مفید است. مطالعات محققان نشان می‌دهد که افزودن یک قاشق چای‌خوری دارچین به یک وعده غذایی نشاسته‌دار به اندازه مصرف داروهای مرسوم دیابت موثر است و به ثبات قند خون و کاهش واحد انسولین کمک می‌کند. مطالعه دیگری که در مجله تغذیه منتشر شده است نشان می‌دهد مصرف یک وعده غذایی حاوی دارچین، فعالیت آنتی اکسیدانی خون شما را به میزان 13 درصد افزایش و واکنش انسولین را 20 درصد کاهش می‌دهد. متخصصان معتقدند که سینامالدئید، ماده فعال دارچین، نقش قابل‌توجهی در برقراری تعادل قند خون دارد. سینامالدئید از طریق تحریک گیرنده‌های انسولین در سلول‌ها عمل می‌کند و باعث می‌شود که قند اضافی از جریان خون خارج شود. مزایای دیگری نیز برای دارچین عنوان شده است: مطالعات نشان می‌دهد که این ادویه سطح کلسترول خون را بهبود می‌بخشد، از شما در برابر مسمومیت‌های غذایی محافظت کرده و از بروز آلزایمر و بیماری سندروم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) در خانم‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد.
زردچوبه: افزایش قدرت مغز
زمانی به زردچوبه به خاطر رنگ زردش به چشم «زعفرانِ فقیران» نگاه می‌شد؛ اما حالا متخصصان سلامت به آن می‌گویند: «چاشنیِ طلاییِ زندگی». زردچوبه خواص درمانی خود را مدیون کورکومین است؛ این ماده فعال، خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و با انواع التهابات در بدن مبارزه می‌کند. همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از بروز انواع مشکلات از سوءهاضمه گرفته تا سرطان جلوگیری به عمل می‌آورد. تحقیقات اخیر محققان نشان می‌دهد که زردچوبه به درمان اختلالات مغزی کمک می‌کند. مطالعه اخیر آنها نشان می‌دهد افرادی که در معرض خطر اختلالات شناختی هستند، با افزودن یک گرم زردچوبه به صبحانه خود به طور قابل‌توجهی بهبود می‌یابند. در یک مطالعه دیگر، محققان آسیایی دریافتند افراد سالخورده‌ای که زردچوبه مصرف می‌کنند، در مقایسه با کسانی که فقط از ادویه‌ی کاری استفاده می‌کنند، در تست روانی نمرات بالاتری می‌گیرند و به سطح استاندارد نزدیک‌تر هستند. تحقیقات آنها همچنین نشان می‌دهد که کورکومین در پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر نقش به سزایی دارد.
زردچوبه تنها منبع خوراکی کورکومین است، بنابراین اگر می‌خواهید از مزایای آن بهره‌مند شوید، باید حتما زردچوبه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. زردچوبه ظاهرا شبیه کاری است، اما نباید با پودر کاری که حاوی زردچوبه نیز هست، اشتباه گرفته شود. بهتر است دنبال زردچوبه آلاپی بروید که دو برابر کورکومین بیشتری دارد. زردچوبه خام خیلی تند است، از این رو بهتر است آن را در پخت‌وپز غذا استفاده کنید یا به عنوان چاشنی به گوشت، مرغ و ماهی خود بزنید.
زنجبیل: رفع مشکلات شکم
زنجبیل از هزاران سال پیش به رفع مشکلات شکم و بهبود هضم غذا معروف بوده است؛ نام این ادویه در متون پزشکی چینی در قرن چهارم پیش از میلاد نیز ذکر شده است! طی چند دهه گذشته، دانشمندان دریافتند که زنجبیل خاصیت آرام‌بخش دارد و به رفع حالت تهوع کمک می‌کند. مطالعه محققان نشان داده است که زنجبیل در پیشگیری و درمان اختلالات حرکتی نیز موثر است. این امر با جلوگیری از ترشح وازوپرسین محقق می‌شود. واسوپرسین هورمونی است که باعث تنظیم سطح آب، نمک و قند خون در بدن می‌شود. در تحقیقات دیگر نیز آمده است که زنجبیل به شل کردن عضلات کمک کرده و درد ناشی از ورزش‌های سنگین را برطرف می‌کند. همچنین نقش قابل‌توجهی در جلوگیری از بروز نفخ دارد. زنجبیل حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی، ضد التهاب، ضد باکتریایی و ضد بیماری است و فواید دیگری نیز دارد. مطالعات اخیر نشان داده که زنجبیل از بروز علائم آرتروز جلوگیری می‌کند و نقش قابل‌توجهی در بهبود سطح کلسترول و جلوگیری از ابتلا به سرطان دارد.
زنجبیل تازه سرشار از جینجرول است؛ ترکیبی که خواص درمانی این ادویه مدیون آن است. اگر زنجبیل را به صورت خشک خریداری کنید، از مزایای بیشتری برخوردار خواهید شد.
فلفل: چربی سوزی
فلفل تندترین ادویه جهان است؛ محققان هیچ تردیدی در مورد فواید فلفل ندارند. مطالعات متعدد نشان داده است که فلفل قرمز به کاهش فشار خون و رفع التهاب سینوس‌ها کمک می‌کند. اما بزرگ‌ترین مزیت آن در کاهش وزن است. کپسایسین، که عامل تندی فلفل است، با افزایش درجه حرارت بدن، موجب افزایش سطح سوخت و ساز و کاهش اشتهای شما می‌شود. در واقع، دانشمندان به دنبال راهی هستند که از کپسایسین در تهیه مکمل‌های لاغری استفاده کنند. این ترکیب نقش به سزایی در فعال شدن روند چربی‌سوزی در بدن دارد. مطالعه اخیر محققان کانادایی نشان می‌دهد مردانی که غذاهای تند می‌خورند، نسبت به مردانی که اصلا غذای تند نمی‌خورند، 200 کالری کمتر در روز مصرف می‌کنند. البته لازم نیست در مصرف فلفل زیاده‌روی کنید. محققان دانشگاه پوردو در تحقیقات خود دریافتند اگر در روز 1 گرم فلفل قرمز (حدود 2/1 قاشق چای‌خوری) مصرف کنید، به راحتی می‌توانید اشتهایتان را کنترل کنید و کالری بسوزانید. دانشمندان بر این باورند که نقش کپسایسین درکاهش در سطح مولکولی و با دگرگونی پروتئین‌های حیاتی موجود در بافت چربی محقق می‌شود.
هرچه فلفل تندتر باشد، کپسایسین بیشتری در خود دارد. هابانرو تندترین فلفل موجود است و می‌توان گفت یک ترکیب خالص است. همچنین سرشار از کپسایسین و به شدت آتشین است! تحقیقات نشان می‌دهد حتی اگر وزن کم نکنید، می‌توانید از مزیت کالری‌سوزی فلفل بهره‌مند شوید. البته، شکی نیست که کپسایسین خواص سلامتی بسیار زیادی دارد. آن را با کلم‌پیچ امتحان کنید.
منبع: خبرپو

 

5 1000
ارسال شده در 1 آذر 1395 توسط با موضوع طب سنتی و گیاهان دارویی

پیشنهاد سردبیر

  • اخبار خوشحال کننده درمورد درمان هپاتیت نوع C
  • آنفولانزای معده (اسهال و استفراغ)
  • برای درمان طبیعی سیاهی دور چشم این 5 راز را بدانید
  • خطرناک ترین سرطان ها با یبوست
  • تخمدان پلی کیستیک | اختلال در قاعدگی، موی زاید
  • همه گیر شدن سرخوردگی روانی
  • باهوش بودن، دلیل ارثی دارد؟
  • ابتلا به آلزایمر به خاطر کم شدن وزن
  • محبوبترین ها

  • دو برای افراد سالخورده
  • بررسی روحیات تازه مادران جوان و میانسال
  • بی سوادها زودتر آلزایمر می گیرند
  • کاهش قد پس از پنجاه سالگی را جدی بگیرید
  • آیا افزایش سن سبب بالا رفتن قدرت تحلیل مسائل می شود؟
  • اختلالات خواب افراد در میانسالی
  • پیشگیری از مشکلات حافظه با رانندگی
  • ازدواج چه تاثیراتی بر سلامت سالمندان دارد
  • رپورتاژ

  • تغذیه و تناسب اندام در ماه رمضان
  • ورزش و یوگا در بارداری و توصیه های مربوطه
  • کلینیک فوق تخصصی مو و زیبایی چهره نو
  • ارائه خدمات ارتودنسی با استفاده از روش های نوین و پیشرفته
  • استفاده از لوازم آرایشی در بارداری
  • الو دکتر

    دندانپزشکی دکترسلام
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما