کنترل قند خون کاهش قند خون خواص پروتئین ها خواص پروبیوتیک ها

مصرف پروتئین ها در رژیم غذایی روزانه خواص زیادی دارد.افرادی که سطح قند خون بالایی دارند می توانند با استفاده از پروتئین ها و یا مواد خوراکی غنی از پروبیوتیک (نوعی باکتری خوب) به کاهش سطح قند خون خود کمک کنند و به این ترتیب قند خون خود را کنترل نمایند.

محققان در دو مطالعه جداگانه دریافته اند هر دو پروتئین ها و پروبیوتیک ها موجب کاهش روند هضم کربوهیدرات ها می شوند و بدین ترتیب از افزایش قندخون که منجر به بروز دیابت نوع۲ یا افزایش صدمات ناشی از بیماری می شود پیشگیری می کنند.

هیوسیو منگ، سرپرست تیم تحقیق یکی از مطالعات از دانشگاه تافتس بوستون، در این باره می گوید: «خوردن ماهی تن به همراه یک برش نان سفید کمتر از خوردن کربوهیدرات ها به تنهایی موجب افزایش قندخون می شود.»

آرجون پاندی، عضو تیم دیگر تحقیق از موسسه دانشگاهی واترلو کانادا، نیز می گوید: «افرادی که مواد خوراکی غنی از پروبیوتیک (نوعی باکتری خوب) به رژیم غذایی DASH که برای سلامت قلب مفید است، افزودند به کاهش قابل توجهی در سطح قندخون شان دست یافتند.»

به گفته محققان، این دو مطالعه اطلاعات مفیدی را ارائه می کند که نشان می دهد افراد می توانند با تغییر در رژیم غذایی روزانه شان، قند خون خود را تحت کنترل داشته باشند.

در مطالعه پروتئین-کربوهیدرات، تیم منگ از چهار گروه حدود ۲۰ نفری خواستند که غذاهای خاصی را بخورند. میزان قندخون این افراد در فواصل منظم دوساعتی اندازه گیری می شد.

گروه ها، نان سفید به همراه غلات برنج (کربوهیدرات ها)، ماهی تن (پروتئین)، کره بدون نمک (چربی) یا غلات جودوسر (فیبر) مصرف کردند.

محققان می خواستند بدانند که آیا انواع مواد غذایی بر هضم کربوهیدرات ها تاثیر دارند.

محققان مشاهده کردند پروتئین موجب کاهش آزادشدن قند در جریان خون شد، اما هیچ تاثیر مشابهی در مورد چربی های کره یا فیبر موجود در غلات جودوسر نیافتند.

به گفته منگ، «پروتئین ممکن است موجب تحریک آزادشدن برخی هورمون های روده شود که سرعت معده خالی را کُند می کند. سرعت معده خالی، سرعتی است که غذا برای هضم، معده را ترک کرده و وارد روده ها می شود.»

در مطالعه ای دیگر، ۸۰ فرد مبتلا به فشارخون بالا از رژیم غذایی DASH (شیوه رژیمی توقف فشارخون بالا) که برنامه غذایی سالم برای قلب در جهت کاهش فشارخون است، پیروی کردند. اما پاندی از نیمی از شرکت کنندگان خواسته بود که مواد غذایی پروبیوتیک را جایگزین سایر اقلام موجود در رژیم غذایی کنند.

به عنوان مثال، آنها می توانستند ماست پروبیوتیک را جایگزین لبنیات کم چرب کنند یا نوشیدنی های پروبیوتیک بنوشند.

طبق گزارش پاندی، افرادی که پروبیوتیک به رژیم غذایی شان افزوده بودند شاهد هیچ تفاوتی در فشارخون خود در مقایسه با گروه دیگر نبودند، اما کاهش قندخون آنها در حالت ناشتا و میزان A۱C هموگلوبین شان بهتر کاهش یافته بود. A۱C هموگلوبین شاخص استانداردی برای آزمایش میزان قندخون در بلندمدت است.

به نظر می رسد باکتری های پروبیوتیک، ترکیباتی را تولید می کنند که استفاده از هورمون انسولین را برای سلول ها در جهت تبدیل قندخون به انرژی آسان تر می نماید.

منبع: خبرداغ

ارسال شده در 3 آذر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع دیابت

پیشنهاد سردبیر

  • در۵ دقیقه حمصص رژیمی درست کنید
  • کمرو ها و این مشکلات مختلف
  • خوش پوش کردن کودک
  • پایان حاملگی با این علائم
  • برای خانم های باردار خدمات دندانپزشکی چگونه انجام میشود؟
  • آموزش سویا برنج قهوه ای
  • اطلاعاتی جالب در مورد افسردگی بچه
  • بهترین داروهای خانگی برای مشکلات سینوسی
  • محبوبترین ها

  • عواقب علاقه به غذاهای شور
  • چکارکنیم که ریه هایمان سالم بماند
  • چرا ژنتیک را در ایجاد سرطان پروستات دخیل می دانند؟
  • مقصران اصلی بیمار کننده کبد!
  • چند روش برای کنترل کردن میگرن
  • آشنایی با علائم بیماریهای مجاری ادراری
  • تاثیر اسیدهای چرب امگا 3 در بیماران مبتلا به سرطان
  • تاثیرات سرطان بر روی بدن
  • رپورتاژ

  • چشمانی زیبا و گیرا با پپتیدها!
  • لیزر درمانی راه حلی بدون تیغ برای دندانپزشکی
  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • چرا محصولات ارگانیک استفاده کنیم؟
  • درمانی بدون درد در نهایت آرامش با یک دندانپزشک حرفه ای
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    نخ دندان ارکید
    دکتر هومن عشقی
    پرپین آلا

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است